1

لزوم واگذاری مدیریت سازمان تامین اجتماعی به صاحبان و شرکای اصلی

  • کد خبر : 403517
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱

در گفت وگو با خبرنگار مهر، محمدرضا جعفریان؛ یکی از مسؤولان سابق و پیشکسوت سازمان تأمین اجتماعی به بررسی مشکلات و بحران‌های موجود در این سازمان پرداخت و تأکید کرد: بحران‌هایی مانند آب، محیط زیست و گرما همواره از تهدیدات اصلی برای کشور بوده‌اند، اما کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای آینده کشور، […]

در گفت وگو با خبرنگار مهر، محمدرضا جعفریان؛ یکی از مسؤولان سابق و پیشکسوت سازمان تأمین اجتماعی به بررسی مشکلات و بحران‌های موجود در این سازمان پرداخت و تأکید کرد: بحران‌هایی مانند آب، محیط زیست و گرما همواره از تهدیدات اصلی برای کشور بوده‌اند، اما کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای آینده کشور، بحران بیمه‌های بازنشستگی است.

وی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر گفت: در کشورهای پیشرفته، سازمان‌های تأمین اجتماعی نه تنها تهدید محسوب نمی‌شوند، بلکه فرصتی برای کارفرماها به‌شمار می‌آیند. کارفرمایان در این کشورها از اینکه سازمان تأمین اجتماعی هزینه‌های درمانی و مسائل غیرمترقبه کارگران را پوشش می‌دهد، احساس امنیت می‌کنند.

جعفریان همچنین به وضعیت فعلی تأمین اجتماعی ایران پرداخت و بیان کرد: حدود ۵۳ درصد از جمعیت ایران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. این سازمان با پول مردم اداره می‌شود و متعلق به آنهاست. سهم سه‌درصدی دولت از حق بیمه که از پیش از انقلاب تاکنون باید پرداخت می‌شد، همچنان پرداخت نشده است.

وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی یک نهاد عمومی غیردولتی و سه‌جانبه‌گراست؛ کارگران، کارفرمایان و خود سازمان هرکدام نقش دارند، اما این سوال پیش می‌آید؛ چرا کارگران و کارفرمایان نباید در هیئت مدیره شرکت‌های وابسته به تأمین اجتماعی حضور داشته باشند و نظارت مستقیم بر اموال خود نداشته باشند؟

این پیشکسوت سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به کاهش ضریب پشتیبانی سازمان تأمین اجتماعی گفت: سه دهه پیش، به‌ازای هر ۲۲ نفر پرداخت‌کننده حق بیمه، یک نفر حقوق بازنشستگی دریافت می‌کرد. این رقم در سال ۱۳۸۴ به ۱۶ تا ۱۸ رسید و امروز ضریب پشتیبانی ۳.۸۰ است، این در حالی است که ضریب پشتیبانی کمتر از ۵ به‌معنای مرز ورشکستگی است.

وی به مطالعات انجام‌شده درباره وضعیت سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۵ با همکاری سازمان جهانی تأمین اجتماعی (ایسا) و بخش پژوهشی تأمین اجتماعی، مطالعه‌ای دوساله انجام شد. همان زمان هشدار داده شد که در صورت ادامه روند فعلی، سازمان تا سال ۱۴۰۴ ورشکسته خواهد شد.

جعفریان بر لزوم اختصاص ردیف بودجه برای بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت: در بودجه سالانه باید برای بدهی‌های دولت ردیف بودجه مشخص شود و محل تأمین این بودجه نیز تعیین شود، در غیر این صورت، بحران‌های فعلی ادامه خواهد یافت.

وی به اهمیت حمایت از کارآفرینی به‌عنوان راه‌حلی برای خروج از بحران تأکید کرد و افزود: تأمین اجتماعی باید کنار کارآفرینان باشد و از آنها حمایت کند تا ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی محقق شود.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403517

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]