1

نگاهی به وعده برگزاری لیگ برتر در آخر هفته‌ها؛ تعطیلات رنگ فوتبال می‌گیرد؟

  • کد خبر : 398150
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴

به گزارش ایرنا، فصل جدید فوتبال ایران آن طور که مسئولان فدراسیون اعلام کرده‌اند از ۲۴ یا ۲۵ مرداد آغاز می‌شود، با این حال در فاصله ۱۰ روز تا زمان وعده داده شده برای شروع لیگ، خبری از اعلام برنامه سه هفته اول که مسئولان سازمان لیگ در روز قرعه‌کشی لیگ وعده دادند، نیست.با این […]

به گزارش ایرنا، فصل جدید فوتبال ایران آن طور که مسئولان فدراسیون اعلام کرده‌اند از ۲۴ یا ۲۵ مرداد آغاز می‌شود، با این حال در فاصله ۱۰ روز تا زمان وعده داده شده برای شروع لیگ، خبری از اعلام برنامه سه هفته اول که مسئولان سازمان لیگ در روز قرعه‌کشی لیگ وعده دادند، نیست.با این حال در شرایطی شمارش معکوس برای آغاز فصل جدید لیگ برتر آغاز شده است که یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که فصل گذشته به برگزارکنندگان لیگ وارد بود، برگزاری اکثر هفته‌های لیگ در روزهای غیرتعطیل و میان هفته بود.

برگزاری مسابقات در روزهای غیر تعطیل سبب شده بود تا بخش زیادی از هواداران با وجود تمایلی که برای تماشای مسابقات داشتند، به دلیل مشغله کاری و ترافیک، قید رفتن به ورزشگاه و تماشای دیدارها از نزدیک را بزنند و از تلویزیون تماشاگر مسابقات شوند.اگر چه افت کیفی مسابقات لیگ در دوره‌های اخیر، تماشاگران زیادی را از حضور در استادویوم‌ها منصرف کرده است اما با این حال نمی‎‌توان از نقش برنامه‌ریزی لیگ و انجام مسابقات در روزهای غیرتعطیلی در کاهش تماشاگران لیگ صرف‌نظر کرد.

حرکت برعکس لیگ ایران

بر اساس آماری که مسئولان سازمان لیگ در روز قرعه‌کشی فصل جدید اعلام کردند در فصل گذشته لیگ برتر، تنها ۳۲ و نیم درصد بازی‌ها در روزهای پایانی هفته یعنی پنجشنبه و جمعه برگزار شد و ۶۵ و نیم درصد مسابقات در روزهای بین هفته انجام شد.

در حالی در لیگ ایران تنها یک سوم مسابقات در روزهای پایان هفته برگزار شد که در فوتبال روز دنیا، مسابقات لیگ‌های معتبر جهان، با توجه به منافع اقتصادی، اکثرا در روزهای شنبه و یکشنبه که روزهای تعطیلی این کشورهاست، برگزار می‌شود. بر اساس آمار، به عنوان نمونه ۷۸ درصد بازی‌های لیگ برتر انگلیس در فصل پیش در روزهای تعطیلی انجام شد و تنها ۲۲ درصد در روزهای غیرتعطیل برنامه‌ریزی شده بود.

در بوندسلیگا، آمار برگزاری مسابقات در پایان هفته از انگلیس هم بهتر بود و در فصل گذشته این مسابقات، ۸۴ درصد دیدارها در روزهای تعطیل و تنها ۱۴ درصد در روزهای غیر تعطیل برگزار شد.

وعده بازگشت فوتبال به آخر هفته‌ها

با توجه به اینکه برگزاری دیدارهای لیگ در تمام دنیا در پایان هفته امری بدیهی است، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای فصل جدید به دنبال این هستند تا جایی که امکانش برای آنها وجود داشته باشد، مسابقات را در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار کنند.

در این راستا، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، ماه گذشته در جلسه‌ای که با مسئولان برگزار کننده لیگ داشت، خواستار تحقق این خواسته شد و گفت:«همه مسابقات فصل آینده را تا جایی که امکان دارد، به پنج‌شنبه و جمعه ببرید و اولویت شما برای برنامه‌ریزی بازی‌ها در فصل جدید این مورد باشد.»

