1

روستای گردشگری اسبو واقع در شهرستان خلخال

  • کد خبر : 395429
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲:۱۶
آبشار نره گر اسبو حدود 37 کيلومتري جنوب شرق خلخال و در نزديکي روستاي اسبو واقع شده است. اين آبشار در نهايت زيبايي، از يک چشمه پرآب سرازير شده پس از سيراب کردن باغات روستاي اسبو، به رودخانه شاهرود مي ريزد، اين آبشار با حدود نيم ساعت پياده روي از روستاي اسبو قابل دسترسي است.

روستای اسبو یکی از روستاهای زیبای بخش شاهرود شهرستان خلخال است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی خلخال قرار دارد و شغل اصلی ساکنان آن کشاورزی و دامداری می باشد.

از عمده محصولات باغی تولیدی این روستا می توان گردو، زردآلو، آلبالو، سیب، گلابی را نام برد.

جمعیت این روستا ۴۳۸ نفر با ۱۳۱ خانوار می باشد. اهالی روستا همانند بیشتر روستاهای بخش شاهرود به گویش تاتی تکلم می نمایند.

این آبشارکه در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار دارد یکی از گنجینه هایی است که اسبو در کنار تاریخ و فرهنگ خود پاسدار آن است.

اما جدا از این جاذبه های طبیعی روستا، نکته قابل توجهی که در روستا وجود دارد معماری خانه های این روستا می باشد که اهالی به خوبی توانسته اند بافت سنتی و همان معماری قدیمی روستا را به خوبی حفظ نمایند. خانه های روستا اکثرا کاهگلی با سقف های شیروانی و دیوارهای آن با گل های مخصوص(سفید و قرمز) رنگ کاری و یا به زبان محلی ” اِشور آلاوَه ” شده اند. بیشتر خانه ها دارای تَلار هایی بزرگ هستند که ﺍﯾﻦ ﻓﻀﺎ ﺩﺭ ﻃﺒﻘﻪﻫﺎﯼ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ و با نرده هایی چوبی بسیار زیبا محافظت شده است و مانند ﺍﯾﻮﺍﻥ ﻣﮑﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻮﺍﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂﺧﺎﺭﺝ ﻭ ﺣﯿﺎﻁ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﭘﺬﯾﺮﺍﯾﯽ ﺍﺯﻣﻬﻤﺎﻥﺩﺭ ﻓﺼﻮﻟﯽ ﮐﻪ ﻫﻮﺍ ﻣﻄﺒﻮﻉ ﺍﺳﺖ ( ﺻﺮﻑ ﻏﺬﺍ ،ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺏ) ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺗَﻼﺭ ﺭﺥ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ.

عکاس :

خبرنگار:

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=395429

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]