0

انسولین هفتگی در راه است

  • کد خبر : 403547
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این بدان معناست که برخی از بیماران دیابتی ممکن است به زودی نیازی به تزریق به خود نداشته باشند. بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و ۲ برای کنترل قند خون و کاهش ریسک های سلامتی باید انسولین تزریق کنند. «انسولین دگلودگ» (Tresiba) نوعی از انسولین با […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این بدان معناست که برخی از بیماران دیابتی ممکن است به زودی نیازی به تزریق به خود نداشته باشند.

بیماران مبتلا به دیابت نوع یک و ۲ برای کنترل قند خون و کاهش ریسک های سلامتی باید انسولین تزریق کنند.

«انسولین دگلودگ» (Tresiba) نوعی از انسولین با عملکرد طولانی تر است که جریانی مداوم از دارو را طی ۲۴ ساعت برای بیمار فراهم می کند. هرچند این دارو مانند انسولین با تاثیرکوتاه مدت که باید همراه وعده غذایی تزریق شود، به طور مداوم استعمال نمی شود، اما باید روزانه حداقل یک دوز آن تزریق شود.

اکنون تاثیرگذاری یک انسولین نوین دیگر به نام efsitora alfa در ۲ آزمایش بالینی مرحله سوم تایید شده که برای تزریق هفتگی طراحی شده است. یکی از آزمایش ها روی افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیگری روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شده و نتایج نوید بخشی داشته است.

در این آزمایش بالینی مرحله سوم که ۵۲ هفته طول کشید تاثیرگذاری و ایمنی انسولین هفتگی به نام efsitora alfa با دگلودگ در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع یک ارزیابی و مقایسه شد. بین آگوست ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۴ میلادی ۶۲۳ شرکت کننده تصادفا به طور هفتگی efsitora alfa یا روزانه دگلودگ را دریافت کردند. محققان تغییرات در هموگلبین A۱c (یک آزمایش خون که نشان دهنده متوسط قند خون فرد در ۲ تا ۳ ماه گذشته است) را بررسی کردند.

هموگلبین A۱c نشانگر خوبی از شیوه کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت است و به شکل درصد بیان می شود. در افراد بدون دیابت سطح این شاخص بین ۳ تا ۵.۶ درصد است. در آزمایش بالینی روی افراد مبتلا به دیابت نوع یک، efsitora alfa به طور متوسط این نشانگر را از ۷.۸۸ درصد به متوسط ۷.۴۲ درصد در ۲۶ هفته(نصف زمان آزمایش بالینی) رساند. همزمان دگلودگ این شاخص را در همین بازه زمانی از ۷.۹۴ به ۷.۳۶ درصد رساند.

اما محققان متوجه شدند افرادی که efsitora alfa دریافت کردند نرخ هیپوگلیسمی (قند خون پایین) بالاتری نسبت به دریافت کنندگان دگلودگ داشتند.

همچنین آزمایش بالینی مرحله سوم دیگری به مدت ۵۲ هفته برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انجام شد که قبلا انسولین دریافت نمی کردند. گاهی اوقات هنگامیکه رژیم غذایی، ورزش و داروهای خوراکی تاثیری بر کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دوم ندارد، این عده مجبور به تزریق انسولین می شوند.

در آزمایش بالینی مذکور ۹۲۸ نفر شرکت و به طور تصادفی efsitora alfa یا دگلودگ را دریافت کردند. مانند آزمایش پیشین نتایج اولیه نشان دهنده تغییر هموگلوبین A۱c بود.

نتایج این آزمایش در مقایسه با نمونه دیگر که با حضور افراد مبتلا به دیابت نوع یک انجام شده بود، حاکی از کاهش هیپو گلیسمی بسیار کمتر هنگام تزریق هر دو دارو بود.

به گفته نایب رییس شرکت سازنده efsitora alfa، با توجه به نتایج به دست آمده در آینده افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که انسولین روزانه دریافت می کنند، می توانند با استفاده از درمان هایی مانند efsitora alfa به نتایج دلخواه خود دست یابند.

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=403547

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]