3

هزینه اشغالگری اسرائیل برای مردم اروپا و آمریکا غیرقابل‌تحمل خواهد بود

  • کد خبر : 43152
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۹

مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه با اشاره به موقعیت ژئو کالچر جهان اسلام گفت: اگر مسلمان متحد و بیدار باشند، تاثیر‌گذارترین نیروی جهان خواهند بود.

مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: ادامه اشغالگری و سلطه رژیم صهیونیستی بر سرزمین‌های فلسطینی با مشکلات جدیدی مواجه خواهد شد و هزینه‌های این اشغالگری برای مردم اروپا وآمریکا غیرقابل تحمل خواهد بود.
خبرگزاری فارس: هزینه اشغالگری اسرائیل برای مردم اروپا و آمریکا غیرقابل‌تحمل خواهد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، سردار سید یحیی رحیم صفوی در آیین اختتامیه کنگره جغرافی‌دانان جهان اسلام در تبریز با ‌موضوع جغرافیای جهان اسلام و موج دوم بیداری اسلامی (تحلیلی بر ریشه‌ها و عوامل تحولات ژئوپلیتیکی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا) به خصوصیات  انحصاری و عوامل توانمندساز جغرافیایی جهان اسلام در مقیاس بین‌المللی  اشاره کرد و افزود: به ندرت می‌توان در جهان مکانی نظیر جهان اسلام پیدا کرد که از به هم پیوستگی سرزمینی  و وحدت عقیدتی برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه جمعیت حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیونی مسلمانان جهان در سال ۲۰۱۲ از منظر فرهنگی و دینی یک (امت واحد) هستند، یادآور شد: مسلمانان جهان به یک خدا و به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (ص) اعتقاد دارند و از اعمال مشترک مثل نماز و روزه و حج برخوردار هستند و از بالاترین ثروت طبیعی یعنی منابع عظیم ذخایر انرژی نفت و گاز برخوردار هستند.

وی موقعیت جغرافیایی(طبیعی، انسانی و سیاسی)کم نظیر و راهبردی در مقیاس جهانی، موقعیت ژئوپلیتیکی برتر جهان اسلام، موقعیت ژئواستراتژیکی خاص جهان اسلام، موقعیت ژئو اکونومیکی بی نظیر جهان اسلام از حیث ذخائر نفت و گاز و موقعیت ژئوکالچر را از جمله خصوصیات منحصر به فرد جغرافیایی جهان اسلام برشمرد.

سردار صفوی گفت:  سرزمین‌های اسلامی از نظر موقعیت ریاضی و موقعیت نسبی شرایط بسیار منحصر به فردی دارند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) تهران تصریح کرد: آفریقای شمالی، آفریقای شرقی و ناحیه شاخ آفریقا، آفریقای غربی، جنوب غرب آسیا، جنوب شرق آسیا،آسیای میانه و قفقاز از جمله مراکز جمعیتی کشورهای اسلامی هستند.

وی گفت: در کشورهای اسلامی شاهد تنوع نوع حکومت‌ها هستیم، تنوع نظام‌های سیاسی درکشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ۴۳ کشور جمهوری، چهار کشور جمهوری اسلامی،۱۰ کشور پادشاهی سلطنت‌نشین و یک کشور خود مختار هستند.

سردار صفوی ادامه داد: موقعیت ژئوپلیتیکی برتر کشورهای اسلامی و اینکه جهان اسلام شامل ۵۷ کشور مسلمان می‌باشد که به لحاظ استراتژیک از سوی غرب با جهان مسیحیت(سکولار و لائیک) مواجه است و از سوی شرق با بودیسم و هندوئیسم روبه‌رو است.

وی تصریح کرد:  کشورهای مسلمان در سه قاره و پنج منطقه جغرافیایی پرجمعیت و برخوردار از غنای تاریخی، اقتصادی و تمدنی قرار دارند که منطقه اول شمال آفریقا شامل شش کشور و منطقه دوم شامل ۲۴ کشور آفریقایی، با وجود داشتن وسعت زیاد و معادن غنی در فقر و محرومیت به سر می‌برند.

سردار صفوی گفت: منطقه سوم نیز شامل ۱۵ کشور خاورمیانه و پاکستان و افغانستان می‌باشد که این منطقه از نظر منابع نفت و گاز طبیعی به ویژه در منطقه خلیج فارس بسیار غنی است و تقریبا ۷۰درصد کل منابع نفت و گاز جهان در این منطقه است و بر همین اساس از این منطقه به عنوان قلب جهان (Heart Land ) نام می‌برند، منطقه چهارم که شامل جنوب شرق آسیا است، اهمیت این منطقه چه از حیث جمعیت و چه از نظر حجم مبادله سرمایه قابل توجه است، منطقه پنجم نیز شامل کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی و قفقاز می باشند، برخورداری از منابع غنی‌، سرزمین گسترده و سطح بالایی از سرمایه های انسانی ماهر از جمله ویژگی‌های این منطقه به شمار می‌رود‌.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در ادامه با اشاره به موقعیت ژئو کالچر جهان اسلام گفت: اگر مسلمان متحد و بیدار باشند، تاثیر‌گذارترین نیروی جهان خواهند بود.

وی در ادامه با بیان اینکه موج اول بیداری اسلامی در سال ۱۹۷۹ با پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب نگرانی‌های عمده نظام سلطه به رهبری آمریکا و هم پیمانان منطقه‌ای (رژیم صهیونیستی) و رژیم‌های وابسته به غرب در این منطقه شد، تصریح کرد: این موج با عنایت خداوند قادر و با حکمت و خردمندی و دور اندیشی امام خمینی (ره) وبا مقاومت و فداکاری ۳۳ ساله ملت بزرگ ایران به رهبری ولایت فقیه سرآغاز تحولات منطقه ای و بین‌المللی به نفع ملت‌های اسلامی شد.

وی با اشاره به اینکه لشکر‌کشی نظامی آمریکا و اشغال نظامی دو کشور مسلمان افغانستان و عراق به بهانه حملات تروریستی به برج‌های دوقلو باعث خشم و نفرت مسلمانان منطقه و جهان شد، یادآور شد: ظلم وستم حاکمان دیکتاتور فاسد و وابسته به غرب در برخی از کشورهای شمال آفریقا و غرب آسیا و نیز فقر اقتصادی طولانی مدت مردم این منطقه شعله بیداری اسلامی را برافروخت.

وی در ادامه با اشاره به تحولات ژئوپلیتیکی شمال آفریقا و غرب آسیا و اینکه نظم ژئوپلیتیکی؛ حدود ۶۰ سال گذشته این منطقه فرو ریخته است، گفت: به نظر می رسد رخداد بیداری اسلامی طی دو سال گذشته منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا ‌و سقوط نظام‌های ‌دیکتاتور و غیرمردمی وابسته به بیگانگان در کشورهای تونس ،مصر، لیبی و یمن نشان دهنده ورود به مرحله‌ای جدید می‌تواند باشد.

سرداررحیم صفوی با بیان اینکه این تحول ژئوپلیتیکی موضوع اساسی است که ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان اروپایی و منطقه‌ای او همچون رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی با آن مخالف هستند، از این رو مردم منطقه و موج دوم بیداری اسلامی آن را رقم خواهد زد، یادآور شد: نفوذ و سلطه آمریکا در منطقه کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: ادامه اشغالگری و سلطه رژیم صهیونیستی بر سرزمین‌های فلسطینی با مشکلات جدیدی مواجه خواهد شد و هزینه‌های این اشغالگری برای مردم اروپا وآمریکا غیرقابل تحمل خواهد بود.

وی افزود: احتمال ادامه تغییر در نظام‌های سیاسی ،دیکتاتوری و پادشاهی در شمال آفریقا و غرب آسیا طی چند دهه آینده قوی تر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه احتمال کاهش و خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان مثل عراق وجود دارد، تصریح کرد: منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا طی چند دهه آینده کانون توجه قدرت‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی جهان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=43152

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر