3

چرا اتابک از فهرست کابینه پیشنهادی پزشکیان جا می‌ماند؟/یک وزیر و این همه مخالف

  • کد خبر : 400851
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲:۰۶

به گزارش خبرنگار تابناک، کارنامه و برنامه محمد اتابک، وزیر پیشنهادی وزارت صمت در حالی زیر ذره بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که برآوردها از فضای امروز بهارستان نشان می‌دهد، اقبال خوبی بین نمایندگان مردم نداشته است. چرا که از اظهارات مخالفین وی که فرصت صحبت داشته اند، می‌توان فهمید که اتابک نتوانسته […]

به گزارش خبرنگار تابناک، کارنامه و برنامه محمد اتابک، وزیر پیشنهادی وزارت صمت در حالی زیر ذره بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که برآوردها از فضای امروز بهارستان نشان می‌دهد، اقبال خوبی بین نمایندگان مردم نداشته است. چرا که از اظهارات مخالفین وی که فرصت صحبت داشته اند، می‌توان فهمید که اتابک نتوانسته نظر نمایندگان مجلس را به برنامه‌های خود و شیوه اجرایی خود جلب کند. 

از سویی دیگر طبق شنیده ها، اتابک برخلاف سایر وزرا تقلایی برای لابی گری یا گعده گیری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جلب نظر شان به نفع خود نداشته است. به نظر می‌رسد اینکه بتواند به ساختمان خیابان سمیه برسد یا نرسد، اهمیت ویژه‌ای برای وی ندارد. این بی تحرکی اتابک در حالی است که وی در زمره وزرایی‌ای است که احتمال باز ماندنش از کابینه دولت چهاردهم درصد بالایی را به خود اختصاص داده است. 

اتابک در حالی با ۹ رای مخالف از ۱۰ عضو کمیسیون تخصصی صنایع و معادن، دست و پنجه نرم می‌کند که وزارت صمت نقش اول حوزه تولید، صنعت و به طریق اولی اشتغال کشور است. در صورتی که طی سال‌های گذشته این وزارتخانه حال و روز مساعدی نداشته است. 

قانع نشدم!/اتابک: هر چه شما می فرمایید!

 مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: در مورد وزارتی صحبت می‌کنیم که ۱۳ هزار معدن، ۸۰ هزار واحد صنعتی، نزدیک به ۳ میلیون اصناف، نزیک به ۴۵ درصد GDP کشور در این‌جا است.

 وی افزود: سه جلسه با اتابک در کمیسیون صنایع و معادن داشتیم. سوال‌هایی را از وی در این کمیسیون مطرح کردم. او فهمی از سوال‌هایی که بنده مطرح کردم نداشت. وی نتوانست بنده را قانع کند و جواب‌های قانع کننده‌ای دهد.

نماینده زنجان و طارم عنوان کرد: نخستین سوال بنده در مورد ساختار بود. پرسیدم یکی از بحث‌های جدی که در دولت قبل بوده الان هم وجود دارد، بحث تفکیک وزارت صنعت و معدن و بازرگانی است نظر شما چیست؟ اگر می‌گفت مخالفم و موافقم جای دفاع داشت. ایشان در پاسخ بنده گفت هر چی مجلس بگوید. بنده به ایشان عرض کردم شما قرار است وزیر صمت باشید دولت قرار است یک لایحه بفرستد. دولت نظر شما وزیر را می‌خواهد که تبعیت کند. سه بار بنده سوال کردم ایشان هر سه بار گفتند هر چه شما بگویید.

طاهری گفت: گزینه پیشنهادی وزارت صمت گفتند وزارتخانه تجمیع نشده ادغام شده است. از ایشان پرسیدم خب ادغام یعنی چه؟ این سوال بنده را هم خدا شاهد است که جواب ندادند. گفتم چارت فعلی را قبول دارید؟ گفتند نه. گفتم خب چارت فعلی همین کار را کرده است. در چارت جدید بازرگانی را در دل صنعت قرار دادند. بالاخره متوجه نظر ایشان نشدیم.

سواد بازرگانی ندارد

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، سوال بعدی درباره سند توزیع صنعتی بود؛ رهبر معظم انقلاب از دولت‌های مختلف این سند را خواسته، اما تا الان تدوین نشده است. در قانون برنامه تکلیف کردیم که دولت باید سند توسعه را بنویسد. هر چه از اتابک پرسیدم معیار‌ها و اولویت‌های توسعه صنعتی چه باید باشد. بنده جوابی از ایشان نگرفتم. راجع به بازار، قیمت‌گذاری و حوزه تجارت که وحشتناک بود. بنده سواد بازرگانی را در ایشان ندیدم.

نماینده زنجان و طارم تاکید کرد: در حوزه تجارت و بازرگانی نیز مانند تخصیص ارز و واردات صادرات اولویت بندی از جانب ایشان ندیدم. در مورد سامانه تجارت و تقویت آن نیز چیزی از ایشان ندیدم. بحث خودرو از دیگر موضوعاتی بود که در جلسات کمیسیون با اتابک مطرح شد. به دنبال عوض کردن رای دوستان نیستم و تنها دارم موضوعات مطرح شده در کمیسیون را مطرح می‌کنم.

طاهری یادآور شد: اتابک در مورد خودرو صورت مسئله‌ها را بلد نیست. این خیلی دردآور است. مشکلات وزارت صنعت معدن و تجارت یکی دوتا نیست و کسی را می‌خواهد که اولویت‌ها را بلد باشد. ایشان نتوانست اولویت اول کوتاه مدت حل موضوعات معادن را بیان کند. اگر کارآمدی برایتان مهم است نباید به آقای اتابک رای دهید. نباید درگیر موضوعات سیاسی شد.

در ادامه این جلسه، میثم ظهوریان ابوترابی، نماینده مشهد و کلات در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: وزارت صمت در بخش عمده‌ای از کل GDP کشور نقش اساسی دارد. این وزارتخانه در لایه سیاست‌گذاری به واسطه ایدرو و ایمیدرو نقش دارد. در برنامه هفتم از این وزارتخانه هشت و نیم در صد رشد در بخش صنعت، ۱۳ درصد رشد در بخش معدن و ۲۳ درصد رشد صادرات غیر نفتی خواسته شده است. 

وی افزود: این خواسته‌هایی که در برنامه هفتم توسعه ذکر شده با یک وزیر مقتدر، آشنا به وزارتخانه و متخصص محقق می‌شود. در بین وزرایی که از دولت به مجلس معرفی شدند شاید ناشناس‌ترین وزیر آقای اتابک باشد. 

نماینده مشهد و کلات عنوان کرد: بیشترین سابقه اتابک در اتاق بازرگانی بوده است. خود این امر دغدغه ایجاد می‌کند، چراکه وزارتخانه‌ها در حوزه مأموریت خود نقش ساست‌گذاری دارند؛ بنابراین افرادی که نقش صنفی پررنگی داشتند آن دغدغه تعارض منافع است که نتوانند در تضاد بین منافع عامه و صنف خود، نقطه تعادل را بگیرند.

ضعیف ترین برنامه برای وزیر صمت چهاردهم است

ظهوریان گفت: ضعیف‌ترین برنامه متعلق به وزیر پیشنهادی صمت چهاردهم است. برنامه ایشان فاقد هرگونه اولویت است. مجموعه‌ای از گزاره‌های کلی و کار‌های خوب بدون هیچ اولویتی در برنامه وی وجود دارد. کسی که اولویت‌های متنوعی داشته باشد یعنی هیچ اولویتی ندارد.

روح‌الله ایزد‌خواه، نماینده ری، شمیرانات و اسلام‌شهر در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: رئیس جمهوری در مناظرات گفتند کارشناسان را به کارگیری می‌کنند، بنده جناب اتابک را به‌هیچ‌وجه کارشناس نمی‌دانم. او یک روز در وزارتخانه نبوده است. در سازمان‌های استانی هم حضور نداشته است. در حوزه تجارت سابقه‌ای ندارد. 

وی ادامه داد: او ۲ سال معاون اقتصادی بنیاد مستضعفین بوده که اساساً مهم نیست؛ چراکه آن‌جا موضوع بنگاه‌داری است و هلدینگ‌ها کار اصلی را انجام می‌دهند. صرفاً در گذشته ایشان در بخش سیمان بنگاه‌داری داشته است. اگر اتابک کارآمد است؛ پزشکیان او را به عنوان رئیس ایمیدرو بگذارد.

به گفته ایزدخواه، امروز ما ده‌ها میلیارد دلار تخصیص ارز به صنعت دادیم. چالش وزارت صنعت فراسازمانی است. مسأله بین وزارت صنعت و دیگر وزارتخانه‌های دیگر است. وزیر صنعت نباید تازه روز اول با چالش‌های بین دستگاه‌ها آشنا شود.

نماینده ری، شمیرانات و اسلام‌شهر با تاکید بر اینکه شخص وزیر یا نماینده‌اش در بیش از ۴۵ ستاد و شورای عالی عضو هستند، اظهار داشت: وزارت صنعت در برخی کشور‌ها وزارتخانه اصلی است. سایر وزارتخانه‌ها باید از آن خط‌مشی بگیرند. در کشور ما این وزارتخانه جوجه اردک زشت است. آخرین توجه به این وزارتخانه معطوف می‌شود.

صنعتگر ما مجاهد فی سبیل الله است

ایزدخواه تصریح کرد: صنعتگر ما مجاهد فی‌سبیل‌الله است که با این شرایط تولید را رها نمی‌کند هزاران مشکل قانونی و سلیقه‌ای در پیش پای او می‌گذاریم. به تازگی وزارت صنعت ۸۰ ماده برای تخصیص ارز ابلاغ کرد.

در ادامه این جلسه بررسی، احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با سید محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، گفت: به گزارش سازمان توسعه و تجارت ارزش هر تن محصول صادراتی در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۶۲ دلار ارزیابی شده است. برابر با ماده ۲ برنامه توسعه متوسط رشد سالیانه هشت و نیم درصد برای بخش صنعت هدف‌گذاری شده است. در برنامه هفتم مقدر است صادرات غیر نفتی سالانه ۲۳ درصد افزایش پیدا کند. این امور در سند‌های بالادستی آمده است. بار، بار سنگینی است. 

وی افزود: مخالفت من از باب ذکر تذکراتی است که روز قیامت بتوانم پاسخ خداوند را بدهم. حتما توانمندی‌های زیادی آقای پزشکیان در ایشان دیده‌اند که ایشان را معرفی کرده‌اند. 

نماینده ملایر عنوان کرد: صنعت ۱۶ درصد از GDP ما را در بر دارد. در تدوین بودجه همین امسال ۴۰ همت حقوق دولتی را مجلس به ۵۳ همت رساند که وزارت صنعت سختش شد. حق هم داشتند چراکه درآمد ۵۳ همتی کار بسیار بزرگی است. 

 آزادی‌خواه گفت: صنعت، معدن و تجارت اگر درست کارش را انجام دهد با کسری بودجه مواجه نخواهیم شد. صادرات غیر نفتی ۲۳ درصد از کجا باید تأمین شود؟ بسیاری از وزارتخانه‌ها مصرف‌کننده هستند، این صنعت، صادرات و بالا بردن تراز تجاری است که می‌تواند خلأ فروش نفت را جبران کند.

به گفته وی، این‌که یک معاونت به کسی داده شود که یک سال رابطه استخدامی دارد قابل پذیرش نیست. همت کنید آدم‌های اهل و فاضل را به کارگیری کنید.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=400851

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]