2

تصمیم رئیسی در "حذف ارز ترجیحی" پرهزینه اما بسیار سازنده بود

  • کد خبر : 401975
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه دولت در جمهوری اسلامی ایران باید با مقیاس و شاغول شهیدان رجایی و باهنر اندازه گیری شود، گفت: باید همه دولتمردان و آحاد جامعه تلاش کنند شهدای عالیقدر را الگو […]

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب موقت تهران، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت هفته دولت با بیان اینکه دولت در جمهوری اسلامی ایران باید با مقیاس و شاغول شهیدان رجایی و باهنر اندازه گیری شود، گفت: باید همه دولتمردان و آحاد جامعه تلاش کنند شهدای عالیقدر را الگو برای حرکت خود قرار دهند. برای این دو شهید عالیقدر، دفاع مقدس و مدافع حرم هم از خدای متعال علو درجات را مسألت داریم.

وی افزود: تیم المپیاد دانش‌آموزی ایران در هفدهمین المپیاد جهانی نجوم که با حضور ۲۵۰ دانش‌آموز از ۵۳ کشور برگزار شده بود با دستیابی به ۵ مدال طلا رتبه نخست را کسب کرد. این رتبه برای ایران، جوانان ایران و نوجوانان ایران و آموزش و پرورش کشور مایه افتخار است.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌اند ما می‌توانیم با کشورهایی که به قدرت جهانی دست یافته‌اند، رقابت و جایگاه خود را تثبیت کنیم البته نیازمند عزم و اراده استوار است و این نگاه بلند را پیامبر اعظم(ص) نیز توصیه کرده بودند.

ابوترابی‌فرد  به رأی اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور و اعضای دولت باید از این اقدام مجلس که حکایت از تعامل  عقلانی و علمی مجلس با دولت دارد، در راستای افزایش سطح هم‌افزایی دولت و مجلس و ارتقای کارآمدی نظام با هدف برون رفت از تنگناهای اقتصادی به خوبی استفاده کنند. این فرصت خوبی فراروی دولت چهاردهم است.

وی اظهار کرد: با مراجعه به آموزه‌های قرآنی و کلمات حیات بخش پیامبر اعظم درمی یابیم که اسلام دین قدرت است، آن هم قدرت برآمده از علم «العلم سلطان» علم قدرت آفرین است. اینکه مشاهده می‌کنید دنیای اسلام در فاصله چند دهه به قله‌های قدرت دست یافت و دنیا را متأثر از دانش و علوم خود کرد، دستاورد اندیشه ناب قرآن است؛ دستاور کلمات پیامبر(ص) است که فرمودند:« علی اگر همه با کار نیک خواستند به خدا نزدیک شوند تو با حیات عقلانی به خدا نزدیک شو.»

خطیب نماز تهران با بیان این مطلب که دولت باید با نگاه به آموزه‌های قطعی قرآن کریم از تمام ظرفیت‌های علمی، کارشناسی، نیروی انسانی توسعه یافته، ظرفیت های متراکم در حوزه زیرساخت‌ها، امنیت و قدرت بازدارندگی تحسین برانگیز جمهوری اسلامی و انسجام اسلامی و موقعیت ژئوپلتیک کشور برای تبدیل تهدیدها به فرصت ها استفاده کند، گفت: دولت وفاق ملی باید با ارتقای شایسته سالاری، اقدام کند. رئیس جمهور هم به وزرا توصیه کرد که ملاک تغییر فقط و فقط باید شاخص مهم شایستگی باشد.

ابوترابی فرد خطاب به اعضای کابینه افزود: به وزرا می‌گویم مردم اهل قضاوت و تحلیل هستند و تصمیمات شما را ارزیابی می‌کنند که ملاک تصمیمات، ارتقای شایسته سالاری یا نگاه سیاسی بوده؟!

وی با بیان اینکه برای اتقای کارآمدی باید شاخص را شایسته سالاری قرار دهیم، تاکید کرد: نگاه جامع و بلندمدت و مبتنی بر شایسته سالاری پشتوانه اقتدار ملی محسوب می‌شود، اقتدار ملی هم مرهون افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است و به نظر می‌رسد این مهم دستاورد ارتقای کیفیت حکمرانی اقتصادی است.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: از رئیس جمهور و تیم اقتصادی انتظار می‌رود سطح حکمرانی اقتصادی را ارتقاء ببخشند و این مهم به دست نمی آید مگر آنکه نگاه بلندمدت، اساس تصمیم سازی‌های دولت باشد. اگر امور روزمره تمام وقت وزرا را به خود اختصاص دهد، قطعا مسائل اساسی و کلیدی بر زمین خواهد ماند.

ابوترابی‌فرد اظهار کرد: ارتقای کیفیت حکمرانی راه را برای بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی هموار خواهد کرد؛ چالش‌ها و مسائل حکمرانی به مثابه یک شبکه در هم تنیده و به هم پیوسته است. همه دستگاه‌های اجرایی، قوای سه گانه، نهادهای فراقوه‌ای باید برای فهم و حل مسائل اساسی کشور بسیج شوند. سران قوا شایسته است مسائل را بخشی نگاه نکنند، بلکه نگاه ملی باشد. منابع کشور محدود است باید با این منابع محدود، اولویت‌های اساسی کشور را رصد کرد و تا آنجا که ممکن است، زمینه رشد هزینه‌های جاری کشور را مدیریت و کنترل کرد.

