3

هرکسی زورش رسیده مجوز احداث پتروشیمی گرفته است/ بی توجهی نامزد‌ها به بزرگترین صنعت کشور

  • کد خبر : 390745
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱

به گزارش تابناک اقتصادی، مالیات کربن مالیاتی است که بر انتشار کربن مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات اخذ می‌شود. مالیات‌های کربن برای قابل مشاهده کردن هزینه‌های اجتماعی «پنهان» انتشار کربن است. تحقیقات نشان می‌دهد که مالیات کربن به‌طور مؤثری انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بسیاری از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که مالیات کربن […]

به گزارش تابناک اقتصادی، مالیات کربن مالیاتی است که بر انتشار کربن مورد نیاز برای تولید کالاها و خدمات اخذ می‌شود. مالیات‌های کربن برای قابل مشاهده کردن هزینه‌های اجتماعی «پنهان» انتشار کربن است.

کاندیداها در حفظ وضعیت موجود هم ناتوان‌اند/ مشکل مالیات برای تولید کربن/ ده سال آینده، زمان انرژی‌های نو است

تحقیقات نشان می‌دهد که مالیات کربن به‌طور مؤثری انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بسیاری از اقتصاددانان استدلال می‌کنند که مالیات کربن کارآمدترین (کمترین هزینه) راه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است. هفتاد و هفت کشور و بیش از ۱۰۰ شهر متعهد شده‌اند تا سال ۲۰۵۰ به انتشار خالص صفر برسند. از سال ۲۰۱۹، مالیات کربن در ۲۵ کشور اجرا یا برنامه‌ریزی شده‌است،

در همین باره عبدالله  باباخانی با نقد رویه دولت‌های پیشین به تابناک اقتصادی گفت: برنامه‌ریزی برای آینده و مدیریت مصرف اصولی اساسی دارد که به آن توجهی نشده است. تکیه مداوم و همیشگی بر تولید آن هم بدون برنامه‌ریزی، سیاست درستی نیست و منتج به نتایج ناامیدکننده‌ای خواهد شد.

وی اظهار کرد: هیچ‌یک از دولت‌های پیشین، به این مساله توجهی نکرده‌اند. اگر قرار باشد دولت چهاردهم، برنامه‌های دولت سیزدهم و قبل از آن را ادامه دهد، کشور دچار مشکلات زیادی می‌شود. البته کاندیدا‌ها در مناظره نشان دادند حتی در حفظ همین مسیر فعلی هم توانمند نیستند.

این کارشناس انرژی با اشاره به بحث دریافت مالیات از تولید کربن، خاطرنشان کرد کرد: از سال ۱۴۰۵ در تولید و عرضه انرژی دچار مشکلات جدی خواهیم شد و برای پیش‌گیری از وقوع این مشکلات، نیاز داریم در دولت چهاردهم، برنامه‌ای با نگاه نو تدوین کنیم. دولت جدید باید نگاه کند و ببیند دنیا به چه سمت می‌رود تا خودش هم به همان سمت حرکت کند.

باباخانی با اشاره به بحران انرژی و اشتباه استراتژیک در بی‌توجهی به انرژی‌های نو توضیح داد: نامزدها نظرات خود را درباره انرژی بیان کرده اند و به نظر می رسد، در بخش انرژی دارای دانش خاصی نیستند و از آماری که در اختیارشان قرار گرفته هم نمی‌توانند استفاده کنند. درست است که لازم نیست کاندیدا‌ها در همه بخش‌ها صاحب‌نظر باشند، اما متاسفانه، هیچ‌یک حتی مشاور‌های توانمندی در بخش انرژی ندارند. چراکه آنچه تا امروز به‌عنوان مشکل اصلی کشور باید به آن اشاره می‌شد و راه‌حلی درباره‌اش ارائه داده می‌شد را به کلی نادیده گرفتند.

وی معتقد است ایران در چهار دهه گذشته مدیریت نادرستی در بخش انرژی داشته که بخشی از فرهنگ و زندگی روزمره مردم شده است. به عنوان مثال  حدود ۵۰۰ هزار کیلومتر خط لوله گاز شهری و روستایی کشیده‌ایم. حدود ۶۰ میلیون انشعاب شهری و روستایی به مردم داده‌ایم. یعنی هر مدیری آمده است خواسته اشتباه بزرگ‌تری از مدیر قبلی انجام بدهد.

این کارشناس بین‌المللی با تاکید بر اینکه  جهان در حال گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های تجدید‌پذیر است. بیان کرد: امروز صددرصد گرمایش و پخت‌وپز مردم با گاز است، ۷۵درصد تولید برق با گاز است، مجتمع های پتروشیمی مثل قارج سبز می شوند. این در حالی است که به‌جای تکمیل زنجیره و به‌سودرسانی پتروشیمی‌ها، هر کسی زورش رسیده یک مجوز پتروشیمی گرفته و با ارز دولتی صنعتی راه انداخته و خود را متعهد به تکمیل زنجیره نمی‌بیند همین عوامل باعث شده در ایران ۱۵ برابر بیشتر انرژی مصرف می‌کنیم.

به گفته وی در همه دولت‌های پیش از این، مسیر انرژی اشتباه طی شده است و دولت‌ها همواره تولید بیشتر را در دستور کار خود قرار داده اند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=390745

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]