3

«چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک

  • کد خبر : 392939
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۰:۴۰

راهبرد توسعه اقتصادی چین محدود به تکنولوژی‌ای منحصر به فرد نبوده و اکنون براساس دکترین و راهبرد توسعه‌ای این کشور تلاش دارند تا از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و توسعه مناطق حفاظت شده مسیر مطمئن‌تری را طی کنند. این ابتکار دولت چین قطعا ضمن پیشرفت استان‌های کمتر توسعه یافته در این کشور، می‌تواند زمینه‌های […]

راهبرد توسعه اقتصادی چین محدود به تکنولوژی‌ای منحصر به فرد نبوده و اکنون براساس دکترین و راهبرد توسعه‌ای این کشور تلاش دارند تا از طریق انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و توسعه مناطق حفاظت شده مسیر مطمئن‌تری را طی کنند. این ابتکار دولت چین قطعا ضمن پیشرفت استان‌های کمتر توسعه یافته در این کشور، می‌تواند زمینه‌های همکاری را در سطح منطقه‌ای نیز فراهم کند.

به گزارش ایسنا، چین به‌عنوان کشوری که در حال حاضر از نظر اقتصادی و تکنولوژیکی رشد قابل توجهی طی سال‌های اخیر داشته و حتی رقبای خود را پشت سرگذاشته در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در داخل کشور و همچنین در تعامل با همسایگان زمینه‌های پیشرفت هر چه بیشتر را فراهم کند. توجه به مسائل زیست محیطی، اقلیمی و منابع طبیعی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که دولت چین اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن دارد. 

۲ کشور ایران و چین به دلیل قرابت‌های فرهنگی، قومی و همچنین دارا بودن منابع طبیعی متنوع می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای را در این زمینه داشته باشند. علاوه بر این‌که ایران و چین می‌توانند در قالب سازمان‌ها و پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای و بریکس تعاملات خود در این موضوعات را گسترش دهند، سند همکاری ۲۵ ساله‌ای که بین ۲ کشور به امضا رسیده می‌تواند ابزار مهمی در ارتقاء روابط باشد. 

اخیرا معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان نیز در نشست توسعه سبز سازمان همکاری‌های شانگهای پیشنهاداتی را ارائه کرد. به گفته وی همکاری‌های ممحیط زیستی سازمان شانگهای می‌تواند راه را برای دستیابی چشم انداز حائز اهمیت «زندگی همسو با طبیعت» هموار سازد. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تبادل تجربیات در زمینه مدیریت مناطق حفاظت شده و احیای گونه‌های در معرض خطر در قالب همکاری‌های ۲ جانبه یا چند جانبه با کشورهای عضو شانگهای اعلام داشته است.

هیات رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سفری به استان چینگهای چین در جریان اقدامات انجام شده در زمینه توسعه انرژی پاک و مناطق حفاظت شده و روند رو به رشد پتانسیل‌های اقتصادی در مراکز متعدد این استان قرار گرفت. چینگهای در شمال غربی فلات چینگهای-تبت واقع شده و نام این استان نیز از دریاچه چینگهای گرفته شده که مرکز آن شهر شینینگ می‌باشد. 

این استان وسعتی بالغ بر ۷۲۰ هزار کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۶ میلیون نفر دارد. استان چینگ‌های یکی از مهم‌ترین منابع اکولوژی این منطقه است که در رتبه قاره‌ای مقام نخست را دارد. همچنین مهم‌ترین منبع استراتژیک ۱۳۷ نوع از منابع معدنی کشف شده است. این استان ذخایر ۱۰ ماده معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و لیتیوم رتبه نخست را در چین دارد. یکی از مزیت‌های خاص استان چینگهای منابع نمک آن است و  این استان یکی از ثروتمندترین‌ها در حوزه تولید منابع انرژی آب، باد، خورشید و هوا می‌باشد. 

« چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک
دریاچه چینگهای

دریاچه چینگهای یکی از مناطق حفاظت شده با عمق ۱۸ متر و وسعت ۳۶۰ کیلومتر است که مساحتی بیش از ۴۵۰۰ کیلومتر مربع را شامل می‌شود و با توجه به اهتمام دولت چین و استان چینگهای به این منطقه علاوه بر رشد اقتصادی که براساس ظرفیت‌های آن ایجاد خواهد شد، از آن‌جایی که در امتداد مسیر فلات چینگهای-تبت قرار دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. استان چینگهای نیز با نام این دریاچه شناخته می‌شود.

دریاچه چینگهای دارای نوعی ماهی خاص است که تا قبل از حفاظت از این منطقه از سوی دولت توسط صیادان صید می‌شد، اما در حال حاضر امکان صید ماهی و  حتی کشتیرانی در آن وجود ندارد. همچنین آب دریاچه چینگهای شور است و به هیچ عنوان برای مصارف صنعتی یا خانگی از آن استفاده نمی‌شود. 

توجه و اهتمام چین به حفظ محیط زیست و جنگل‌زایی به خوبی در این منطقه و در مسیر منتهی به دریاچه دیده می‌شود. سیستم محیط زیست دریاچه بسیار حائز اهمیت است و  با وجود پرندگان و پوشش گیاهی تشکیل شده است. 

در ادامه مسیر دریاچه چینگهای و جنوب آن بزرگترین نیروگاه خورشیدی و ترکیبی جهان که در جنوب این دریاچه قرار دارد شاهد پروژه‌های مهم در زمینه توسعه فضای سبز و جنگل‌زایی هستیم که همین مساله زمینه‌های اشتغال و دامپروری را برای مردمان این سرزمین فراهم کرده است. 

« چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک
نیروگاه ترکیبی استان چینگهای 

بزرگ‌ترین نیروگاه ترکیبی و خورشیدی لونگ یان شیا که در استان چینگهای چین قرار دارد بیش از ۳۰ میلیون کیلو وات برق تولید می‌کند. در واقع حدود ۱۲ میلیون کیلووات از نیروگاه آبی و ۱۶ میلیون کیلووات از نیروگاه بادی است و همچنین ۴۶ درصد از برق استان را تامین می‌کند. پنل‌های مستقر در این نیروگاه ابتدا مورد آزمایش قرار می‌گیرند و سپس در جای دیگری استفاده می‌شوند.  

وجود این نیروگاه ترکیبی موجب شده تا مناطقی که پیش از این بیابان بوده سرسبز شده و دامپروری و کشاورزی رونق گیرد، ضمن این که شرایط اشتغال‌زایی و کارآفرینی را هم برای مردم فراهم کرده است. 

منطقه اقتصادی دیجیتالی در استان چینگهای از دیگر مراکز مورد توجه دولت و مسئولان استان برای تقویت هنرهای بومی این منطقه و معرفی و ارائه آن به بازار است. در این مرکز می‌توان تمام هنر دستی سراسر استان چینگهای را دید که شامل هنر دستی قوم توئو،  فوم جانگ، خویی، سلال و .. است این صنعت در سراسر چین خیلی پیشرفته است و بیش از ۵۰۰ شرکت و کارخانه در مرکز فعالیت دارند. این پلتفرم از سال ۲۰۲۰، ۳۹۰ میلیون یوآن درآمد داشته است.

« چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک
شیان لی سو، رئیس انجمن صنایع دستی استان چینگهای

شیان لی سو، رئیس انجمن صنایع دستی استان چینگهای در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت‌های مرکز و به کارگیری افرادی که دارای معلولیت هستند، اظهار داشت: در کل استان چینگهای ۳۰۰  هزار نفر معلول هستند که حدود ۱۵ هزار نفر نیز در این مرکز مشغول به کار هستند. 

وی با تاکید بر  این‌که یکی از مهم ترین اهداف این مرکز به کارگیری افراد معلول و یا ایجاد اشتغال برای کشاورزان است،  گفت: علاوه بر این‌که دولت برای افراد معلولی که در این مرکز مشغول به کار هستند کمک مالی می‌کند، درآمد آنان نیز از سوی مرکز اقتصادی دیجیتال پرداخت می‌شود. 

« چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک
صنایع دستی استان چینگهای

رئیس انجمن صنایع دستی استان چینگهای همچنین با بیان این که ۵۰ هزار کارمند در این مرکز مشغول به کار هستند، بیان کرد: کارمندان این مرکز می‌توانند بخشی از کارهای خود را در خانه نیز انجام دهند.  

موزه منابع طبیعی استان چینگهای نیز یکی دیگر از نمونه‌های موفق در معرفی محیط زیست این استان است و اولین موزه منابع طبیعی در چین محسوب می‌شود. تمام عوامل طبیعی را می‌توان در این مرکز دید.  سه رودخانه مهم زرد، یانگ تسه، لان چانگ منابع بسیار حیاتی و مهم زیست محیطی و منطقه حفاظت شده از آب برای چین و آسیاست. کوه‌های کیلیان، بایان هار و … منشاء رودخانه‌ها هستند.

توجه به انرژی سبز، مناطق حفاظت شده و جنگل‌زایی از رویکردهای مهم دولت چین برای رشد و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته است و در همین راستا پارک‌های ملی مانند پارک ملی کوه کیلیان، پارک ملی دریاچه چینگهای، پارک ملی کوه‌های کونلون و… ایجاد شده‌اند. این منطقه با عنوان سرزمین منابع غنی شناخته می‌شود. 

مرکز داده‌ها و بررسی اطلاعات China Unicom در سال ۱۹۹۴  به‌عنوان یک اپراتور تلفن همراه و خدمات دهنده GSM تاسیس شد و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مرکز داده و ارائه دهندگان مخابراتی در جهان و یک رهبر بزرگ در بازار رو به رشد چین، تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر طیف گسترده ای از خدمات از جمله ارتباط داده، شبکه تلفن همراه GSM، تلفن  IP و خدمات اینترنتی را در چین ارائه می دهد. شرکت unicom به تازگی۲ دیتاسنتر و مرکز داده بزرگ ایجاد کرده است. 

« چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک
مرکز داده‌ها China Unicom

با توجه به اهمیت و حساسیت فعالیت مرکز، هیات رسانه‌ای برای ورود به مرکز اجازه نداشت تا وسایلی چون ضبط صوت، دوربین و یا تلفن همراه را با خود به داخل مرکز ببرد تا در زمان کوتاه بازدید انجام شده و توضیحاتی ارائه شد. 

« چینگهای»، قطب نوظهور چین در تولید انرژی پاک
نمایشگاه سرمایه‌گذاری و تجاری برای توسعه سبز

هیات رسانه‌ای ایران در جریان سفر به استان چینگهای از نمایشگاه سرمایه‌گذاری و تجاری برای توسعه سبز که در شهر شینینگ برگزار شده بود بازدید به عمل آورد. این نمایشگاه در زمینه توسعه، فن‌آوری، صنایع دستی، داروهای گیاهی و تجهیزات الکترونیک بود. بسیاری از کشورها در این نمایشگاه شرکت کرده و  محصولات فناورانه خود را معرفی کردند.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=392939

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]