3

افشای جزئیات فعالیت‌های غیرقانونی موسسه گوته در تهران

  • کد خبر : 402281
  • ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

یک رسانه ایرانی در گزارشی، اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های «غیرقانونی» موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران، از جمله اعطای بورسیه تحصیلی غیرقانونی، تلاش برای پیشبرد دستورکار سیاسی دولت آلمان در میان شهروندان ایرانی و جذب عوامل برای دولت آلمان از میان دانش‌آموزان خود افشا کرد. به گزارش ایسنا، یک روزنامه ایرانی در گزارشی درباره تعطیلی […]

یک رسانه ایرانی در گزارشی، اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های «غیرقانونی» موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران، از جمله اعطای بورسیه تحصیلی غیرقانونی، تلاش برای پیشبرد دستورکار سیاسی دولت آلمان در میان شهروندان ایرانی و جذب عوامل برای دولت آلمان از میان دانش‌آموزان خود افشا کرد.

به گزارش ایسنا، یک روزنامه ایرانی در گزارشی درباره تعطیلی موسسه آموزش زبان آلمانی که وابسته به سفارت آلمان در تهران بود، مطرح کرد که این موسسه اقدام به تامین مالی «برنامه‌های تفریحی زیرزمینی»، اعطای بورسیه تحصیلی غیرقانونی به دانش‌آموزان و به استخدام عواملی برای دولت آلمان می‌کرد.

روزنامه انگلیسی‌زبان تهران تایمز در گزارش خود در این باره آورده است: پیشتر در ماه جاری، ۲ شعبه این موسسه آموزش زبان آلمانی(DSIT) به دستور قوه قضائیه ایران تعطیل شد. تهران تایمز اطلاعاتی را گردآوری کرده که نشان می‌دهد این موسسه آموزش زبان در حال پیش بردن عملیاتی مخفی برای دولت آلمان به منظور نفوذ در میان شهروندان ایرانی و پیشبرد دستورکار سیاسی آلمان در ایران بود.

طبق اطلاعات واصله به تهران‌تایمز، «این موسسه آموزشی، سالانه نیم میلیون یورو برای حمایت از گروه‌های فعال در حوزه موسیقی، سینما و برنامه‌های تفریحی هزینه می‌کرد که سعی داشتند بررسی‌ و ارزیابی‌های دقیق وزارت فرهنگ ایران را برای اخذ مجوز برای تولیدات فرهنگی خود دور بزنند. بیشتر مواردی که مشمول حمایت‌های مالی این موسسه زبان‌آموزی شده بود، با ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی ایرانی مغایرت داشت.»

تهران‌تایمز در ادامه نوشت: این بودجه از سوی موسسه گوته تامین می‌شد که تحت حمایت مالی دولت آلمان قرار دارد. در حالی که این موسسه خود را نهاد مستقلی معرفی می‌کند که فعالیت‌های آن به توسعه زبان و فرهنگ آلمانی اختصاص دارد، گزارش‌های متعددی نشان می‌دهد که موسسه گوته، اغلب، به عنوان یک شاخه سیاسی دولت آلمان فعالیت می‌کند.

اگرچه، موسسه آموزش زبان آلمانی در تهران تاکید می‌کند که هیچ ارتباطی به موسسه گوته ندارد، اسناد ضبط‌ شده طی فرایند تعطیلی ۲ شعبه آن در تهران، فاش می‌کند که این موسسه زبان تماس‌های منظمی با این سازمان داشته و مکررا، از مقامات آن دستور گرفته است.

تهران‌ تایمز چندین فقره از این اسناد، از جمله، حداقل ۹ سند سابقه مالی آن را بررسی کرده که نشان می‌دهد پرداخت‌هایی به مبلغ کل ده‌ها هزار یورو به افرادی پرداخت شده که به موسسه آموزش زبان آلمانی وابسته نیستند. این اسناد توسط مدیرعامل موسسه و سفیر ایران در تهران امضا شده بود.

علاوه بر این، موسسه آموزش زبان آلمانی به واسطه پیشنهاد بورسیه‌های تحصیلی به دانش‌آموزان برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی تعاملی غیرقانونی با شهروندان ایرانی داشته است. این فعالیت، امری غیرعادی برای یک موسسه آموزش زبان محسوب می‌شود که مدعی است فقط زبان‌آموزی می‌کند.

برخی افراد دیگری نیز که این موسسه با آن‌ها ارتباط نزدیکی برقرار کرده بود، در شبکه‌هایی با هدف اجرای فعالیت‌های غیرقانونی یا طرح‌هایی دست داشتند که به نفع دولت آلمان و منافع غربی است. تهران‌ تایمز می‌گوید احتمالا اطلاعات بیشتری را درباره این شبکه‌ها، در آینده، منتشر خواهد کرد.

این روزنامه همچنین مطلع شده است که موسسه آموزش زبان آلمانی، به‌رغم فعالیت در تهران از سال ۱۹۹۵، فاقد مجوزهای لازم بوده است. این یعنی این موسسه در درآمدی که حاصل از ۱۰ هزار دانش‌آموز آن در سال بود، فرار مالیاتی داشته است. طبق اطلاعات گردآوری‌شده توسط تهران تایمز، این موسسه از تراز مالی ۴۰۰ میلیارد تومانی در سال ۲۰۲۲ برخوردار بود.

تهران تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: آلمان که هنوز اهداف امپریالیستی خود را دنبال می‌کند، نمی‌تواند بپذیرد که ملتی بزرگ مرکز هدایت و نفوذ آن را تعطیل کرده است.

یک منبع مطلع به تهران‌تایمز گفت که به همین دلیل است که آلمان تعطیلی این موسسه را اقدامی تلافی‌جویانه در پاسخ به تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ در ماه گذشته می‌داند.

تهران تایمز مطلع شده است که پلیس آلمان با کارکنان رفتار اهانت‌آمیزی داشته و به آن‌ها توهین کلامی کرده است.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402281

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]