نگاهی به وعده برگزاری لیگ برتر در آخر هفته‌ها؛ تعطیلات رنگ فوتبال می‌گیرد؟

امیرحسین روشنک، مسئول برگزاری لیگ برتر هم در این باره تصریح کرد:«خودمان را با لیگ‌های معتبر دنیا مقایسه کردم و تمام تلاشمان این است که نسبت به فصول قبل کیفیت کار را بالا ببریم. امیدوارم بتوانیم خودمان را به استانداردها نزدیک کنیم و من قول می‌دهم با این که کار سختی است، حداقل ۶۰ درصد بازی‌ها در روزهای پنج شنبه و جمعه برگزار شود.»

منصور قنبرزاده، نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال هم در یک برنامه تلویزیونی درباره مطالبه هواداران فوتبال برای برگزاری مسابقات لیگ در روزهای پنجشنبه و جمعه، گفت:«روزهای تعطیل مردم فرصت بهتری برای حضور در استادیوم و تماشای مسابقات دارند و این طبیعی است که لیگ در روزهای تعطیل برگزار شود.در ستاد برنامه‌ریزی تاکید و دستور بود که بازی‌ها پنج‌شنبه و جمعه برگزار شود.»

وی در ادامه تاکید کرد:«همه دنیا هم همین است و برنامه‌های ورزشی در روز تعطیل برگزار می‌شود و دلیلی ندارد که این کار را نکنیم و همه بازی‌ها پنج‌شنبه و جمعه برگزار خواهد شد، مگر اینکه برنامه خاصی باشد که نتوانیم بازی را برگزار کنیم.»

البته قنبرزاده اشاره کرد که در برخی موارد به دلیل موارد خاصی، لیگ بین هفته برگزار خواهد شد:«شاید دلایل خاصی پیش بیاید، مثلا ممکن است پنج‌شنبه یک برنامه ملی برگزار شود یا شورای تامین یک شهر به دلیل سفر یکی از مقامات اعلام کند که بازی در این روز نباید برگزار شود.اما در غیر این صورت دلیلی ندارد که با خواسته معقول مردم که برگزاری مسابقات در پایان هفته است، مخالفت شود.»

آسیایی‌ها با فشردگی بازی‌ها کنار می‌آیند؟

با وجود وعده مسئولان فدراسیون فوتبال، با توجه به درگیر بودن برخی از باشگاه‎‌های کشورمان در لیگ نخبگان و لیگ قهرمانان آسیا، برگزاری مسابقات لیگ در آخر هفته فشار بیشتری را به این تیم‌ها وارد خواهد کرد، مسئله‌ای که ممکن سبب شود آنها ساز مخالف بزنند.

طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، اولین دوره لیگ نخبگان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه و لیگ قهرمانان آسیا هم روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شود. استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور، نمایندگان ایران در آسیا در فصل پیش‌رو هستند. در صورت برگزاری مسابقات لیگ در روزهای پنجشنبه و جمعه، این تیم‌ها باید دو تا سه روز یکبار، در آسیا و لیگ برتر به میدان بروند.

نگاهی به وعده برگزاری لیگ برتر در آخر هفته‌ها؛ تعطیلات رنگ فوتبال می‌گیرد؟

فشردگی مسابقات نمایندگان ایران در آسیا، اعتراض قابل‌ پیش‌بینی این تیم‌ها را به همراه خواهد داشت، با این حال نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال معتقد است که باشگاه‌های ایرانی هم مانند سایر کشورها باید خودشان را با شرایط وفق دهند:« دو بازی در یک هفته، سه روز یک بازی؟ استاندارد هم همین را می‌گوید. تیم‌های عربستانی و اماراتی که در لیگ قهرمانان بازی می‌کردند، دو روز پس از بازی آسیایی در لیگ داخلی به میدان می‌رفتند. ما هم باید به همین سمت و سو برویم.»

با وجود مخالفت ضمنی قنبرزاده با انتقاد احتمالی نمایندگان ایران در آسیا به فشردگی مسابقات‌شان، به نظر می‌رسد سازمان لیگ کار سختی برای اجرایی کردن وعده‌اش مبنی بر برگزاری مسابقات در روزهای پایانی هفته داشته باشد.

باید منتظر شروع لیگ ماند و دید آیا لیگ ایران در خیلی از فاکتورها فاصله زیادی با فوتبال باشگاهی روز دنیا دارد، حداقل خواهد توانست در یک فاکتور یعنی برنامه‌ریزی مسابقات برای روزهای تعطیل مانند تمام دنیا موفق عمل کند یا باز هم مانند فصل پیش، برخلاف دنیا، دو سوم مسابقات لیگ در روزهای غیرتعطیل برگزار خواهد شد تا همه چیز این فوتبال به همه چیز آن بیاید!

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=398150

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]