2

امریکا از سیاست‌های ضداسلامی پشیمان خواهد شد

  • کد خبر : 41515
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۱:۲۰

جالب است که برخی از تحلیل‌گران عقیده دارند که این فرصت بزرگی برای مسلمانان داخل امریکا است، فرصتی برای دانشمندان مسلمان و هر کس که پیرو دین اسلام است تا به یکدیگر بپیوندند

محمد العاصی ، امام مرکز اسلامی واشنگتن
اما در حدفاصل میان این دو زمان، خواهیم دید که طرح‌های امریکا به پایان خواهد رسید و این کشور از این قبیل سیاست‌ها پشیمان خواهد شد.
در یک حرکت ضداسلامی دیگر، مجله‌ای فرانسوی با انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) خشم جهان اسلام را بیش از پیش برافروخته است.

شورای مسلمانان فرانسه، روز چهارشنبه (۲۹ شهریور، ۱۹ سپتامبر) هفته‌نامه هجوآمیز «شارلی ابدو» را به شعله‌ور کردن احساسات ضد‌اسلامی در برهه‌ای حساس متهم کرد.

انتشار این تصاویر موهن، در بحبوحه خشم گسترده مسلمانان جهان از پخش فیلم موهن ضد‌اسلامی که در آن به مقدس‌ترین شخصیت اسلام، توهین شده، اتفاق افتاده است.این فیلم که در امریکا ساخته شده، اعتراضات گسترده‌ای را در جهان عرب، آفریقا، آسیا و برخی از کشورهای غربی به همراه داشته است.

شبکه پرس تی‌وی مصاحبه‌ای را با محمد العاصی، امام مرکز اسلامی واشنگتن، ترتیب داده است تا درباره این اقدامات ضداسلامی هماهنگ غرب بیشتر صحبت شود.

پرس تی‌وی: فرانسه بزرگ‎ترین جمعیت مسلمان در اروپای غربی را دارا است. پس به چه دلیلی ممکن است فرانسه اجازه انتشار این کاریکاتورها را در این برهه زمانی بدهد؟

العاصی: این سوال بسیار مهمی است. فکر می‌کنم این مساله به ما نشان می‌دهد که چقدر فرانسه در مورد این تنش‌های فزاینده که در حال حاضر غیر کنترل به نظر می‌رسند مشتاق است.

دوست دارم یادآوری کنم که در مقدمات آن‌چه در آن زمان «آزادی لیبی» نامیده می‌شد این فرانسه بود که مسئولیت را بر عهده داشت و سعی می‌کرد برای نابودی رژیم لبنان همه را در عملیات ناتو دخیل کند و اکنون ناگهان شاهدیم فرانسه از امریکا جلو زده است و سعی دارد که از این فیلم موهن ساخت امریکا نیز پیشی بگیرد.

شاید تصور کنید افرادی که با فکر هستند از تنش برخاسته از این حادثه به عقب گام برمی‌دارند و سعی می‌کنند شرایط را به حالت عادی بازگردانند.

در عوض، فرانسه اکنون به آتش مساله‌ای دامن می‌زند که خود شعله‌ور است و وقتی آن‌ها می‌گویند تصمیم دارند برخی از مدارس و ماموریت‌های دیپلماتیک خود را در کشورهای مسلمان و شاید نقاط دیگر جهان تعطیل کنند به این معنی است که آن‌ها به شکلی دنبال بهانه می‌گردند.

شاید برخی ناظران کمی فراتر از این استنباط کنند، اما اکنون تلاش‌های بسیار هماهنگی برای درگیر کردن اروپایی‌ها و به ویژه امریکایی‌ها در سوریه انجام می‌شود.

بنابراین اگر آن‌ها سعی کنند مساله سوریه را بر دوش این موضوع پردامنه سوار کنند و البته شنوندگان غربی و یا کاربران اطلاعات در غرب به خاطر همین مساله چندان از آن چه درون سوریه و یا دیگر کشورهای مسلمان اتفاق می‌افتد مطلع نیستند.

شما می‌توانید به راحتی این دو موضوع را به هم ارتباط دهید و بگویید این مساله برای منافع غرب یک تهدید به شمار می‌رود و اکنون وقت آن رسیده است که تجهیزات نظامی خود را بسیج کنیم و آن چه باید انجام شود را انجام دهیم.

بنابراین، می‌توانیم به معنایی از چشم‌انداز فرانسه به این مساله نگاه کنیم به عنوان همکاری برای تکامل بیشتر این موضوع به عنوان مقدمه‌ای برای آن چه ممکن است در یک یا دو ماه سبب تشدید دخالت نظامی در چنین منطقه‌ای از جهان اسلام شود، جایی که آن‌ها آن را به عنوان بهترین منافع خود در نظر می‌گیرند و همین حالا به نظر میرسد که سوریه برای منافع غربی ها، به ویژه امریکا و فرانسه مرکزیت دارد.

بنابراین، ممکن است در این‌جا یک دلیل و یک هدف مشترک پیدا کنند و به خاطر آن دلیل برای خود توجیه کنند که این افراد متعصب‌های اسلامی هستند، این‌ها وحشی‌های اسلامی هستند و ما باید آن‌ها را به زیر سایه تمدن بازگردانیم، حتی اگر این به آن معنا باشد که برای این کار باید نیروهای مسلح خود را بسیج کنیم.

و این بهانه‌ای دیگر برای دخالت بیشتر آن‌ها در امور داخلی مسلمانان خواهد بود، به ویژه در آن چه که اکنون به نزاع و یا جنگ داخلی سوریه مربوط می‌شود.

