به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از اواخر شهریورماه امسال، تعدادی از رانندگان کامیونهای حامل سوخت ترانزیتی عراق در گمرک اسلامقلعه افغانستان متوقف شدهاند. حکومت طالبان به دلیل عدم انطباق سوخت با استانداردهای مدنظر خود، از پذیرش تانکرها خودداری کرده است.
نماینده یکی از شرکتهای حملونقل در گفتوگو با خبرنگار تسنیم درباره مشکلات پیشآمده در مسیر ترانزیت کالاها گفته بود: گمرک ایران معتقد است بارها باید تنها به عراق بازگردانده شوند، اما صاحب کالا اعلام کرده که عراق از پذیرش بارهای بازگشتی خودداری کرده است.
صالحی ادامه داد: این مشکل مختص این مرز نیست و برخی از کامیونها در مرز ماهیرود نیز با چالش مشابهی مواجه شدهاند. در مرز ماهیرود، گازوئیل ترانزیتی از کامیونها تخلیه شده و شرایط پیچیدهای ایجاد کرده است.
او افزود: در گفتوگویی با آقای رحیمیزاده، مدیرکل گمرک دوغارون، پیشنهاد کردیم بار کامیونها به مرزهای دیگری مانند ماهیرود یا میلک منتقل شود، اما ایشان تأکید کرد که این اقدام امکانپذیر نیست و بارها باید تنها به عراق بازگردانده شوند.
وی تأکید کرد: صاحب کالا نیز اعلام کرده نمیتواند اقدامی انجام دهد و از مدیرکل گمرک دوغارون خواست تا برای خروج کامیونها از این بلاتکلیفی راهحلی ارائه دهد.
وی همچنین گفت: مسئولان گمرک دوغارون اظهار داشتهاند که دستور بازگرداندن بارها به مرز حاجعمران از تهران صادر شده است.
صالحی یادآور شد: ۴۰ کامیون حامل فرآوردههای گازوئیل از ایران به سمت افغانستان حرکت کردند که از این تعداد، ۳۷ کامیون بدون مشکل وارد افغانستان شدند و بار خود را تخلیه کردند. اما سه کامیون به دلایلی که برای طالبان قابلقبول نبوده، اجازه عبور نیافتند، در حالی که محموله تمام کامیونها یکسان بوده است.
پاسخ گمرک دوغارون
سیدحسن رحیمیزاده، مدیرکل گمرک دوغارون، نظر متفاوتی در اینباره دارد. وی گفت: هیچ مانعی برای بازگشت رانندگان به داخل ایران وجود ندارد. گمرک مسئولیت قانونی در قبال مشکلات پیشآمده برای رانندگان ندارد، اما نهایت همکاری برای حل این مشکل را انجام داده است.
وی افزود: بر اساس قانون، کالاهای سوخت ترانزیتی باید به مرز مبدا بازگردانده شود و بازگشت آنها به داخل کشور ممنوع است؛ چون در این صورت، مشمول قانون قاچاق کالا میشوند.
در همین حال، یکی از رانندگان این کامیونها به تسنیم میگوید: گمرک دوغارون بهراحتی میتواند مشکل رانندگان گرفتار در گمرک اسلامقلعه را حل کند، اما نمیدانیم چرا این کار انجام نمیشود. حدود ۵۵ راننده کامیون از ۲۸ شهریورماه تاکنون در این گمرک گرفتار هستیم و شرایط بسیار دشواری را تحمل کردهایم.
ملکی با بیان اینکه حرف و عمل مدیران مربوطه متفاوت است به تجربهای مشابه در این رابطه اشاره کرد و یادآور شد: چند سال پیش، باری از پتروشیمی اراک به عراق حمل کردیم، اما عراق اعلام کرد محموله سرطانزاست و از پذیرش آن خودداری کرد. در آن زمان، معاون سردار شهید سلیمانی مشکل را حل کرد و پتروشیمی اراک محموله را تحویل گرفت.
وی تأکید کرد: بر اساس ضوابط، صاحب بار باید بار بازگشتی را تحویل بگیرد، اما مشخص نیست چرا مسئولان دولتی اجازه بازگشت کامیونهای حامل سوخت ترانزیتی عراق را نمیدهند.
وی با بیان این که طی ۳ ماه اخیر حدود ۳۰۰ میلیون بدهکار شدهام، بیان کرد: به دلیل بیماری پدرم، بدهکار همه شدهام. ما خانواده داریم، خرج داریم. اگر این مشکل حل نشود، چارهای جز شکایت از شرکت حملونقلی برای ما نمیماند.
انتهای پیام/