1

ولایتی: سفر پزشکیان به عراق اثرات مهمی بر صلح و ثبات منطقه دارد

  • کد خبر : 403493
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت سفر رئیس‌جمهور به عراق «اهمیت ویژه‌ای برای هر ۲ کشور از نظر تحکیم روابط راهبردی و همچنین اثر بسیار مهمی در آینده سیاسی روابط ایران و عراق و صلح و ثبات منطقه خواهد داشت». به گزارش ایسنا، «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل […]

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت سفر رئیس‌جمهور به عراق «اهمیت ویژه‌ای برای هر ۲ کشور از نظر تحکیم روابط راهبردی و همچنین اثر بسیار مهمی در آینده سیاسی روابط ایران و عراق و صلح و ثبات منطقه خواهد داشت».

به گزارش ایسنا، «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به جایگاه ویژه عراق برای جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

ولایتی در گفت‌وگو با شبکه المیادین درباره سفر «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: اولین سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق انتخاب شده؛ این سفر اهمیت ویژه‌ای دارد، از این نظر که کشور عراق یکی از کشورهایی است که جایگاه بالایی برای ما دارد.

وزیر خارجه پیشین ایران تصریح کرد: ۲ ملت ایران و عراق روابط تاریخی طولانی و عمیقی از صدر اسلام و پیش از آن با یکدیگر دارند و هیچ‌گاه مشکلی با هم نداشتند مگر در زمان رژیم بعث که توسط آمریکا و ایادی مرتجع منطقه تحمیل شد و به محض اینکه سایه شوم صدام از سر ۲ ملت برطرف شد، برادری و اخوت میان دو ملت روز به روز افزایش یافت.

او گفت که «نمونه این نزدیکی و برادری سفرهای آسان و گسترده هر ۲ ملت ایران و عراق است؛ مانند سفر با شکوه اربعین و سفرهای مردم عراق به ایران». 

ولایتی با بیان اینکه «حوزه های علمیه ۲ کشور نقش اساسی در انسجام و تحکیم دینی دارند» تصریح کرد: در زمان بعد از شکست عثمانی در جنگ جهانی اول و اشغال عراق توسط انگلیسی‌ها، مرحوم محمد تقی شیرازی معروف به میرزای دوم علیه انگلیسی‌ها فتوای جهاد داد و ایرانی‌ها و عراقی‌ها علیه انگلیسی‌ها جنگیدند و در زمانی که روسیه در سال ۱۳۲۹ شمال ایران را اشغال کرد، مرحوم آخوند خراسانی در عراق علیه روس ها فتوا صادر کرد و عشایر دجله و فرات مسلح شدند و به سمت جبهه برای دفاع از ایران حرکت کردند. 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین گفت: در ایران و عراق در عصر حاضر ۲ انقلاب انجام شد که یکی از سوی حضرت امام خمینی و از سوی دیگر آیت‌الله سید محمد باقر صدر و آیت الله حکیم این انقلاب ها را رهبری کردند. اکنون هر ۲ کشور از ارکان اصلی جبهه مقاومت در مبارزه با ظلم رژیم صهیونیستی و استکبار هستند و هر ۲ در مقابل آمریکا ایستاده‌اند؛ همان‌طور که مردم ایران، آمریکا را از خاک کشور اخراج کردند عراقی‌ها نیز در حال انجام چنین کاری هستند. 

او به مبارزه سرداران شهید و نیروهای مقاومت با تروریست‌ها نیز اشاره کرد و گفت: نکته بسیار مهم این است زمانی که در همین سال‌های اخیر یکی از پسماندهای رژیم بعث به نام البغدادی یک گروهک تروریستی به نام داعش را تاسیس کرد که حکومت عراق و سوریه را ساقط کند ولی با رشادت‌های سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی مهندس و دیگر رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم شکست خورد و مردم عراق و سوریه نجات پیدا کردند. 

ولایتی تاکید کرد که «اکنون سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق به عنوان اولین سفر خارجی ایشان انجام می‌شود که اهمیت ویژه‌ای برای هر ۲ کشور از نظر تحکیم روابط راهبردی دارد و این سفر همچنین اثر بسیار مهمی در آینده سیاسی روابط ایران و عراق و صلح و ثبات منطقه خواهد داشت». 

وزیر خارجه پیشین ایران همچنین گفت: بیگانگان از بعد انقلاب اسلامی تلاش‌های بسیاری کردند تا روابط ۲ کشور تیره و تار شود ولی به هدف شیطانی خود نرسیدند و امروز شاهدیم که ۲ ملت ایران و عراق بیش از هر زمان دیگری با هم متحد و نزدیک هستند.

او با بیان اینکه «همکاری‌های بین ایران و عراق در همه عرصه‌ها یک نمونه مثبت برای جهان اسلام است»، ادامه داد: زیرا هر ۲ کشور انقلابی و مستقل و با جهت‌گیری های مترقی علیه دشمنان اسلام یعنی صهیونیسم و آمریکا هستند و این ۲ کشور به‌رغم مشکلاتی که تاکنون توسط دشمنان علیه آن‌ها ایجاد شده، از پا ننشسته‌اند و با قدرت راه خود را ادامه داده‌اند. 

ولایتی تاکید که «ایران و عراق سابقه فرهنگی و تاریخی عمیق و ریشه‌دار دارند و لذا در مقابل تهدیدها و تطمیع‌ها مواضعشان تغییر نمی‌کند». 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در بخش دیگری از مصاحبه در مورد ادعاهای مطرح‌شده در نشست اخیر وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران افزود: آن‌هایی که به جای تلاش مشترک برای جهان اسلام در مقابله با صهیونیسم و حامیان آن‌ها در نشست‌هایی تشریفاتی می‌نشینند و هیچ همدردی عملی با ملت مظلوم تحت ظلم قرار گرفته فلسطین انجام نمی‌دهند و برعکس در خلوت با آن‌ها همدست هستند، باید دست از شیطنت بردارند و به جای دلالی بین ظالمین جهانی (صهیونیسم و آمریکا) در عمل به فکر کمک به فلسطینیان مظلوم که روزانه قتل‌عام می‌شوند، باشند.

او در پایان کسانی که بی‌اعتنا به جنایات روزافزون صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطین در هتل‌های مجلل نشسته‌اند و علیه جبهه مقاومت با محوریت ایران که در راه دفاع از آرمان‌های اسلامی هر گونه ایثار و ازجان‌گذشتگی انجام می‌دهد و هزاران شهید در این راه داده است را شماتت می‌کنیم که ادعاهای کاذب و دست نیافتنی و واهی در رابطه با سرزمین ایران مانند جزایر سه‌گانه همیشه ایرانی مطرح می‌کنند. این‌ها بدانند که این ادعاها فقط صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها را خوشحال می‌کند و الا تا ایرانی زنده است محال است که متجاوزان و حامیان آن‌ها در منطقه بتوانند به گوشه‌ای از خاک ایران تجاوز کنند.

انتهای پیام

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403493

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]