1

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال جدید/ امضای «نوری قزلجه» به کام گندمکاران خواهد بود یا دولت؟

  • کد خبر : 402463
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰

به گزارش خبرنگار تابناک، بر اساس قانون، دولت موظف است به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (نظیر گندم، برنج، جو، ذرت) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام […]

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال جدید/ امضای «نوری قزلجه» به کام گندمکاران خواهد بود یا دولت؟

به گزارش خبرنگار تابناک، بر اساس قانون، دولت موظف است به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (نظیر گندم، برنج، جو، ذرت) را تضمین کرده و حداقل قیمت خرید تضمینی را اعلام و نسبت به خرید آن‌ها از طریق واحد‌های ذی‌ربط اقدام کند.

در تبصره یک این قانون آمده که وزارت کشاورزی موظف است، همه ساله قیمت خرید تضمینی محصولات یاد شده را با رعایت هزینه‌های واقعی، تولید و در یک واحد بهره‌برداری متعارف و حفظ رابطه مبادله در داخل و خارج بخش کشاورزی تعیین و حداکثر تا آخر تیرماه به هیئت دولت تقدیم کند.

اما حالا این مهلت قانونی با توجه به تغییر دولت و وزیر کشاورزی، مدتی است که به پایان رسیده است و غلامرضا نوری قزلچه وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم اعلام کرده است که فردا (یکشنبه ۱۱ شهریورماه) جلسه تعیین نرخ تضمینی خرید گندم برگزار خواهد شد.

بنابراین، در شرایطی قرار است امروز نخستین جلسه شورای قیمت گذاری با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شود که نگاهی به اتفاقات سال گذشته نشان می‌دهد که این جلسات در موعد مقرر به سرانجام نرسید و در نهایت با گذشت چندین ماه از شروع سال زراعی، شورای مذکور به قیمت هر کیلوگرم گندم، ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان، رضایت داد. وقفه‌ای طولانی که گلایه گندم‌کاران را به دنبال داشت.

قیمت خرید تضمینی گندم چه زمانی اعلام می شود؟

حامد یزدیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به اینکه امروز نخستین جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی برگزار می‌شود، گفت: هرچند فکر نمی‌کنم در جلسه امروز، قیمت تضمینی خرید گندم به تصویب برسد و به نظر می‌رسد فردا صرفاً نظرات کمیسیون‌های تخصصی بررسی می شود.

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: امسال قرار شده است تا قبل از شروع سال زراعی (ابتدای پاییز)، شورای قیمت‌گذاری به جمع‌بندی نهایی برسد و قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شود تا کشاورزان و گندم‌کاران هم بدانند که در انتهای فصل، محصولشان با چه قیمتی توسط دولت خریداری خواهد شد. هرچند در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و امیدواریم تا آخر شهریورماه یا اوایل مهرماه، به نتیجه برسیم و قیمت خرید تضمینی تصویب و اعلام شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: در حال حاضر بخشی از مطالبات گندم‌کاران از دولت پرداخت شده است و دولت قول داده است تا در هفته‌های آینده، بقیه مطالبات هم پرداخت شود تا کشاورزان به استقبال سال جدید زراعی بروند.

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال جدید/ امضای «نوری قزلجه» به کام گندمکاران خواهد بود یا دولت؟

نرخ پیشنهادی خرید گندم نزدیک ۲۵ هزار تومان

علی‌قلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران کشور نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: خروجی کمیته‌های کارشناسی در نهایت به قیمت پیشنهادی هر کیلوگرم گندم به نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این در حالی است که رقم سال زراعی گذشته ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

وی افزود: باید منتظر ماند و دید که در شورای قیمت‌گذاری، این نرخ به نتیجه می‌رسد یا خیر و تصمیم نهایی اعضای شورا چه خواهد بود. ولی آنچه بر اساس هزینه‌های تولید و نرخ تورم محاسبه کرده‌ایم، نرخ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است. امیداریم که روند سال گذشته تکرار نشود و امسال هرچه سریع‌تر شاهد تعیین قیمت خرید تضمیمنی گندم در شورای قیمت گذاری باشیم.

چک ۲۱۰ همتی دولت برای گندمکاران

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات گندم‌کاران نیز توضیح داد: در حال حاضر، خرید تضمینی گندم از مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گذشته است و امیدوار هستیم که به رقم ۱۲ میلیون تن برسد. در خصوص مطالبات از دولت، باید توجه داشت که بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رقمی که است باید به گندمکاران از سوی دولت پرداخت شود. هر چند از این رقم تا به امروز ۹۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و دولت قول داده است که در روز‌های آتی، شاهد ادامه روند پرداخت‌ها باشیم. یعنی گندمکارانی که تا پایان مردادماه به دولت گندم تحویل داده اند، احتمالا طی این هفته، طلب خود را دریافت خواهند کرد.

رشد ۱۶ درصدی تولید گندم

ایمانی با تأکید بر افزایش تولید گندم در کشور اظهار داشت: تولید امسال گندم در مقایسه با سال زراعی قبل، ۱۶ درصد رشد داشته است. به بیان دیگر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن رشد تولید گندم به ثبت رسیده است.

قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال جدید/ امضای «نوری قزلجه» به کام گندمکاران خواهد بود یا دولت؟

بر اساس این گزارش، اعضای شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی شامل: وزیر جهادکشاورزی؛ (رئیس شورا برابر با ماده ۱۴ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی) وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور؛ رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی؛ رئیس اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی؛ سه نفر کشاورز خبره که یک نفراز آن‌ها رئیس بنیاد ملی گندمکاران است با حکم وزیر جهاد کشاورزی؛ دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست (به عنوان ناظر بدون حق رأی به انتخاب مجلس شورای اسلامی) است.

 

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402463

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]