1

افشاگری نیویورک‌ تایمز از پشت پرده تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه

  • کد خبر : 46931
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰

نیویورک‌تایمز فاش کرده که الجعبری تنها چند ساعت پیش از ترور مشغول بررسی یک طرح آتش‌بس با رژیم صهیونیستی بوده است اما سران اسرائیل با ترور وی فرصت آتش‌بس را از بین برده‌اند.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز تاکید کرده است که ترور مقامات حماس در بلندمدت نمی‌تواند مانع شلیک موشک از نوار غزه به فلسطین اشغالی شود و این امری است که در گذشته نیز اثبات شده است.

اسرائیل هدف خود را از ترور فرمانده نظامی حماس، «بازدارندگی» اعلام کرده است. اما این سیاست هرگز در بلندمدت کارآمد نبوده است. حتی وقتی که «شیخ احمد یاسین»، بنیان‌گذار حماس نیز به وسیله اسرائیل کشته شد، حماس سلاح خود را بر زمین نگذاشت و اکنون نیز بدون دست‌یابی به یک توافق‌نامه آتش‌بس از شلیک راکت دست برنخواهد داشت.

نویسنده نیویورک‌تایمز تصریح کرده است که از منظر او، ترور الجعبری یک اشتباه راهبردی بزرگ و غیرمسوولانه بوده است. وی که بر سر آزادسازی «گیلعاد شالیت» و معاوضه وی با زندانیان فلسطینی با الجعبری رابطه داشته فاش کرده که صبح قبل از ترور، الجعبری پیش‌نویس توافق جدیدی را مبنی بر تمیدی آتش‌بس با اسرائیل دریافت کرده بود. این پیش‌نویس از سوی معاون نخست‌وزیر حماس مورد موافقت قرار گرفته بود.

در همین شرایط، اعضای ارشد شورای تصمیم‌گیرنده حماس نیز از یک آتش‌بس جدید حمایت می‌کردند. الجعبری در عین اینکه نمی‌خواست از مقاومت دست بکشد اما نیاز به یک آتش‌بس طولانی‌مدت را احساس کرده بود.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود که در اینجا خلاصه‌ای از آن در اختیار مخاطبان قرار گرفته است، ضمن بیان اینکه آقای جعبری و حماس در کل با یک آتش‌بس جدید موافق بوده‌اند، به این نمایش تبلیغاتی رژیم صهیونیستی اشاره کرده که سعی دارد نشان دهد که هیچ چاره‌ای از جنگ نداشته و ایالات متحده نیز از این ادعا حمایت می‌کند، در حالی که اسرائیل می‌توانست با راهی غیراز جنگ و کشتار به اهداف امنیتی خود دست پیدا کند.

به این ترتیب نیویورک‌تایمز اذعان می‌کند که اسرائیل با این حمله شانس یک توافق دوجانبه با حماس را از بین برده است.

بر اساس طرح آتش‌بس پیشنهادی قرار بود اطلاعات اسرائیل از حملات احتمالی علیه این رژیم از طریق مصر در اختیار الجعبری گذاشته شود و وی جلوی این حملات را بگیرد. اگر به الجعبری فرصت داده می‌شد تا با این طرح موافقت کند، دور جدید حملات رخ نمی‌داد اما وی تنها چند ساعت پس از دیدن پیش‌نویس طرح، کشته شد.

نیویورک‌تایمز با لحن گلایه‌آمیز خطاب به صهیونیست‌ها گفته است که این طرح دست‌کم ارزش امتحان را داشت. اسرائیل با این طرح دست‌کم می‌توانست توانایی سیستم اطلاعاتی مصر را در زمینه میانجی‌گری با حماس، امتحان کند.

فارس
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=46931

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]