1

سایه سامانه «املاک و اسکان» بر بازار بیمه؛ بیمه‌گذاران در پیچ جدید صدور بیمه‌نامه

  • کد خبر : 461810
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۶

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با آغاز اجرای بخشنامه جدید بیمه مرکزی مبنی بر الزام شرکت‌های بیمه به استعلام برخط کدپستی از سامانه املاک و اسکان از ابتدای آبان‌ماه، موجی از نگرانی در میان شبکه نمایندگی‌ها و فروشندگان بیمه ایجاد شده است. واکنش اخیر مدیر صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نیز بیانگر جدیت این دغدغه‌هاست. […]

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با آغاز اجرای بخشنامه جدید بیمه مرکزی مبنی بر الزام شرکت‌های بیمه به استعلام برخط کدپستی از سامانه املاک و اسکان از ابتدای آبان‌ماه، موجی از نگرانی در میان شبکه نمایندگی‌ها و فروشندگان بیمه ایجاد شده است. واکنش اخیر مدیر صندوق تأمین خسارت‌های بدنی نیز بیانگر جدیت این دغدغه‌هاست.

 

مهدی قمصریان، مدیر صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به این موضوع نوشت:

«درخواست توقف الزام سامانه املاک در نرم‌افزار‌های بیمه‌گری، کارزاری است که توسط برخی نمایندگان بیمه راه‌اندازی شده و بیانگر دغدغه جدی آنان است. امیدوارم مسئولان با سعه‌صدر به نکات کارشناسی بیان‌شده توجه و برای کاهش نگرانی‌ها اقدام کنند.»

بنا بر بخشنامه جدید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از اول آبان‌ماه صدور بیمه‌نامه در رشته‌های شخص ثالث، آتش‌سوزی و دیگر رشته‌های مرتبط، تنها در صورتی ممکن است که کدپستی ملک یا نشانی از طریق سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی تأیید شده باشد.

هدف رسمی از این اقدام، راستی‌آزمایی محل سکونت یا فعالیت بیمه‌گذار، جلوگیری از صدور بیمه‌نامه‌های صوری و یکپارچگی داده‌ها در دولت الکترونیک عنوان شده است.

اما فعالان صنعت بیمه بر این باورند که در شرایط فعلی آمادگی زیرساختی سامانه املاک و هم‌پوشانی داده‌ها کامل نیست و ممکن است این الزام در کوتاه‌مدت موجب کندی فرآیند صدور بیمه‌نامه‌ها شود. نمایندگان بیمه می‌گویند در بسیاری موارد، بیمه‌گذاران هنوز اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک ثبت نکرده‌اند و همین امر احتمال بروز خطا و تأخیر را بالا می‌برد.

نگرانی از افت تقاضا در بازار بیمه

کارشناسان بیمه‌ای هشدار می‌دهند که اجباری شدن استعلام از سامانه املاک ممکن است به کاهش تمایل عمومی برای خرید بیمه‌نامه‌های خرد منجر شود، زیرا فرایند خرید پیچیده‌تر و زمان‌برتر خواهد شد. بسیاری از خریداران بیمه شخص ثالث یا آتش‌سوزی، در زمان محدود و فوری به خدمات بیمه نیاز دارند و در صورت مواجهه با اخطار «عدم تطابق نشانی»، احتمال دارد خرید را به تعویق بیندازند.

نمایندگان بیمه خواستار اجرای تدریجی این طرح تا زمان آمادگی کامل سامانه و ثبت گسترده نشانی‌ها توسط شهروندان شده‌اند. به اعتقاد آن‌ها، اصل حرکت به‌سمت صحت‌سنجی نشانی‌ها و شفافیت اطلاعات اقدامی درست و ضروری است، اما نحوه اجرای آن باید به‌گونه‌ای باشد که بازار بیمه با رکود مقطعی و افت فروش مواجه نشود.

به گفته ناظران بازار، بیمه مرکزی در مرحله بعدی احتمالاً دستورالعملی تکمیلی برای زمان‌بندی اتصال تدریجی شرکت‌ها به سامانه املاک ابلاغ خواهد کرد؛ اقدامی که می‌تواند تاحدی از تنش فعلی میان بیمه‌ها و نهادهای نظارتی بکاهد.

انتهای پیام/

source

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=461810

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]