0

تعطیلات تابستانی و زمستانی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی

  • کد خبر : 403333
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸

افق نیوز؛ فرهاد شهرکی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره ناترازی برق در کشور، گفت: بر اساس آمار رسمی، ناترازی برق بین تولید و مصرف در پیک مصرف تابستان امسال به ۱۸۰۰۰ مگاوات رسیده است. با روند فعلی، این ناترازی در تابستان سال آتی به ۲۴۰۰۰ مگاوات […]

افق نیوز؛

فرهاد شهرکی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره ناترازی برق در کشور، گفت: بر اساس آمار رسمی، ناترازی برق بین تولید و مصرف در پیک مصرف تابستان امسال به ۱۸۰۰۰ مگاوات رسیده است. با روند فعلی، این ناترازی در تابستان سال آتی به ۲۴۰۰۰ مگاوات می‌رسد.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط حاضر، رفع این ناترازی تا تابستان ۱۴۰۴ بسیار دشوار و غیرممکن است، افزود: در تابستان، مصرف برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی افزایش می‌یابد. این بالا رفتن مصرف نه تنها فشار زیادی بر شبکه برق وارد می‌کند، بلکه هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی نیز به همراه دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره راهکاری برای کاهش ناترازی برق در تابستان، گفت: با ساماندهی تعطیلات یک هفته‌ای در اوج گرمای تابستان، می‌توان مصرف برق را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد. این تعطیلات می‌تواند به کاهش نیاز به استفاده از سیستم‌های سرمایشی در ادارات و سایر مراکز عمومی منجر شود و در نتیجه، بار شبکه برق را کاهش دهد.

وی همچنین درباره راهکاری برای کاهش مصرف گاز در زمستان، گفت: در فصل زمستان، مصرف گاز برای گرمایش منازل و ساختمان‌ها افزایش می‌یابد. این بالا رفتن مصرف گاز نیز مشکلاتی نظیر کاهش فشار گاز و افزایش هزینه‌های اقتصادی را به همراه دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در همین راستا ادامه داد: بارها شاهد اخباری مبنی بر قطع گاز در نقاط سردسیر در اوج مصرف گاز در کشور بوده‌ایم. با ساماندهی تعطیلات یک هفته‌ای در اوج سرمای زمستان، می‌توان مصرف گاز را در پیک مصرف کاهش داد. این تعطیلات می‌تواند به کاهش نیاز به استفاده از سیستم‌های گرمایشی در ادارات، مدارس و سایر مراکز عمومی منجر شود و در نتیجه، بار شبکه گاز را کاهش دهد.

شهرکی با تاکید بر اینکه توزیع تعطیلات در طول سال  بر کاهش مصرف برق و گاز موثر است، گفت: ساماندهی تعطیلات در اوج گرما و سرما یکی از راهکارهای تاثیرگذار برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، می‌تواند نقش زیادی در کاهش مصرف برق و گاز، کاهش هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی، و بهبود کیفیت زندگی مردم ایفا کند. این طرح نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی بین دستگاه‌ها و همچنین، نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مردم درباره مزایای آن دارد و می‌توان با ارائه مشوق‌های مختلف و تسهیلاتی، مردم را به استفاده بهینه از انرژی تشویق کرد در نتیجه با اجرای صحیح آن، می‌توان به نتایج مطلوبی دست یافت.

انتهای‌پیام/

source
تمام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403333

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]