1

افزایش تولید، رویای گمشده ایران خودرو/ هدف گذاری آقای مدیرعامل، افزایش ضرر و زیان برای سهامداران است یا رشد تولید؟

  • کد خبر : 402341
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱:۵۸

به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی صورت مالی پنج‌ماهه شرکت ایران‌ خودرو نشان می‌دهد که در جاده مخصوص، خبری از افزایش تولید توسط بزرگ‌ترین خودروساز دولتی نیست. شرکتی که بورسی است و سهامدارانش انتظار سودآوری و رشد تولید دارند؛ اما به نظر می‌رسد در اولویت‌های آقای مدیرعامل، چنین موضوعی جایگاهی ندارد. عملکرد ایران‌خودرو در دومین ماه […]

در حال تکمیل............/////////

به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی صورت مالی پنج‌ماهه شرکت ایران‌ خودرو نشان می‌دهد که در جاده مخصوص، خبری از افزایش تولید توسط بزرگ‌ترین خودروساز دولتی نیست. شرکتی که بورسی است و سهامدارانش انتظار سودآوری و رشد تولید دارند؛ اما به نظر می‌رسد در اولویت‌های آقای مدیرعامل، چنین موضوعی جایگاهی ندارد.

عملکرد ایران‌خودرو در دومین ماه تابستان از ادامه روند نزولی تولید حکایت دارد، به‌گونه‌ای که این شرکت خودرویی از ابتدای سال تا پایان مردادماه، فقط ۱۹۷ هزار و ۳۹۵ خودرو تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (تولید ۲۱۴ هزار و ۳۶ خودرو) کاهش تولید ۱۶ هزار و ۶۴۱ خودرو داشته است.

به بیان دیگر، افت حدود ۸ درصدی تولید ایران خودرو در مدت ۱۵۵ روز فعالیت بر خلاف شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم بوده است. مردمی که از طریق سهامداری و خرید سهام خودرو، قصد داشته تا در رشد تولید این شرکت مشارکت داشته باشند، اما حالا آمار رسمی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

افت تولیدات ایران خودرو در ماه‌های گذشته نیز رقم خورده است و حالا تداوم چنین مسیری در میانه تابستان، نشانه خوبی برای تحقق اهداف تولیدی این شرکت تا پایان سال نیست، چراکه ایران خودرو پیش‌تر اعلام کرده بود که تا پایان امسال، قصد دارد ۶۷۶ هزار و ۲۴۷ خودرو تولید کند، اما کاهش روند تولید در پنج ماهه ابتدایی سال، خلاف این هدف‌گذاری را نشان می‌دهد و ضرورت دارد تا مسئولان وزارت صمت در دولت چهاردهم، نسبت به این رویکرد منفی در ایران خودرو توجه داشته باشند تا شب عید حسرت روز‌های از دست رفته را نخورند و بازار را با کاهش تولید و عرضه مواجه نکنند.

ساعتی ۱۳ میلیارد تومان زیان ناقابل

کاهش تولید و افزایش زیان انباشته، دو مولفه‌ای است که سهام‌داران ایران خودرو را بیش‌ازپیش نگران کرده است. خودروسازی که تا همین چند وقت قبل در آستانه اخراج از بورس قرار داشت و در نهایت رئیس سازمان بورس اعلام کرد: با پیشنهاد بورس تهران مبنی بر تمدید مهلت یک‌ساله شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت موافقت شد.

بنابراین، تا تیرماه سال آینده ایران خودرو فرصت دارد تا جلوی افزایش ضرر و زیانش را بگیرد. اما با توجه به رویکردی که در پنج‌ماهه اخیر، این خودروساز دولتی با مدیریت علیمردان عظیمی در پیش گرفته شده است، تحقق چنین وعده‌ای را با اماواگر همراه کرده است. این در حالی است که زیان انباشته ایران خودرو تا پایان خرداد امسال به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است که معادل هر ساعت ۱۳ میلیارد و ۲۴۲ میلیون تومان در یک سال است و احتمالا در لحظه انتشار این گزارش، رقم زیان دهی ایران خودرو بیشتر از گذشته است!  

در حال تکمیل............/////////

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402341

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]