به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، خودروهای توقیفی که بهدلایل مختلف مانند تخلفات راهنمایی و رانندگی، بدهیهای معوق، جرائم مالی و کیفری، یا مسائل مربوط به پروندههای قضایی توقیف شدهاند، به یکی از چالشهای اساسی در بخش اجرایی و قضایی کشور تبدیل شدهاند.
این خودروها که در پارکینگها و مراکز نگهداری توقیفشده، رها میشوند، بهمرور زمان دچار فرسایش و افت ارزش میشوند. موضوع خودروهای توقیفی تعیینتکلیفنشده در سالهای اخیر بهویژه بهدلیل افزایش تعداد آنها و ناکارآمدی در رسیدگی به پروندههای مرتبط، توجه عمومی و مقامات قضایی را به خود جلب کرده است.
در سه سال اخیر، قوه قضاییه و نهادهای مرتبط همچون دادستانیکل کشور، اقدامات گستردهای را برای حل این مشکل آغاز کردهاند، اما همچنان سؤالات زیادی درباره چرایی انباشت خودروهای توقیفی و چالشهای موجود در فرآیند تعیین تکلیف آنها مطرح است.
دلایل توقیف خودروها؛ از تخلفات رانندگی تا جرائم کیفری
یکی از عمدهترین دلایلی که خودروها توقیف میشوند، تخلفات رانندگی است. طبق گزارشهای ارائهشده، تعداد بالایی از خودروهای توقیفی مربوط به تخلفاتی همچون سرعت غیرمجاز، عدم پرداخت جریمهها و تخلفات مربوط به عدم رعایت مقررات بیمهای و فنی خودروست. این خودروها معمولاً تا زمان پرداخت جریمهها یا رفع مشکل فنی توقیف میمانند، اما اگر صاحبان خودرو بهدلایل مختلف نتوانند اقدام لازم را انجام دهند، خودرو در پارکینگها باقی میماند و بهتدریج به معضل بزرگی تبدیل میشود.
کنار این تخلفات رانندگی، تعداد دیگری از خودروهای توقیفی بهدلیل ارتباط با پروندههای کیفری و جرائم مالی توقیف میشوند، این موارد ممکن است شامل خودروهایی باشند که بهعنوان وسیله جرم استفاده شدهاند یا بهدلیل بدهیهای معوق مالی از سوی مراجع قضایی توقیف شدهاند، در چنین مواردی، تا زمان رسیدگی کامل به پروندههای قضایی و صدور حکم نهایی، خودروها در توقیف میمانند.
انباشت خودروها؛ چالشهای حقوقی و اجرایی
یکی از اصلیترین مشکلاتی که در زمینه خودروهای توقیفی وجود دارد، طولانی شدن روند رسیدگی به پروندههای قضایی و حقوقی مربوط به این خودروهاست. بسیاری از پروندهها بهدلیل پیچیدگیهای قانونی و تعدد شاکیان یا ذینفعان، ممکن است ماهها یا حتی سالها بدون رسیدگی باقی بمانند، این مسئله نهتنها منجر به افزایش تعداد خودروهای توقیفی میشود، بلکه باعث افزایش هزینههای نگهداری این خودروها در پارکینگها نیز میشود.
از سوی دیگر، خودروهایی که مدت طولانی در توقیف باقی میمانند، بهمرور زمان دچار فرسودگی و از دست دادن ارزش مالی میشوند، این مسئله بهویژه در مورد خودروهای لوکس و خارجی که قطعات یدکی آنها گرانقیمت است، مشکلات بیشتری ایجاد میکند، علاوه بر این، پارکینگهایی که برای نگهداری این خودروها استفاده میشوند، محدود است و بسیاری از آنها شرایط مناسبی برای نگهداری طولانیمدت خودروها را ندارند.
اقدامات قوه قضاییه برای تعیینتکلیف خودروهای توقیفی
در سه سال اخیر، قوه قضاییه با محوریت رییس این قوه، اقدامات متعددی را برای حل این معضل در دستورکار قرار داده است، یکی از این اقدامات، برگزاری جلسات مشترک با دستگاههای اجرایی و نیروی انتظامی برای هماهنگی بیشتر در تعیینتکلیف خودروهای توقیفی است، همچنین دستورالعملهای جدیدی برای تسریع در رسیدگی به پروندههای مرتبط با خودروهای توقیفی صادر شده است تا از طولانی شدن روند رسیدگی به این پروندهها جلوگیری شود.
شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی؛ رییس سابق و حجتالاسلام محسنیاژهای؛ رییس قوه قضاییه، بر لزوم کاهش خودروهای توقیفی و تسریع در رسیدگی به پروندهها تأکید داشتهاند. بهدستور رییس قوه قضاییه، تمامی شعبههای قضایی موظف شدهاند که بهصورت جدیتر به پروندههای مرتبط با خودروهای توقیفی رسیدگی کنند و در صورتی که دلیلی برای ادامه توقیف وجود ندارد، دستور آزادسازی این خودروها را صادر کنند.
نقش دادستانیکل کشور در حل این معضل
دادستانیکل کشور نیز بهعنوان یکی از نهادهای مهم در پیگیری این موضوع، در سه سال اخیر نقش فعالی ایفا کرده است. یکی از اقدامات اساسی دادستانیکل، بررسی پروندههای انباشتهشده و تلاش برای تسریع در رسیدگی به آنها بوده است. دادستانکل کشور در چندین نوبت بر ضرورت تعیین تکلیف سریعتر خودروهای توقیفی تأکید کرده و از دادستانهای مناطق مختلف خواسته است که به این مسئله توجه ویژهای داشته باشند.
همچنین، دادستانیکل با همکاری دیگر نهادهای ذیربط از جمله نیروی انتظامی و وزارت دادگستری، اقدام به راهاندازی سامانههای الکترونیکی کرده است تا بتواند اطلاعات مربوط به خودروهای توقیفی را بهصورت متمرکز جمعآوری و پیگیری کند. این سامانهها به شناسایی سریعتر خودروهای توقیفی و تعیین وضعیت آنها کمک کرده و باعث شده است که پروندههای مربوط به این خودروها بهصورت سیستماتیکتری پیگیری شود.
چالشهای پیشِروی اقدامات قضایی
با وجود این اقدامات، همچنان چالشهای زیادی در مسیر تعیین تکلیف خودروهای توقیفی وجود دارد. یکی از این چالشها، عدم همکاری کافی برخی از مالکان خودروها در پرداخت بدهیها و جریمههای معوق است. در برخی موارد، مالکان خودروهای توقیفی یا توان پرداخت بدهیهای خود را ندارند و یا بهدلایل مختلف از مراجعه به مراجع قضایی برای رفع توقیف خودداری میکنند، این مسئله باعث میشود که خودروها برای مدت طولانیتری در توقیف باقی بمانند.
همچنین، کمبود پارکینگهای مناسب برای نگهداری خودروهای توقیفی یکی دیگر از مشکلات اصلی است. بسیاری از خودروهای توقیفی در پارکینگهایی نگهداری میشوند که شرایط استانداردی ندارند و این موضوع باعث تخریب و فرسایش خودروها میشود، در نتیجه، حتی پس از آزادسازی این خودروها، مالکان آنها با هزینههای اضافی برای تعمیر و بازسازی مواجه میشوند.
اقدامات آتی قوه قضاییه برای حل معضل خودروهای توقیفی
با توجه به حساسیت موضوع و مشکلات پیشِرو، قوه قضاییه در نظر دارد که در سالهای آینده اقدامات بیشتری برای کاهش تعداد خودروهای توقیفی و تسریع در رسیدگی به پروندههای مرتبط انجام دهد. یکی از برنامههای اصلی، اصلاح قوانین مرتبط با توقیف خودروها و تسهیل در فرآیند آزادسازی آنهاست همچنین ایجاد سازوکارهای جدید برای تشویق مالکان خودروهای توقیفی به پرداخت بدهیها و رفع مشکلات قانونی نیز در دستور کار قرار دارد.
در نهایت، همکاری مستمر میان نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی و وزارت دادگستری، کلید اصلی حل این معضل است. بدون این همکاریها، رسیدگی به پروندههای خودروهای توقیفی به تأخیر خواهد افتاد و مشکلات ناشی از انباشت این خودروها همچنان پابرجا خواهد بود.
انتهای پیام/+