1

اولین سفر خارجی پزشکیان؛ از حضور در پایتخت اقتصادی عراق تا زیارت عتبات عالیات

  • کد خبر : 403319
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲

سفیر ایران در عراق خبر داد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر ۲ روزه خود به عراق به شهرهای بغداد، بصره و همچنین منطقه کردستان عراق سفر می‌کند. «محمدکاظم آل‌صادق» در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با سفر روز چهارشنبه «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: «این سفر به دعوت «محمد شیاع السودانی» […]

سفیر ایران در عراق خبر داد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر ۲ روزه خود به عراق به شهرهای بغداد، بصره و همچنین منطقه کردستان عراق سفر می‌کند.

«محمدکاظم آل‌صادق» در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با سفر روز چهارشنبه «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: «این سفر به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه در راستای گسترش و تقویت روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود». 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در جریان این سفر علاوه بر مسائل دوجانبه، در مورد همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین آخرین تحولات غرب آسیا رایزنی و گفت‌وگو می‌شود، ادامه داد: «رئیس‌جمهور در این سفر مورد استقبال آقای السودانی قرار می‌گیرد و سپس با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و رایزنی می‌کند». 

آل‌صادق همچنین با بیان این‌که در ادامه جلسه‌ کاری ۲ هیات ایرانی و عراقی به ریاست پزشکیان و السودانی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: «رئیس‌جمهور در این سفر همچنین با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز دیدار خواهد کرد و در ادامه در ضیافت شامی که به دعوت سرپرست پارلمان عراق برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد. در این ضیافت تعدادی از مقامات عراق و همچنین افرادی از طیف‌های مختلف مذهبی، سیاسی، قومیتی عراق نیز مشارکت خواهند کرد».

به گزارش ایسنا، پزشکیان پیش از این و در دیدار السودانی که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به تهران سفر کرده بود، تعمیق و گسترش روابط همسایگان و کشورهای منطقه با یکدیگر را برای مقابله با دخالت بیگانگان در مسائل منطقه ضروری دانست و گفت: «ایران و عراق در سختی‌ها یار و حامی یکدیگر بوده و برای تامین منافع متقابل تلاش می‌کنند».

السودانی نیز گفت: «روابط ۲ ملت ایران و عراق همواره گرم و صمیمی بوده و امیدوارم مسیر رو به رشد روابط در دوران شهید رئیسی در دولت جنابعالی نیز ادامه یابد».

اولین سفر خارجی پزشکیان؛ از حضور در پایتخت اقتصادی عراق تا زیارت عتبات عالیات
دیدار السودانی با پزشکیان در تهران

اهمیت مناسبات تهران-بغداد

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم روز دوشنبه و درباره سفر پزشکیان به عراق گفت: «در طول سالیان گذشته شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌های سازنده و برادرانه ۲ کشور ایران و عراق در زمینه‌های مختلف بوده‌ایم».

او با بیان اینکه اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق، نشانگر اهمیت مناسبات دوجانبه تهران و بغداد است و این سفر فرصتی خواهد بود که زمینه‌های ارتقا و تعمیق مناسبات دوستانه و برادرانه ۲ کشور در زمینه‌های مختلف بیش از پیش فراهم شود، گفت: «در حوزه امنیتی ۲ کشور معتقد به تعمیق ثبات و امنیت در طول مرزهای مشترک و تبدیل مرزها به ثبات و دوستی و دروازه‌های گسترش و رونق همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند و این به عنوان اولویت مورد توجه دو دولت ایران و عراق است».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه در موضوع امنیتی پیش از این توافقنامه همکاری‌های امنیتی بین ۲ کشور را با تمرکز بر خلع سلاح گروه‌های ترویستی و تجزیه‌طلب داشته ایم، گفت: «در این سفر موضوع امنیت و امنیت پایدار در منطقه و تعمیق امنیت مرزهای مشترک مورد اهتمام مقامات ۲ کشور خواهد بود».

اولین سفر خارجی پزشکیان؛ از حضور در پایتخت اقتصادی عراق تا زیارت عتبات عالیات
نشست مطبوعاتی کنعانی با رسانه‌ها

احتمال شروع پروژه‌های اقتصادی

سفیر ایران در عراق در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، با بیان این‌که در جریان این سفر بین مقامات ۲ کشور یادداشت تفاهم‌نامه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، امنیتی، پست، ارتباطات، کشاورزی، هنری و ورزشی امضا می‌شود، تصریح کرد: «رئیس‌جمهور همچنین به استان بصره که در حقیقت به نوعی پایتخت اقتصادی عراق نیز است، سفر می‌کند». 

آل‌صادق گفت: این احتمال وجود دارد که در جریان سفر به بصره چندین پروژه اقتصادی نیز آغاز شود. 

او همچنین در پاسخ به این سوال که رئیس‌جمهور در جریان سفر به اقلیم کردستان عراق آیا فقط به اربیل خواهد رفت، گفت: «برنامه‌ریزی در مورد سفر رئیس‌جمهور به این منطقه در حال انجام است». 

به گزارش ایسنا، پزشکیان همچنین در دیدار «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق پس از مراسم تحلیف، با تاکید بر ضرورت تحکیم تعاملات میان ایران و عراق و نیز اقلیم منطقه عراق و همچنین ارتقای سطح روابط همه کشورهای منطقه با یکدیگر اظهار داشت: «کشورهای اروپایی که سابقه صدها سال جنگ با یکدیگر را دارند، امروز قدم‌های موثری در زمینه ایجاد اتحاد با هم برداشته‌اند و یقینا مردم کشورهای منطقه که اشتراکات بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تری با یکدیگر دارند، بیشتر و بهتر می‌توانند چنین اتحاد و انسجامی را ایجاد و با غلبه بر برخی اختلافات در کنار یکدیگر با صلح و ارامش زندگی کنند».

رئیس‌جمهور همچنین با قدرانی از مهمان نوازی و محبت اهالی منطقه اقلیم کردستان عراق نسبت به زائران اربعین، تلاش‌های مسئولان اقلیم کردستان عراق برای بهبود تعاملات و روابط با ایران را نیز قابل تقدیر دانست.

بارزانی نیز گفت: «اگر چه فراز و نشیب‌هایی در روابط میان ما و ایران بوده، اما اینکه ایران را همواره در روزهای سخت پشت خودمان دیده‌ایم، قابل انکار نیست. ۲ طرف ظرفیت‌های زیادی برای گسترش تعاملات و تبادلات با یکدیگر دارند و ما در اقلیم کردستان به طور هم‌زمان با حکومت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح روابط همکاری می‌کنیم». 

اولین سفر خارجی پزشکیان؛ از حضور در پایتخت اقتصادی عراق تا زیارت عتبات عالیات
دیدار بارزانی با پزشکیان در تهران

زیارت عتبات عالیات در برنامه سفر پزشکیان

سفیر ایران در عراق در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا تصریح کرد: «به احتمال زیاد سفر رئیس جمهور به عراق ۲ روزه خواهد بود و زیارت عتبات عالیات نیز در برنامه این سفر قرار دارد». 

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403319

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]