1

بازدید از دره ستاره‌ ها در شب هاى مهتابى+تصاویر

  • کد خبر : 47254
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۷

مخروط هاى نوک تیز، ستون‌ ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک‌ها و تیغه ‌ها و دیواره هاى نوارى از جمله بخش هایى هستند که در این دره مشاهده مى شوند.

افق(ofoghnews.ir) بازدید از دره ستاره‌ ها در شب هاى مهتابى جاذبه اى خاص دارد، بویژه در آن لحظه که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره‌ها با نزدیکى خاصى به زمین احساس مى شوند.

ابرکاوان یا قشم نام جزیره ‌ای در خلیج‌ فارس است که از توابع استان هرمزگان ایران به شمار می ‌رود. ابرکاوان نام این جزیره در دوران ساسانی است. در سال‌های اخیر به دلیل ساخت بازار‌های بزرگ و ارزان‌قیمت و همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، این جزیره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مرکز جزیره شهر قشم است که در شرقی‌‌ترین نقطه جزیره واقع شده است. جزایر هنگام، هرمز و لارک از دیگر جزایر خلیج‌ فارس در همسایگی جزیره قشم قرار دارند. جزیره قشم چند جزیره دیگر نیز در اطراف خود دارد که به جزیره ناز معروفند. این جزایر هنگام جزر و مد آب به ساحل قشم می‌ پیوندند و پس از مدتی ناپدید می‌ شوند.

مردم جزیره به زبان فارسی و گویش بندری سخن می‌گویند. در بین جزایر خلیج‌ فارس، جزیره قشم بیشترین وسعت ساحل را به خود اختصاص داده است. سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، شیب‌دراز، سلخ و دوست‌کو از جمله دیدنی‌‌ ترین سواحل جزیره هستند.

یکی از معروف ‌ترین سواحل جزیره، ساحل ریگو یا ساحل لاک‌ پشت‌‌ها است که در آن لاک ‌پشت‌های جزیره برای تغذیه به روی آب می‌ آیند. آب و هوای قشم شبیه آب و هوای سرزمین ‌های گرم و خشک است. با این حال میزان رطوبت در آن بالاست. در قشم چشمه‌های آب متعددی نیز وجود دارد که البته فاقد آب شیرین هستند.

جزیره قشم زیستگاه عمده خفاش میوه‌ خوار در کشور است. این خفاش بزرگ‌ترین خفاش کشور محسوب می ‌شود. علاوه بر این غزال ایرانی نیز در این جزیره شناسایی شده است. نسل آهوان در جزیره قشم بشدت در خطر انقراض قرار گرفته است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود شاهد انقراض این نسل خواهیم بود.

دره ستاره‌ها در زمره جذابیت ‌های گردشگری جزیره قشم است. قدیمی‌ های جزیره می ‌گویند دره ستاره‌ها شب هنگام محل آمد و شد ارواح و اجنه است. مردم بر این باورند که در عهد باستان یک ستاره به داخل این دره فرو افتاده و خاک و سنگ را به هوا پرتاب کرده و خاک و سنگ در همان حالت سخت شده‌ اند وباقی مانده ‌اند.

واقعیت آن است که به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم‌ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن وزش بادهاى تند و گردش هوا در لابه لاى ستون‌ها و حفره‌هاى موجود در دره تولید صدا مى کند. تولید این صدا‌ها اهالی محل را متقاعد کرده است که با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه می‌شود. بر این اساس تعجبی ندارد که از ورود به آن در شب خوددارى کنند.

به اعتقاد کارشناسان، دره ستاره‌ها و دره چاه کوه پدیده اى شگفت از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمین است. مشابه این اشکال زمین شناسى یا ژئومرفولوژى تنها در امریکا وجود دارد که توریست ‌های زیادی را به خود جلب می‌ کند. دره ستاره‌ ها در واقع یک ناحیه فرسایش یافته از سوى آب هاى سطحى، رگبارهاى فصلى و تندباد‌ها است.

فلات اولیه که هنوز در بخش شمالى به صورت کم و بیش دست نخورده باقى مانده، در ارتفاع بین ۷ تا ۱۰ مترى از کف دره قرار دارد و جنس آن ماسه سنگ با سیمان آهکى سست و پر از پوسته هاى فسیلى است.

مخروط هاى نوک تیز، ستون‌ ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک‌ها و تیغه ‌ها و دیواره هاى نوارى از جمله بخش هایى هستند که در این دره مشاهده مى شوند.

بازدید از دره ستاره‌ ها در شب هاى مهتابى جاذبه اى خاص دارد، بویژه در آن لحظه که سکوت همه جا را فرا گرفته و آسمان و ستاره‌ها با نزدیکى خاصى به زمین احساس مى شوند. منظره هاى این دره واقعاً قشنگ و جالب هستند. در گوشه و کنار ستون‌ ها و کنگره‌ ها با اشکال متنوع و جالب به چشم مى خورند و بین اینها راه هاى تنگ و باریک و گاهى پهن و وسیع وجود دارد.

علاوه بر این شکاف‌ها و سوراخ هاى بزرگ و کوچکى هم ایجاد شده‌اند که ممکن است این تصور را ایجاد کنند که موجودى عجیب و غریب در دل آن تاریکى‌ها زندگى مى کند. با وجود این اشکال و طرح هاى عجیب بیخود نبوده که در شب هاى تاریک مردم فکر مى کردند اشباح و اجنه در این دره رفت و آمد مى کنند!

شب های پاییز زمان مناسبی هستند که به خاطر خنکی بیشتر هوا، می توان روزهای خوبی را در قشم گذراند.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=47254

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر