4

تشریح عملکرد وزارت ارشاد در دولت دهم

  • کد خبر : 39553
  • ۰۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱

سیدمحمد حسینی گفت:اگر تشخیص دهیم کار ارزنده‌ای در حال تدوین و تهیه است از همان ابتدا آن را مورد حمایت قرار می‌دهیم

سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز به تشریح عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم پرداخت.
سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در برنامه زنده صبح به خیر ایران حاضر و عملکرد دولت دهم را در آغازین روز هفته دولت در حوزه فرهنگ تشریح کرد و به موضوعاتی چون سینما، تئاتر و کتاب پرداخت، اما در این برنامه مجالی برای صحبت در حوزه موسیقی و هنرهای تجسمی مهیا نشد.

* حوزه وسیع سینما و اختصاص بودجه به سازمان سینمایی کشور

حسینی در این برنامه در زمینه سینما به موضوع تأسیس سازمان سینمایی کشور اشاره و با تبریک هفته دولت خاطرنشان کرد: گرامی می‌داریم یاد همه شهیدان دولت، دولتمردان مخلص، پاکباخته و شهیدانی امثال شهید رجایی و باهنر و همچنین تمامی کارکنان دولت که درجای جای ایران عزیز مشغول خدمت به مردم هستند به همه آنها خداقوت می‌‌گویم؛ هفته دولت امسال مصادف با جنبش عدم تعهد شده، لذا بخشی از اقدامات و فعالیت‌ها موکول به پس از اجلاس می‌شود، البته برخی افتتاح پروژه‌ها و… طی چند روز آتی برگزار می‌شود، چرا که اجلاس مهمترین رویداد بین‌المللی کشور است که در دهه‌‌های اخیر شاهدیم و شاید در چند دهه اخیر نظیر چنین رخدادی را کمتر شاهد باشیم، لذا همه موضوعات تحت تأثیر اجلاس است.

حسینی در این برنامه ضمن اشاره به اینکه اهل کرمان و شهر رفسنجان است و مدتی نماینده مجلس در دولت پنجم بوده، بیان کرد: خدمت در مناطق محروم همواره مدنظر بوده، از ابتدای پیروزی انقلاب در مناطق کهنوج و سایر مناطق محروم بودیم، اما همواره نسبت به کل کشور باید خدمات ارائه شود، آن هم به صورت عادلانه.

وزیر ارشاد در راستای حوزه سینما اینگونه آغاز سخن کرد که: در عین اینکه دولت به سمت کوچک شدن حرکت می‌کند و در این راستا سه وزارتخانه ادغام شده اما به دلیل اینکه حمایت بیشتری از فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید داشته باشیم، تنها وزارتخانه‌ای که شاهد ارتقاء جایگاه و گسترده‌تر شدن بود وزارت ارشاد است.

به گفته حسینی اینکه در وزارت فرهنگ مرکز قرآنی را به معاونت مبدل کردیم بدین معنا نیست که می‌خواهیم همه فعالیت‌های قرآنی کشور را از طریق دولت انجام دهیم، بلکه ‌می‌خواهیم از یک بنیه نیروی انسانی و مالی بیشتری برخوردار باشیم تا بتوانیم از هزاران مؤسسه قرآنی و فعالیت‌های آن در این حوزه حمایت کنیم، دربحث سینما نیز اینگونه است. امروز سینمای ما به حدی توسعه یافته که تشکیلات فعلی که تحت عنوان معاونت وجود داشت نمی‌توانست پاسخگوی نیازها باشد،.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد تصریح کرد: در بخش بین‌الملل باید فعالیت‌های گسترده‌ای انجام شود که آغاز هم شده، مثلاً ساخت فیلم‌های مشترک، برگزاری جشنواره ها، حضور فعال در مجامع جهانی و…

حسینی گفت: ‌بلافاصله بعد از اجلاس جنبش عدم تعهد، جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره بین‌المللی فیلمسازان مستقل «افق نو» را شاهد خواهیم بود؛ امروز یک گام جلوتر برداشته و بر خلاف برگزاری همایش‌هایی چون «هالیودیسم» و «نقش صهیونیست در سینما» یا «سینما با بیداری اسلامی» قصد داریم برای اولین بار فیلم دریافت کنیم و درخواست ارائه فیلم از فیلمسازان شده‌ایم.

وزیر ارشاد اضافه کرد: این مهم آغاز شده تا ارتباطی میان فعالان سینما در سطح جهان ایجاد شود. این امور کارهایی است که نیازمند بخش بین‌الملل فعال است.

