2

تاکید وزیر علوم بر ضرورت تقویت فرهنگی و دینی دانشجویان

  • کد خبر : 403151
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۰

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نود و هفتمین نشست سراسری مسئولان بسیج اساتید استان‌های سراسر کشور که با شعار «جهاد تبیین و امیدآفرینی، پیشگامی در علم و فناوری و تهذیب و تربیت نفسانی» در تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش بسیج در عرصه علمی […]

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نود و هفتمین نشست سراسری مسئولان بسیج اساتید استان‌های سراسر کشور که با شعار «جهاد تبیین و امیدآفرینی، پیشگامی در علم و فناوری و تهذیب و تربیت نفسانی» در تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت نقش بسیج در عرصه علمی و پژوهشی، اظهار داشت: چالش‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها از مسائل حیاتی هستند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. 

وی با تأکید بر اهمیت تقویت بخش فرهنگ و اخلاق در برنامه‌های دانشگاهی، بیان کرد: اگرچه در برنامه‌های علمی ارتقای دانشگاه‌ها، توجه به مسائل فرهنگی و اخلاقی نیز دیده شده، اما این بخش نیازمند توجه بیشتری است. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ و اخلاق در دانشگاه‌ها گفت: باید تلاش کنیم تا فضای دانشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که دانشجویان نه‌تنها از لحاظ علمی، بلکه از نظر اخلاقی و دینی نیز رشد کنند. این امر مستلزم آن است که نگاه‌های فرهنگی خود را تقویت کنیم و با همدلی و احترام به تفاوت‌ها، زمینه جذب حداکثری دانشجویان را فراهم آوریم. 

سیمایی صراف به موضوع چالش‌های فرهنگی و دینی در جامعه پرداخت و به راهکارهای برخورد با تکثر ادیان، مذاهب و اخلاق‌های مختلف اشاره کرد. 

وی با یادآوری رویکرد حضرت امام خمینی (ره) در آغاز انقلاب و تأکید بر وحدت و تقریب مذاهب، بیان کرد: حضرت امام هوشمندانه وحدت شیعه و سنی را نه به معنای تبدیل یک مذهب به دیگری، بلکه بر اساس بهره‌گیری از مشترکات و احترام به تفاوت‌ها پایه‌گذاری کردند. این وحدت و تکریم متقابل، همان چیزی است که باید امروز نیز به آن توجه کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت رویکردهای نرم و فرهنگی در مواجهه با مسائل و اختلافات پرداخت و گفت: در مواجهه با دانشجویانی که ممکن است از نظر ظاهری دچار تغییراتی شده باشند، به‌جای برخوردهای سختگیرانه، باید با آن‌ها گفت‌وگو کرد و از طریق درک مشکلات شخصی‌شان، آن‌ها را به مسیر صحیح هدایت کرد. 

وی همچنین به تفکیک میان جهل و عناد در برخورد با مسائل فرهنگی و دینی اشاره و بیان کرد: بسیاری از دانشجویان ما نه از روی عناد و لجاجت، بلکه به دلیل ناآگاهی یا شرایط خاص زندگی‌شان به مسائلی چون دین و اخلاق بی‌توجهی می‌کنند. بنابراین، رویکرد ما باید مبتنی بر مدارا و هدایت باشد تا بتوانیم از این طریق، آنان را به مسیر صحیح برگردانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اهمیت رویکردهای نرم و فرهنگی در دانشگاه‌ها، افزود: هدف ما باید این باشد که دانشجویان را نه‌تنها از نظر علمی، بلکه از نظر فرهنگی و دینی نیز پرورش دهیم. برخوردهای تند و سختگیرانه، تنها منجر به دوری بیشتر دانشجویان از ارزش‌ها و اصول خواهد شد. بنابراین، باید با درک شرایط و مشکلات دانشجویان، به آن‌ها نزدیک شویم و از این طریق تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

سیمایی صراف به اهمیت تفاوت‌های فکری و فرهنگی در جامعه پرداخت و به نقش مدارای دینی و تعاملات بین‌مذهبی اشاره کرد. 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تجربه‌های فلسفی مانند دکارت، توضیح داد: بسیاری از باورهای افراد معلل هستند، نه مدلل؛ یعنی بر اساس شرایط و محیط پیرامونشان شکل گرفته‌اند، نه از طریق استدلال و تحقیق.

وی افزود: بسیاری از جوانان امروز تحت تأثیر محیط خانواده، جامعه، فشارهای اقتصادی و حتی رسانه‌های خارجی، دیدگاه‌های خود را شکل می‌دهند. این تفاوت‌ها محصول زمانه‌ای است که ما و شرایط اجتماعی ایجاد کرده‌ایم. بنابراین، وظیفه ماست که با درک این شرایط و با رویکردی همراه با مدارا، به جذب و هدایت آن‌ها بپردازیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما باید تلاش کنیم تعداد کسانی که با ما هم‌دل هستند افزایش یابد. این افزایش به معنای پر کردن فرم عضویت بسیج نیست، بلکه به معنای جلب اعتماد و احترام مردم به‌عنوان افرادی راست‌گو، ایثارگر و فداکار است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با تأکید بر لزوم بردباری و تحمل در مواجهه با نسل جوان، به توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ بسیجی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که در دعاها آمده است، الحمدلله علی حلم بعد علم؛ یعنی خداوند با وجود آگاهی از اشتباهات ما، با بردباری رفتار می‌کند.ما نیز باید با نسل جوان به همین شکل برخورد کنیم، با صبر و حوصله آن‌ها را به سمت مسیر صحیح هدایت کنیم.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403151

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]