1

شهرچابکسر شرقی ترین شهر استان گیلان

  • کد خبر : 395196
  • ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۳
بخش چابکسر یکی از بخش‌های شهرستان رودسر در استان گیلان در شمال ایران است. بخش چابکسر دارای دو دهستان سیاهکلرود و دهستان اوشیان است و 64 روستا دارد.

این شهر با وسعت ۳۳۰ هزار کیلومترمربع، شرقی‌ترین شهر گیلان است که از شمال به دریای خزر، از شرق به رامسر، از جنوب به رشته‌کوه البرز و از غرب به کلاچای محدود می‌شود. اگر از رامسر به سمت استان گیلان ۱۳ کیلومتر رانندگی کنید، به چابکسر می‌رسید و از آن‌جا تا رشت ۱۰۳ کیلومتر فاصله دارید.

آخرین بخش شرقی گیلان را سرزمین رانکو می‌نامیدند. چابکسر قدیم هم در بخشی از این سرزمین قرار گرفته بود و از شمال با دریای خزر، از شرق با تنکابن، از جنوب با رودبار الموت و رودبار حسین‌قلی‌خانی و از غرب با دیلمان و لاهیجان همسایه بود. این شهر را در گذشته، میانده می‌نامیدند که البته امروزه نام یکی از محله‌های این شهر است. اما نام چابکسر امروزی از ۲ کلمه چاب و کنار تشکیل شده است و به همین دلیل آن را چاب کنار و یا کناردریا هم نام‌گذاری کرده بودند و به‌تدریج به چاب سر و سپس به چابکسر تبدیل شد.

در روایت دیگری هم علت نام‌گذاری این دیار به این شکل آمده است که در گذشته سوارانی چابک در زمان برپایی عروسی، بین خانه عروس و داماد مسابقه می‌دادند و برنده مسابقه از عروس خلعت می‌گرفت و از آنجایی‌که در این منطقه سوارانی  چابک وجود داشتند، آن را با همین نام می‌شناختند.

موقعیت جغرافیایی این شهر به‌گونه‌ای است که مردمان آن بیشتر به مشاغلی مانند کشاورزی، باغ‌داری، دام‌پروری و ماهیگیری روی آورده‌اند؛ بنابراین بخشی از اقتصاد این دیار هم از طریق پرورش گل‌های تزیینی و تولید محصولاتی مانند برنج، چای، مرکبات و کیوی تأمین می‌شود.

بخشی از فعالیت‌های اقتصادی این شهر هم به تولید صنایع‌دستی مانند چادرشب، پارچه‌بافی و حصیربافی اختصاص یافته است که توسط زنان هنرمند این خطه تولید و برای فروش عرضه می‌شود. در سال‌های اخیر گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند و همین امر منجر به رونق صنعت گردشگری شده است. به همین جهت ساخت‌وساز ویلا در این شهر افزایش یافته است.

از آنجایی‌که چابکسر شهری توریستی محسوب می‌شود، مراکز تجاری بزرگی دارد. با این ‌حال، تنها در بازارهای محلی می‌توانید حال و هوای واقعی اهالی این شهر را ببینید. قدم زدن در بازار محلی این شهر که به آن چهارشنبه‌ بازار می‌گویند، می‌تواند یکی از بهترین و خاص‌ترین تفریحات شما در سفر به این شهر به‌حساب بیاید.

بازاری که در آن شور و نشاط زندگی برقرار است و عطر و بوی خاص آن مشام هر رهگذری را قلقلک می‌دهد. در چهارشنبه‌بازار به تازه‌ترین محصولات کشاورزی، انواع ماهی‌ها، پوشاک و … دسترسی خواهید داشت.

عکاس:

خبرنگار:

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395196

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]