مقام عالیرتبه وزارت ارشاد بیان کرد:‌خوشبختانه موافقت شد این ارتقاء جایگاه را در وزارت ارشاد داشته باشیم و برای نخستین بار سازمان سینمایی کشور شکل گرفت. از این رو اعتبارات بیشتر به این حوزه اختصاص یافت که می‌تواند کمک خوبی برای سینمای کشور باشد.

حسینی ضمن اشاره به مواردی دیگر در حوزه سینما اظهار داشت: هنگامی که اعلام می‌شود در معرض هجمه فرهنگی هستیم باید ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم تا بتوانیم برنامه‌های متنوع داشته باشیم چه درحوزه سینما یا ارائه فیلم در شبکه خانگی.

وی با ارائه آماری افزود: در سال ۸۴ که ابتدای دولت نهم بود، در شبکه خانگی ۴۰ میلیون نسخه فیلم تکثیر و تولید شد، این ۴۰ میلیون درسال ۹۰ به ۲۵۰ نسخه رسید؛ یعنی حدوداً ۵ برابر شد. فعالیت‌ها گسترده و انتظارات و مطالبات بسیار است، لذا ارتقاء تشکیلات و جایگاه را داریم. کار تهیه تولید فیلم به عهده بخش خصوصی است اما در برخی موارد ما واردشده و حمایت می‌کنیم.

* برپایی هفته‌های فرهنگی و بحث دیپلماسی فرهنگی

حسینی در ادامه به برپایی هفته‌های فرهنگی اشاره و ابراز داشت: بحث دیپلماسی فرهنگی همواره مطرح بوده، اما از ظرفیت‌ها به درستی بهره نمی‌بردیم، در سال‌های اخیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیش از گذشته به این موضوع توجه دارد، ما هم تمام وزارتخانه را بسیج کردیم تا در این راستا یاری رسانیم، به ویژه در کشورهای همجوار، چرا که اگر بخواهیم چهره ایران اسلامی را معرفی کنیم یکی از راه‌های آن برگزاری هفته‌های فرهنگی است.

وی افزود: درحال افزایش رایزنی‌ها هستیم، در امریکای لاتین مثل ونزوئلا، مکزیک و برزیل و… چرا که حضور ما نسبت به گذشته پررنگ و فعال‌تر است.

* تئاتر تعطیل نیست

وزیر ارشاد درباره حوزه تئاتر بیان کرد: کارهای خوبی در بخش تئاتر سیار صورت گرفته، روز گذشته اعلام شد یکی از این تئاترهای سیار برای اجرای برنامه به سمت مناطق زلزله‌زده حرکت کرده تا برنامه‌هایی را اجرا کند. این گروه در هفته دولت و در صدمین دور از سفرهای استانی در مشهد، تئاتر سیاری را در مشهد اجرا کرد، البته تنها یک گروه این چنینی در حال حاضر وجود دارد، اما مقدماتی فراهم شده تا ۵ کامیون خریداری و تعداد این گروه‌ها افزایش یابد، که در این صورت در تمام نقاط مختلف کشور این گروه تئاتر سیار اجرای برنامه خواهد داشت.

یکی از موضوعات و بزرگنمایی‌هایی که همواره صورت می‌گیرد، تعطیلی تئاتر است، اما تنها یک مقایسه می‌کنم و آن اینکه تعداد دفعات نمایش‌های تولیدشده در سال ۸۴، ۳۶ هزار و ۵۸۶ مورد بوده و در سال ۹۰ این میزان به ۶۱ هزار و ۶۲۳ مورد افزایش یافته است (یعنی دو برابر شده).

حسینی ابراز داشت: تئاتر خیابانی، صحنه و انواع مختلف و جشنواره‌ها را شاهد هستیم. هنرمندان تئاتر در مناسب‌ها برنامه‌هایی را اجرا می‌کنندو نشان می‌دهند که تئاتر تعطیل نیست.

وزیر ارشاد درادامه درباره کمبود تالارهای نمایش توضیح داد: کمبود تالارهای نمایشی وجود دارد، اما از ظرفیت‌های موجود هم باید به نحو شایسته‌تری استفاده می‌کردیم، خوشبختانه در زمینه زیرساخت‌ها گام‌های مثبتی برداشته شده و تقریباً در هر شهرستان یک مجمتع فرهنگی ـ هنری داریم که یا در حال ساخت و یا گذران مراحل پایانی است.

وی تصریح کرد: در ۸ استان تالارهای بزرگ فرهنگ و هنر را طراحی کردیم که تا پایان سال و دولت دهم به ثمر می‌نشینند که مقدمه‌ای برای کل کشور خواهد بود.

وی افزود: حتی در برخی استان‌ها که سالن سینما نداریم بحث‌هایی صورت گرفته تا از همین سالن‌ها استفاده شود چرا که با تکنولوژی موجود به راحتی می‌توان سالن‌های مختلف را مبدل به سالن نمایش سینما، فیلم و تئاتر کرد.

* حوزه کتاب و تبلیغ خوب در راستای کتاب‌های ارزشمند

حسینی در ادامه به حوزه کتاب این یار مهربان اشاره و ضمن ارائه آماری بیان کرد: نمایشگاه کتاب یک ویترینی است که مردم می‌توانند با گذشته قیاسی داشته باشند، به لحاظ تنوع، کیفیت و اقداماتی که در حاشیه نمایشگاه‌ها برپا می‌شود؛ دراین راستا روند رو به رشدی را شاهد بودیم و خوشبختانه با تأکیدات رهبر حکیم به بحث کتاب بیشتر توجه می‌شود.

وزیر ادامه داد: مراسم رونمایی، نقد، بررسی و معرفی کتاب برای آشنایی بیشتر جامعه با کتاب‌های ارزنده صورت می‌گیرد، از این رو آثاری را داریم که از ۱۰۰ چاپ هم گذشته‌اند و نشان از استقبال فراوان جامعه دارند که اگر کتاب‌های خوب ارائه و تبلیغ مناسب برای آنها صورت گیرد مردم ما اهل مطالعه بوده و از آن استفاده می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد یکی از اقدامات صورت گرفته خرید کتاب‌های ارزشمند و مفید است و حمایت از تحقیقاتی است که انجام می‌شود. اگر تشخیص دهیم کار ارزنده‌ای در حال تدوین و تهیه است از همان ابتدا آن را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

حسینی خاطرنشان کرد: سال به سال تعداد عناوین افزایش می‌یابد و طبق آخرین آمار در سال ۹۰ به ۶۹ هزار عنوان رسیده‌ایم، این تعداد عنوان در منطقه و جهان اسلام، ایران را در رتبه اول قرار می‌دهد.

وی تأکیدکرد: در سطح جهانی بنابر آمار یونسکو رتبه دهم را در جهان دارا هستیم که رتبه خوبی است، اما در تلاشیم جزو کشورهای اول و برتر باشیم.

حسینی ضمن اشاره به اینکه هفته کتاب را پیش رو داریم که انشاءالله به خوبی برگزار خواهد شد، گفت: پرداختن به مشاهیر، علما و بزرگان و آثار آنها مورد تأکید است. در تلاشیم آثار برجستگان فرهنگی و مشاهیر احیاء شود.

وزیر ارشاد ضمن اشاره به شهریور و برگزاری بزرگداشت دکتر شهیدی گفت: در شهریورماه و در زادگاه دکتر شهیدی بزرگداشت این استاد طی برنامه‌ای خاص به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، لذا یکی از کارها در حوزه فرهنگ تکریم مفاخر است.

حسینی پیرامون شعر گفت: در دولت دهم و وزارت ارشاد به شعر هم بهای بسیار داده شده، به ویژه شعر آیینی که مورد توجه بوده و تکریم شاعران مدنظر، هنگامی که رهبر انقلاب با آن همه اشتغالات همه ساله حداقل یکی دو جلسه را به شاعران اختصاص می‌دهند، وظیفه ما را به عنوان مسئول افزون می‌کند که در این راستا بیش از گذشته کارکنیم و در هفته‌های فرهنگی خارج از کشور سعی می‌کنیم نشست شعر داشته باشیم.

* کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) و تدوین دانشنامه جامع در ۱۰ مجلد

وی در پایان به کنگره بین‌المللی امام رضا اشاره کرد و گفت: جشنواره بین‌المللی امام رضا را هر ساله شاهد هستیم، این جشنواره فرهنگی ـ هنری است و هر استان متولی برپایی حوزه‌ای خاص می‌شود، مثلاً یک استان بانی تئاتر رضوی و نقاط دیگر شعر و داستان و خاطره و… که کار بسیار خوبی صورت گرفته، در این راستا همایش‌‌های علمی برگزار و دانشجویان وارد شده‌اند و به دلیل توسعه کار امسال در ۱۸۲ نقطه جهان همزمان با ایران در ۴۸ کشور برنامه خواهیم داشت، لذا دبیرخانه جشنواره مبدل به بنیاد فرهنگی ـ هنری امام رضا شده است که نخستین جلسه هیئت‌امنای آن روز گذشته برگزار شد و با اختصاص ساختمان مستقل و بودجه سالانه به فعالیت می‌پردازد، اما مهمترین نکته و اولین اقدام مؤثر آن دانشنامه جامع امام رضا خواهد بود که در ۱۰ مجلد با ۲ هزار و ۵۰۰ مدخل تدوین می‌شود.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=39553

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]