1

طحان نظیف:همچنان دو ابهام در لایحه عفاف و حجاب وجود دارد

  • کد خبر : 397458
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۴

افق نیوز؛ به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز شنبه برگزار شد، با اشاره به آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی چند بار در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و در مقطعی به […]

افق نیوز؛

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز شنبه برگزار شد، با اشاره به آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی چند بار در رفت‌وآمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و در مقطعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد ولی در نهایت مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

وی افزود: همچنین طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات مورد بررسی قرار گرفت که دارای دو ابهام از جهت استیفای حقوق افراد و همچنین تعیین میزان مواد شیمیایی بود که باید از سوی مجلس مورد اصلاح قرار گیرد.

طحان نظیف در ادامه خاطرنشان کرد: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری که درباره کاهش ساعات اداری هفتگی بود نیز دیگر مصوبه مورد بررسی در شورای نگهبان بود که نسبت به این مصوبه هیئت عالی نظارت پیش از این ایراداتی داشت و قبلاً اطلاع‌رسانی کرده بود و ما هم ایراداتی نسبت به این مصوبه داشتیم ولی با توجه به آغاز به کار مجلس جدید، هنوز اصلاحات لازم به‌روی این مصوبه صورت نگرفته است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب عنوان کرد: این لایحه از مجلس قبل چند باری بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بود اما همچنان دو ابهام در این لایحه وجود دارد که هنوز مورد اصلاح قرار نگرفته و هم‌اکنون موضوع در اختیار مجلس دوازدهم است و خود نمایندگان باید در این رابطه تصمیم بگیرند، به هر ترتیب اگر مصوبه مجلس یازدهم توسط نمایندگان مجلس دوازدهم مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح شود، ما بار دیگر این مصوبه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طحان نظیف درباره مدت زمان فعالیت شوراهای شهر و روستا در دوره بعدی گفت: این موضوع در حد رسانه‌ها مطرح هست و ظاهراً هیچ طرح و لایحه‌ای در این رابطه مطرح نشده است‌. اگر لایحه یا طرحی در این رابطه ارائه شود آن زمان ما درباره آن اعلام نظر خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت ‌که از نظر اعضای شورای نگهبان این طرح خلاف قانون اساسی شناخته‌ شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره امکان عضویت زنان در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: از جهت قانون منعی در این زمینه وجود ندارد و از جهت اجرایی این موضوع در اختیار رئیس محترم قوه قضاییه و نمایندگان محترم مجلس است.

طحان نظیف در پاسخ به سؤالی درباره امکان برگزاری همزمان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی در سال‌های آینده گفت: همزمانی انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس از نظر قانونی منعی ندارد و از نظر کارشناسی نیز در هر دو صورت یعنی برگزاری همزمان دو انتخابات و برگزاری جداگانه این دو انتخابات منعی از جهت قانونی ندارد.

وی درباره نحوه تعامل شورای نگهبان با دولت جدید عنوان کرد: شورای نگهبان سعی کرده است با همه دولتها روابط تعاملی و مبتنی بر همکاری داشته باشد و نظرات و نکات دولتها را همواره مورد بررسی قرار بدهد به‌ویژه اینکه رهبر انقلاب بر ضرورت تعامل و انسجام میان قوا و دستگاه‌ها تأکید داشتند، بر همین اساس همان‌گونه که ایشان فرمودند ما موفقیت دولت را موفقیت خودمان می‌دانیم، لذا همه باید کمک کنیم آنچه به‌نفع مردم، کشور و نظام است محقق شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره مؤلفه‌های رجل سیاسی از نظر شورای نگهبان گفت: درباره تعیین و تشخیص رجل سیاسی و مذهبی مبنای کار قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان است.

وی همچنین درباره اینکه در صورت تمایل افراد آیا امکان اعلام دلایل رد صلاحیت فرد وجود دارد، ابراز کرد: این کار نیاز به مجوز قانونی دارد.

طحان نظیف در پاسخ به سؤال که “آیا سازوکاری وجود دارد تا از حضور کاندیداهای پوششی در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری جلوگیری شود؟” خاطرنشان کرد: ما واقعاً از نیات افراد اطلاعی نداریم و افراد در انتخابات ثبت‌نام و در رقابت شرکت می‌کنند و ممکن است تا آخر هم بمانند یا به‌دلایل مختلف از ادامه رقابت منصرف شوند و کناره‌گیری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه اقداماتی در خصوص تقویت احزاب و حرکت به‌سمت نظام حزبی داشته است، بیان کرد: به این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات اشاره شده است، مسئله اصلی در این رابطه این است که احزاب علاوه بر اینکه باید مسئولیت‌پذیر باشند، باید صلاحیت‌ها و اختیاراتی داشته باشند و در برابر این اختیارات پاسخگو باشند، به این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات اشاره شده است و نیازمند اصلاح قانون انتخابات است؛ مجلس قبل در اصلاحیه قانون انتخابات به این موضوع ورود کرد که با اشکال هیئت عالی نظارت مواجه شد و این موضوع عملاً از دستور کار مجلس خارج شد، موضوع مهمی است و دستگاه‌ها باید در جهت اجرای سیاست‌های کلی در این راستا عمل کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره واکنش شورای نگهبان به طرح مباحثی درباره عملکرد این شورا و بیان انتقادات در خصوص تأیید صلاحیت رئیس جمهور مستقر تأکید کرد: دیدم که حتی برخی نیز می‌گفتند؛ “این‌ها زیر کولر تصمیم می‌گیرند.”؛ حال ما چه زیر کولر تصمیم بگیریم و چه کولر را خاموش کنیم، باید یاد بگیرند انتخابات رقابت و مشارکت مردم است و شورای نگهبان یار کمکی هیچ کسی نیست؛ شورای نگهبان بر اساس ضوابط قانونی عمل می‌کند و با تمجید و تحسین و سرزنش دیگران عمل نمی‌کند. کشور ما کشور آزادی است و برخی ممکن است کسی را بپسندند و برخی ممکن است کس دیگری را بپسندند و اشکالی ندارد؛ هرکس می‌تواند نظری داشته باشد.

طحان نظیف با بیان این‌که سلایق سیاسی افراد متفاوت است، ادامه داد: در این انتخابات  از همه جریانات سیاسی افرادی حضور داشتند و مهم این است که مبنای عمل بر اساس قانون، رأی و اراده و نظر مردم است.

انتهای پیام/+

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=397458

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]