0

«قاضی زاده هاشمی» و این همه وعده اقتصادی نشدنی/ ۳۳۰ تا «سه روز» گذشت!/ عدم ارائه راهکار بورسی و نارفیقی با شهید رئیسی

  • کد خبر : 390327
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۱۹

تابناک اقتصادی| امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نامزد ریاست‌جمهوری که سال ۱۴۰۰ با شعار دولت سلام تبلیغات خود را کلید زد و حالا با شعار دولت مردم و دولت خانواده در انتخابات شرکت کرده است. قاضی‌زاده هاشمی پزشک متخصص گوش، حلق و بینی که در دولت سیزدهم معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم […]

تابناک اقتصادی| امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ نامزد ریاست‌جمهوری که سال ۱۴۰۰ با شعار دولت سلام تبلیغات خود را کلید زد و حالا با شعار دولت مردم و دولت خانواده در انتخابات شرکت کرده است.

«قاضی‌ زاده هاشمی» و این همه وعده اقتصادی نشدنی/ کاش در این سه سال برای حل بحران بورس سه روز وقت می گذاشت/ عدم ارائه راهکار بورسی و خیانت به شهید رئیسی

قاضی‌زاده هاشمی پزشک متخصص گوش، حلق و بینی که در دولت سیزدهم معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران هم بوده است، به دنبال حل مشکلات اقتصادی است. حوزه‌ای که هیچ تخصصی در آن ندارد؛ اما مدعی است که سه‌روزه می‌توان مشکل بورس را حل کرد. وعده‌ای عجیب که در بحبوحه تبلیغات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح کرد؛ اما چند وقت بعد که در دولت جدید به معاونت رئیس‌جمهوری رسید، برنامه این ایده را حداقل از کشوی میزش هم خارج نکرد تا شاید به داد بورسی‌ها برسد و سهامداران را نسبت به مواضع بورسی خودش ناامید کرد؛ چراکه حداقل می‌توانست برای حل مشکلات سهامداران بانک زیرمجموعه تحت مدیریتش، کاری کند؛ اما بازهم ترجیح داد سکوت کند و از تخصص نداشته‌اش در بازار سهام، بهره‌ای نبرد!

حالا بعد از سه سال دوباره از برنامه‌اش با انتقاد از عملکرد دولت روحانی، برای حل مشکل بورس سخن گفته و بیان داشته است: مشکل بورس را نه تنها در سه روز بلکه کمتر از سه روز حل خواهد کرد! وعده‌ای عجیب که فقط روی کاغذ است و یک خط از سازوکار اجرایی آن اعلام نشده است.

اما از بورس و وعده حل مشکلات آن در کمتر از سه روز که بگذریم، بهتر است از فساد‌های مالی و تسهیلاتی و اختلاس ۵ هزار میلیارد تومانی در بانکی که قاضی زاده، نماینده سهامدارانش هست نیز عبور کنیم؛ چراکه از حوصله مخاطبان تابناک خارج  و بهتر است در گزارش دیگری به آن پرداخته شود.

قاضی‌زاده هاشمی جدا از وعده رنگارنگ به سهامداران زخم‌خورده بورس، به سراغ ازدواج جوانان رفته و وعده داده است که در دولتش یک میلیارد تومان وام به جوانان خواهد داد تا ازدواج کنند!

فارغ از اینکه در شرایط تورمی امروز جامعه، یک میلیارد تومان هم به‌زودی در سبد هزینه‌ای جوانان آب خواهد شد، سؤال مهم‌تری مطرح است؛ اینکه شبکه بانکی ناتراز کشورمان که با صف طولانی متقاضیان وام ازدواج ۳۰۰ میلیونی مواجه است، چگونه برای پرداخت بیش از سه برابر این مبلغ، آمادگی و تمایل دارد؟ مسلما پاسخ منفی است و ظرفیت پرداخت این میزان تسیهلات در دولت مردم و خانوادهِ قاضی زاده وجود ندارد و صرفا وعده‌ای پوچ برای متقاضیان وام ازدواج است! بهتر بود پیش از این صحبت ها، معاون رئیس جمهور گزارشی از مسئولان بانکی دولت سیزدهم در خصوص صفوف طولانی وام ازدواج از تابستان سال گذشته تا به امروز دریافت می‌کرد تا با واقعیت‌های نظام بانکی کشور کاملا آشنا شود و شعار‌های خیالی پرهیز کند.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری به‌رغم اینکه وام ازدواج در قانون بودجه به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است، اما سقف بودجه‌ای پرداخت این وام نسبت به سال قبل تغییری نداشته است و همان ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ تصمیمی که با واکنش سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم مواجه شد و اعلام کرد: این میزان بودجه جوابگو نیست و صف طولانی خواهد شد.

«قاضی‌ زاده هاشمی» و این همه وعده اقتصادی نشدنی/ کاش در این سه سال برای حل بحران بورس سه روز وقت می گذاشت/ عدم ارائه راهکار بورسی و خیانت به شهید رئیسی

ایده ذهنی حل سه روزه مشکل بورس و خیانتی که به شهید رئیسی شد

حسین مهری کارشناس ارشد نظام بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی تابناک، با اشاره به وعده‌های اقتصادی قاضی‌زاده هاشمی پیرامون بورس و تسهیلات ازدواج اظهار داشت: در این سال‌ها، تسهیلات تکلیفی تحمیل شده به بانک‌ها، باعث شده تا ناترازی شدید در نظام بانکی را شاهد باشیم و از سوی دیگر تولید نیز با این مدل تسهیلات‌دهی، فراموش شده است. به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بوده است که این رقم در حال حاضر به حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ به بیان دیگر در بازه حدود سه سال، ۱۴ برابر شده است و این رقم حدود ۱۰ درصد از حجم نقدینگی کشور است؛ عمده این حجم اضافه برداشت مربوط به تسهیلات تکلیفی است که نسنجیده بر سیستم بانکی کشورمان تحمیل شد. یعنی توان بانک‌ها بررسی و سنجیده نشد، ولی در بودجه به قانون تبدیل شد و الان بانک‌ها با این وضعیت بحرانی و ناترازی روبرو شده اند که روز به روز هم این ناترازی عمیق‌تر می‌شود.

مهری تأکید کرد: اگر آقای قاضی‌زاده هاشمی ایده پرداخت وام یک میلیاردتومانی قرض‌الحسنه در سر دارند چرا این طرح را بانک زیرمجموعه بنیاد شهید اجرا نکردند تا خروجی آن مشخص شود؟ می‌توانست مجوز بگیرد و در این بانک تسهیلات یک میلیاردتومانی به جوانان پرداخت می‌کرد، اما این کار را نکرد.

از سوی دیگر در شرایط فعلی، وعده وام یک‌میلیاردی با نرخ ۴ درصد قرض الحسنه در حالی مطرح می‌شود که می‌دانیم قیمت تمام شده پول بیش از ۴۰ درصد است؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که بانک‌ها ۳۶ درصد مابه التفاوت را از کجا تامین کنند؟

این مدیر با سابقه شبکه بانکی افزود: اساساً این میزان تسهیلات‌دهی در توان سیستم بانکی و حتی بودجه کشور نیست و نتیجه‌ای ندارد جز اینکه توقع را بین جوانان بالا می‌برد و ذهنیتی را در میان مردم ایجاد می‌کند که می‌توان وام یک‌میلیاردی قرض‌الحسنه هم گرفت!

بنابراین، معتقدم این حرف قاضی‌زاده هاشمی، کارشناسی نیست. این طرح منجر به تشدید ناترازی بانک‌ها خواهد شد. بهتر است این طرح را در بانک زیرمجموعه تحت مدیریتش اجرا کند تا ببیند شدنی است یا خیر؟!

حسین مهری در بخش دیگری از گفت و گو به وعده حل مشکل بورس در سه روز از سوی قاضی‌زاده اشاره داشت و افزود: چرا این ایده و راه‌حل در زمانی که معاون شهید رئیسی بود، مطرح نشد و به شهید رئیسی خیانت کرد و سه روز وقت نگذاشت تا به رئیس‌جمهور بگوید چگونه می‌توان مشکل بورس را حل کرد؟

بنابراین، وقتی شخصی معاون رئیس‌جمهور بوده و راه‌حل سه‌روزه برای مشکل بورس داشته، چرا اقدامی در دولت شهید رئیسی انجام نداد تا ظرف سه روز حال بورس خوب شود؟ مسلماً با حرف و شعار نمی‌توان کار کرد. اقتصاد یک علم است و بر مبنای واقعیت‌ها باید تصمیم گرفت و نه صرفاً ذهنی ایده بدهند و تصمیم بگیرند.

مدیرعامل سابق بانک صنعت و معدن در پایان یادآور شد: قطعاً این ایده‌ها و حرف‌های مطرح شده در خصوص بورس و تسهیلات‌دهی غیرکارشناسی و ذهنی است و شدنی نیست. جای تعجب است، شخصی که در مباحث اجرایی و مجلس بوده است، چرا باید چنین حرف‌های نشدنی، غیرکارشناسی و بی ربطی بزند و متوجه تبعات اقتصادی آن نباشد؟

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=390327

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]