3

سعی کنیم فضای کتابخانه‌ها برای متقاضیان و علاقه مندان جذاب باشد

  • کد خبر : 46529
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸

وزیر ارشاد در جشن ملی کتاب و جشنواره کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: فضایی که در اختیار کتابخانه‌ها قرار گرفته است، در دولت‌های نهم و دهم ۲ برابر شده است.

بیستمین جشنواره کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید از صبح امروز چهارشنبه ۲۴ آبان در مرکز همایش‌های مجموعه برج میلاد تهران آغاز شده است.

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: در اسلام و تمدن اسلامی بحث مسجد، مدرسه و کتابخانه از موضوعاتی بوده که اهمیت زیادی داشته‌اند. رئیس کتابخانه هم با لفظ خازن المکتبه شناخته می‌شده است. غیر از خزائن مادی، یک گنجینه معنوی به نام کتاب وجود دارد. از این جهت افراد زیادی را در تاریخ فرهنگ و تمدنمان داریم که وظیفه پاسداری از کتاب‌ها و نسخ خطی به عهده داشته اند.

وی افزود: امروز جشن ۲ برابر شدن شاخص‌های کتاب و کتابخوانی را داریم که این بیانگر اهتمام رئیس جمهور و مسئولان بر این موضوع است و باید گام‌های محکم‌تر سخت افزاری و نرم‌افزاری را در این عرصه برداریم. فضایی که در اختیار کتابخانه‌ها قرار گرفته است، در دولت‌های نهم و دهم ۲ برابر شده است. البته این حرکت مبارک درست است که نتایجی در کوتاه مدت دارد، اما اثر اصلی خود را در میان مدت و درازمدت خواهد گذاشت.

وزیر ارشاد ادامه داد: تاثیر آثار فرهنگی در جامعه تدریجی خواهد بود. در گذشته معمولا افراد خیر بودند که کتابخانه می‌ساختند. البته دولت‌ها هم در این کار نقش داشته اند، اما در جامعه اسلامی، کتابخانه ساختن مانند مسجد ساختن یک خیر محض تلقی می‌شده و در واقع به جهت کسب ثواب انجام می‌شده است. چه بسا برخی سخت گیری بیشتری داشتند و می‌گفتند کسی حق خروج کتاب از کتابخانه را ندارد، اما برخی می‌گفتند بیرون بردن کتاب مانعی ندارد، ولی باید بهایی برای آن پرداخته شود.

وی گفت: در تاریخ داریم که یاقوت حموی در شهر مرو، صدها جلد کتاب را به امنت گرفته است و به دلیل شناختی هم که از او داشته اند، کسی مبلغی از او طلب نکرده است. یا علامه امینی را داریم که وقتی در هند وارد هر کتابخانه ای می‌شد، به دلیل شناختی که از شخصیتش داشته اند، همیشه مورد احترام بوده است.

حسینی گفت: گاهی در کتابخانه‌های لبنان، مسئولان کتابخانه‌ها شب‌ها کلید را به علامه امینی سپرده و خودشان از کتابخانه می‌رفتند. با همین رویکرد بود که ایشان موفق به نوشتن کتاب الغدیر شد. این روحیه در گذشته ما وجود داشته و امیدواریم امروز و آینده هم وجود داشته باشد. کتاب حافظ تاریخ و فرهنگ یک ملت است. اگر کتاب نباشد فرهنگ یک ملت دچار استحاله و نابودی می‌شود. دلیل این که فرهنگ ما در طول تاریخ ماندگار شده، به خاطر ماندگار شدن عناصر آن با نگارش و تهیه کتاب بوده است.

وی ادامه داد: سعی کنیم فضای کتابخانه‌ها برای متقاضیان و علاقه مندان جذاب باشد تا به سمت کتابخانه‌ها کشیده شوند. خوب است که اگر ارتباط متقاضیان برای مدتی با کتابخانه قطع شد، کتابداران با تلفن یا وسایل دیگر سراغ آن‌ها را بگیرند. چون چنین اخلاق و منشی در سیره پیامبر اسلام وجود داشته است. این که امروز هزار و ۲۰۰ کتابخانه به بخش کودک و نوجوان مجهز شده است، امری بسیار فرخنده است، چون از نگرانی خانواده‌ها می‌کاهد. باید از دوران کودکی بچه‌ها را با کتاب آشنا کرد، چون در سنین بالا ایجاد وابستگی و علاقه میان فرد و کتاب دشوار می‌شود.

وزیر ارشاد همچنین گفت: با توجه به اولویت‌های فرهنگی کشور، همه باید در افزایش سرانه مطالعه و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در کشور عمل کنند، اما شما کتابداران در خط مقدم این جریان هستید و قطعا پیشنهادهای شما هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. کتابداران با صبر و حوصله و سعه صدری که دارند، حتما در این زمینه موثر خواهند بود. اگر می‌خواهیم جوانان و مردم را جذب کنیم، باید به کمالات انسانی و انتظارات مراجعه کنندگان توجه داشته باشیم.

حسینی در پایان گفت: یکی دیگر از مسائل، اهمیت کتابخانه‌های تخصصی است که باید در هر استان منابع تخصصی در کتابخانه‌های اختصاص یافته به این امر جمع آوری شوند تا محققان و پژوهشگران با محدودیت روبرو نشوند.

در ادامه این مراسم، با توجه به زنگ اهدای کتاب که امروز صبح در کشور به صدا در آمده بود، در طرحی نمادین، حسینی به عباس براتی‌پور، سیمین دخت وحیدی، محبوبه مباشری، حجت الاسلام اسماعیلی پور و مجری برنامه کتاب اهدا کرد. واعظی هم کتابی را به حسینی اهدا کرد.

در حال حاضر عباس براتی پور در حال شعرخوانی در این مراسم است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=46529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]