وی گفت: وزارتخانه‌هایی که پرهزینه هستند، مانند بهداشت، آموزش و پرورش، علوم و سایر وزارت خانه‌ها و نهادها باید نگاه ملی داشته باشند. وزرای آموزش و پروش، بهداشت و درمان و همه وزرا باید با نگاه ملی مسائل را رصد، بررسی و تصویب کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با یادآوری اینکه در یکی از دولت‌ها، بنده نایب رئیس مجلس بودم و وزیر بهداشت برای ارائه برنامه به اتاق من آمد، افزود: او در سخنانش گفت ما این هزینه‌ها را داریم و باید افزایش یابد. به وی گفتم شما استعفا دهید؛ مگر نمی‌بینید درآمدهای کشور در حال کاهش است؟ چگونه برنامه‌ای می‌دهید که مبتنی بر افزایش هزینه‌های حوزه مدیریت شماست؟ آن هم در اندازه‌ای که ظرفیت مالی کشور توانایی آن را ندارد!

ابوترابی‌فرد در توصیه ای دیگر به دولتمردان گفت: نخستین مسأله ارتقای بهره‌وری است. از همه ظرفیت مدیریتی خود استفاده کنید و در پایان سال ۱۴۰۴ گزارشی ارائه و اعلام کنید، در حوزه مدیریتی شما چه مقدار بهره‌وری افزایش یافت. امروز در اقتصاد می‌کوشند با هزینه کمتر کیفیت کالا را ارتقا دهند، اما در ساختار اداری ما هزینه بیشتر و کارآیی کمتر است. به مردم مراجعه کنید و ببینید سطح رضایتمندی آنها چه مقدار ارتقا یافته است؟

وی با بیان اینکه برای رشد اقتصادی باید رشد اقتصاد دیجیتال، رشد شرکت های دانش بنیان مسأله نخست دولتمردان باشد، تصریح کرد: باید این نقشه راه برای حوزه‌ها مهم تهیه شود. اصلاح ساختار ناترازی بودجه؛ بودجه کشور ناتراز است. در همین ۳ ماهه نخست باید ۲۵ درصد از منابع پیش‌بینی شده دریافت می‌شد که حدود ۱۷ درصد وصول شده است، این در حالی است که هزینه های جاری بیش از ۹۳ درصد انجام شده، یعنی منابع دریافت نشده اما هزینه انجام شده است. در حوزه عمرانی باید ۲۵ درصد منابع دریافت می شد اما ۴ درصد تخصیص شده است این یعنی ناترازی بودجه!

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: دولت و مجلس بدانند با رشد غیرمعقول و بدون دفاع هزینه‌ها، نمی‌توان ناترازی را اصلاح کرد بلکه بر ناترازی بودجه افزوده می‌شود. اصلاح ناترازی نظام بانکی و پولی؛ در سیاست‌های کلی نظام هم بر این مسأله تأکید شده است، اما با آن چه قدر فاصله داریم؟ نباید اتاق فکر ویژه برای مسائل مهم زیر نظر شخص رئیس جمهور و تیم اقتصادی کشور و نخبگان سیاسی و علمی شکل بگیرید؟ نباید مردم در جریان واقعیت اقتصاد و کاستی‌ها و ضعف‌ها و راه برون رفت از آن قرار گیرند؟ نباید رسانه ملی به تریبون این مسائل تبدیل شود؟

ابوترابی ادامه داد: اصلاح ناترازی انرژی که این موضوع نیز در سیاست‌های کلی نظام آمده است. اگر همین مسائلی که در سیاست‌های کلی نظام آمده، اجرایی شود شاهد تحول بنیادین در کشور خواهیم بود.

وی همچنین در خطبه اول با بیان اینکه حلم همیشه با علم گره خورده است، گفت: اهل تقول، اهل برداری و دانش و معرفتند. انسان هوشمند، افق‌های دور را می‌نگرد و از همین رو بر مرز دانش و علم حرکت می‌کند. انسان های وارسته با نگاه بلند حرکت می‌کنند؛ اگر نگاه بلند امام نبود، امروز این انقلاب و این حرکت امت عظیم اسلامی شکل نگرفته بود، اگر نگاه بلند رهبری معظم نبود، امروز این قدرت برای محور مقاومت شکل نگرفته بود.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در دیدار با دولت اشاره کردند که مردم به رفتار مدیران نگاه می‌کنند و رفتار ما را ملاک قرار می دهند، افزود: مدیران بیندیشند و دولت چهاردهم بیش از دیگران مطالعه کنند که تصمیم غلطی اتخاذ نشود.

خطیب نماز جمعه تصریح کرد: تصمیم درستی که شهید خدمت آیت‌الله رئیسی در حذف ارز ترجیحی اتخاذ کرد، پرهزینه اما بسیار سازنده بود؛  این تصمیمات نیاز امروز و فرداست.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=401975

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]