1

آمار عجیب از تورم در بخش اجاره و فروش مسکن / پایان سال قیمت به چه اعدادی می‌رسد؟ 

  • کد خبر : 402607
  • ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸

به گزارش خبرنگار تابناک، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که بانک مرکزی آن را منتشر کرد حاکی از افزایش ۱۴.۳ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران در تیر ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. همچنین بر اساس این گزارش، در تیر ماه سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در […]

به گزارش خبرنگار تابناک، گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که بانک مرکزی آن را منتشر کرد حاکی از افزایش ۱۴.۳ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران در تیر ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال گذشته است. همچنین بر اساس این گزارش، در تیر ماه سال ۱۴۰۳، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۳.۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۱ درصد کاهش و ۲۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۷۴.۶ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۱.۸ درصدی نسبت به ماه قبل است.

 

قیمت واقعی مسکن ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده است

مهدی سلطان محمدی، تحلیلگر بازار مسکن درخصوص آمار منتشره بانک مرکزی به خبرنگار تابناک گفت: وقتی نرخ تورم ۳۵ درصدی داریم و متوسط قیمت مسکن ۱۴ درصد افرایش داشته نشان دهنده این است که قیمت واقعی مسکن حدودا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده است. به عبارت دیگر قیمت مسکن ۲۰ درصد نسبت به ارزش حقیقی اش کمتر شده که این رقم قابل توجهی است. 

 

وی افزود: افزایش ۱۴.۳ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران در تیر ماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان دهنده این است که قیمت مسکن رشد زیادی نداشته و قیمت حقیقی مسکن کاهش یافته است.

 

توان مصرف خانوار اجازه رشد بیش از تورم را نمی دهد

 

این تحلیلگر بازار مسکن درمورد اینکه چرا قیمت مسکن افزایش بیشتری را مانند سال‌های قبل نداشته است، توضیح داد: با تورم ۳۵ درصدی اگر قیمت کالایی هم پای تورم جلو نرود به این معنی است که قیمت حقیقی آن از تورم کاهش پیدا کرده است، اما اگر قیمت آن بیش از تورم رشد کند، قیمت حقیقی اش افزایش پیدا کرده است بنابراین مسکن جزء مواردی بود که قیمت حقیقی آن نسبت به سال‌های قبل ۲۰ درصد کاهش یافت و دلیل آن هم این بود که درطول سال‌های قبل، رشدی بیش از تورم داشته و توان مصرف خانوار اجازه این را نمی‌دهد که رشد بیش از تورم را تحمل کند به همین دلیل رشد قیمت امسال کمتر از سال‌های قبل بود. 

 

فرصت خوب برای خریداران و بی علاقگی سازنده ها به ساخت و ساز 

 

سلطان محمدی ادامه داد: این اتفاق از جهتی به نفع مصرف کننده است که درحال حاضر امکان خرید بهتری نسبت به سال قبل دارد، اما از طرف دیگر ساخت و ساز کاهش می‌یابد و سازنده علاقه ای به ساخت نداشته باشد چرا که هزینه‌ها هم پای تورم بالا رفته درحالیکه قیمت فروش مسکن بالا نرفته است. 

 

وی روند معاملات بازار مسکن را در ماه‌های آینده مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: حجم معاملات به خاطر مسائل سیاسی پیش آمده در ماه‌های اخیر به طور محسوسی کاهش داشته است و به نظر می‌رسد درصورت ثبات سیاسی و اقتصادی درماه‌های آتی حجم و گردش معاملات مسکن بالاتر خواهد رفت. در سال‌های گذشته، چون رشد قیمت مسکن خیلی زیاد بوده است امسال بخشی از رشد را با عقب افتادگی از تورم جبران می‌کند تا به نقطه متعادلی برسد. 

 

این کارشناس حوزه مسکن درخصوص افزایش نرخ اجاره بها بیان کرد: نرخ اجاره بها افزایش زیادی داشته است به طوری که معمولا باید رابطه معقولی بین قیمت مسکن و اجاره بها وجود داشته باشد و زمانی که قیمت مسکن به سرعت افزایش می‌یابد قیمت اجاره بها به سرعت نمی‌تواند خودش را به قیمت مسکن برساند و پس از آن قیمت مسکن بعد از یه مدت آرامشی پیدا می‌کند و بعد از آن قیمت اجاره افزایش می‌یابد و رابطه بین اجاره و قیمت مسکن که به خد تعادل برسد به مرور ساخت ساز افزایش می‌یابد و گردش معاملات در مسکن دوباره رونق پیدا می‌کند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=402607

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]