پرس تی‌وی: خب، امام محمد العاصی اجازه دهید این مساله را از دیدگاه داخلی در امریکا تحلیل کنیم و سپس آن را از جهت سیاست خارجی آن‌ها بررسی کنیم.

شما امام مرکز اسلامی واشنگتن هستید و جالب است که برخی از تحلیل‌گران عقیده دارند که این فرصت بزرگی برای مسلمانان داخل امریکا است، فرصتی برای دانشمندان مسلمان و هر کس که پیرو دین اسلام است تا به یکدیگر بپیوندند، (از خانه‌های خود) بیرون بیایند، اعتراض کنند و دیگر از سیاست‌هایی که در امریکا بر سر مسلمانان پیاده می‌شود ضربه نبینند.

اهریمنی نشان دادن مسلمانان با ترسیم چهره‌ای منفی از آن‌ها.

اگر چنین واکنشی انجام شود، بنابراین دست کم قرار است از طریق این اعتراض‌ها اتحاد مسلمانان تشدید شود. آیا با این نظر موافق هستید؟

العاصی: خب، اگر چنین چیزی بتواند اتفاق بیفتد با آن موافق هستم اما مساله این است که چنین اتفاقی شدنی نیست.

این موضوع به یک دلیل ساده اتفاق نخواهد افتاد. این دلیل آن است که بسیاری از سازمان‌ها، انجمن‌ها و موسسه‌های اسلامی در امریکا، در مناطق مختلف شهری این کشور، به هر طریق ممکن، ارتباطات مالی گسترده‌ای با عربستان سعودی و شبه‌جزیره عربستان دارند و عربستان سعودی و شبه جزیره عربستان، میان امریکا و آن‌چه که در کشورهای مسلمان شرقی و آن‌چه که این‌جا، درون امریکا اتفاق می‌فتد، راه ارتباطی حیاتی هستند.

این رژیم سعودی است که بر عناصر ویژه‌ای که این گونه حوادث را در نقاط مختلف کشورهای مسلمان به راه میندازند، اثر می‌گذارد، به این معنا که هیچ رویکرد سنجیده‌ای نسبت به این مسائل وجود ندارد.

فکر می‌کنم همه این مسائل در آن‌چه سیر سلفی و یا تکفیری چیزها نام دارد، جمع می‌شود.

فکر می‌کنم امریکا از این قضیه خوشحال است زیرا می‌تواند از راه کنترل غیر مستقیم وقایع، سیاست‌های خصمانه بیشتری را در مناطقی که عقیده دارد منافع ملی آن را تامین می‌کند، توجیه کند.

در این منطقه است که می‌بینیم سیاست خارجی امریکا و سیاست داخلی آن از طریق کاتالیزوری که عربستان سعودی نام دارد به نوعی هم گام شده است.

پرس تی‌وی: اما آیا این موضوع به نوعی نتیجه عکس نداشته است؟ منظورم این است که موضوع این گروه‌ها هستند، برخی از گروه‌های خیریه که عربستان سعودی برای آن‌ها پول سرازیر می‌کند که از برخی از گروه‌های تروریست همچون القاعده حمایت می‌کند؟

اما ما دیدیم که در لیبی چه اتفاقی افتاد و سفیر امریکا در لیبی به همراه سه تن از همکارانش کشته شد. بنابراین این نمونه‌ای است که نشان می‌دهد این مساله می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد. آیا اینطور نیست؟

العاصی: خب، بله اما ما به رابطه مستقیم وقایع می‌نگریم. بله یک نتیجه عکس وجود دارد که درحال رخ دادن است.

اما اگر چند ماه دیگر به خود فرصت دهیم، یعنی زمانی که همه این چیزها شروع به تمام شدن می‌کنند، آن‌گاه می‌توانیم ببینیم آن‌چه در حال حاضر رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد نتیجه عکس سیاست‌های امریکا باشد، به توجیه بیشتر تجاوز امریکایی‌ها، گسترش بیشتر در منطقه و افزایش طرح‌های امپریالیستی که در سر دارند خواهد انجامید. ‌

امریکا را آن زمان که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، سعودی‌ها را دستگیر کرد و گفت که آن‌ها مسئول واقع ۱۱ سپتامبر بودند به یاد آورید. خب، آن‌ها به عراق رفتند و به جای براندازی حکومت در عربستان سعودی، حکومت عراق را برانداختند.

همان اتفاق ممکن است این‌جا هم رخ دهد. اتفاقی در لیبی در حال وقوع است و آن‌ها از آن استفاده می‌کنند تا حکومت سوریه را براندازند.

وقایع کاملا بی‌ربطی هستند اما به دلیل جهالت عده‌ای خاص و جزئیات آن‌چه آشکار است، امریکا این جهالت را به میدان جنگ می‌کشاند و تلاش می‌کند کار خود را در آنجا به انجام برساند.

امریکا تلاش‌های خود را در عراق و افغانستان به سرانجام نرسانده است و بدبختانه واشنگتن مورخانی که آن منطقه و مسلمانان را به خوبی بشناسند در اختیار ندارد و از این رو در دراز مدت نتیجه عکس رخ خواهد داد، همانطور که در کوتاه مدت نتیجه عکس رخ می‌دهد.

اما در حدفاصل میان این دو زمان، خواهیم دید که طرح‌های امریکا به پایان خواهد رسید و این کشور از این قبیل سیاست‌ها پشیمان خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=41515

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر