4

روستای “سله بن” در فیروزکوه زیر آب می رود+تصاویر

  • کد خبر : 49243
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۹:۲۶

عملیات اجرایی سد “نم رود” از سال ۸۴ آغاز شده است و برای احداث این سد که ارتفاع آن در طرح اولیه ۱۲۰ متر بود و بعد به ۸۲ متر کاهش یافت اما حریمی که برای سد مشخص کردند و زمینهای مردم را در طرح قرار دادند، همان مبنا ۱۲۰ متر است که باید با کم شدن ارتفاع سد، حریم سد هم کم شود.

مجری طرح سد “نم رود” و نماینده کارفرما در آب منطقه ای تهران، سد “نم رود” را سد خاکی با پوسته سنگریزی که ارتفاع آن ۸۲ متر، عرض تاج ۱۲ متر و طول تاج را ۶۸۰ متر دانست و گفت: حجم مصالح خاکریزی شده در این سد هفت میلیون و ۲۰۰هزار مترمکعب است که سرریز آن از نوع اوجی آزاد و شیب سرریز ۱۶ درصد و ۲۱ درصد است،عرض سرریز ۲۲ متر در این سد از دیوار آب بند و پرده تزریق استفاده شده است.

مجتبی ایزدی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سنگهای استفاده شده در این سد از معادن ۱٫۵ کیلومتری این سد و خاک رس آن از معادن روستای “ورسخواران” که در شش کیلومتری این سد واقع شده است، تأمین می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این سد ۷۰ درصد است که ۱۳۹ میلیون مترمکعب حجم کل سد بوده و ۱۲۰ میلیون مترمکعب حجم مفید این سد است که با تکمیل و آبگیری سد، کل روستای “سله بن” زیر آب می رود.

بزرگترین مشکل مردم روستا جانمایی روستای جدید است

دهیار روستای “سله بن” نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بزرگترین مشکل مردم روستا جانمایی روستای جدید است که در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ توسط سوانح طبیعی بنیاد مسکن، منطقه “چزکین” که یکهزار و ۵۰۰ هکتار است، کارشناسی شده و ۶۰ هکتار از آن به مردم واگذار خواهد شد.

اسماعیل آهنگر ادامه داد: منطقه “چزکین” دو هزار متر از سطح دریا ارتفاع و زمستانی سرد همراه با باران و کولاک دارد؛ از مشکلات دیگر “چزکین” محدودیت افزایش بافت روستا است که چون مالکیت شخصی دارد، برای دولت بار مالی بسیاری به همراه می آورد.

وی بیان داشت: در پیشانی سد، منطقه ای به نام “موسیر” وجود دارد که وسعت آن ۳۰۰ هکتار است و مردم فقط ۲۰ هکتار از آن را می خواهند که زمینهای آن جزو منابع ملی است و برای واگذاری آن به مردم برای دولت بار مالی ندارد.

دهیار روستای “سله بن” افزود: اما منطقه “موسیر” که  خواسته اکثر اهالی روستای “سله بن” است با هزینه ۲۰ میلیون تومانی شخصی مردم از طرف جهاد دانشگاهی کارشناسی شد و این منطقه مورد تأیید جهاد دانشگاهی  قرار گرفت و کارشناسان سوانح طبیعی بنیاد مسکن بعد از تأیید “چزکین”، “موسیر” را  نیز رد نکردند.

حق استفاده از موقعیت روستا/ لزوم پرداخت حق ریشه

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه فعالیتهای اقتصادی بعد از احداث سد در بالا دست سد اتفاق می افتد، حق اهالی است که از موقعیت آنجا استفاده کنند و از نظر پایداری اقتصادی، اجتماعی و روانی، منطقه “موسیر” به طور کامل موجب رضایت مردم می شود.

چند نفر از اهالی روستای “سله بن” نیز به خبرنگار مهر اظهار داشتند: در سالهای اخیر انفجارهایی هر از گاهی برای ساخت سد، رخ می دهد که خساراتی به خانه های روستایی وارد کرده است.

این روستاییان افزودند: همچنین بالای ۱۰۰ سال پدرانمان و خودمان در اینجا کشاورزی داشته ایم و حالا برای ساخت سد باید زمینهای زراعی را رها کنیم که مسئولان هیچ گونه حق ریشه به کشاورزان پرداخت نمی کنند.

آنها ادامه دادند: در حال حاضر سازمان آب به مردم روستا تکلیف کرده، آبی که اهالی روستا از سال ۵۵ و ۵۶ از چشمه “آلودر” به طول هفت کیلومتر با هزینه شخصی روستاییان به این روستا آوردند باید برای شرب استفاده شود و حتی مقدار کمی از آن برای آبیاری باغچه ها و دام استفاده نشود.

بلاتکلیفی فیبر نوری و لوله گازی که  ازروستای  “سله بن” رد شده است

از نکات جالب این منطقه، عبور لوله گاز و فیبرنوری در چند سال اخیر به بخش “ارجمند” است که از نزدیکی سد و از داخل بافت روستا رد شده و معلوم نیست با زیر آب رفتن این روستا، تکلیف لوله گاز و فیبر نوری چه می شود!

رئیس شورای روستای “سله بن” نیز به خبرنگار مهر گفت: ۷۵۰ هکتار زمین در سال ۱۳۸۵ در محدوده سد بود که ۶۰۰ هکتار آن را با قیمت اولیه متری یکهزار و ۹۵۴ تومان تا سه هزار تومان کارشناسی و خریداری کرده اند؛ نکته جالب این است که از اول سال تا الان هیچ مبلغی به مردم پرداخت نشده و همچنین افرادی هستند که از سه سال قبل زمین را با قیمت سه هزار تومان واگذار کرده اند اما الان که زمین متری هشت هزار تومان شده، پول آن متری سه هزار تومان را هم دریافت نکرده اند.

سهراب آهنگر افزود: در کل ۱۵۰ هکتار از زمینهای سد که ۲۶ هکتار آن در بافت مسکونی این روستاست، خریداری نشده است.

تفاهم نامه برای خرید زمینهای منطقه “چزکین” در حال اتمام است

رئیس بنیاد مسکن فیروزکوه نیز در گفتگو با مهر بیان داشت: تفاهم نامه برای خرید زمینهای منطقه “چزکین” در حال اتمام است که در این تفاهم نامه ۴۰ درصد زمین مالکان تغییر کاربری داده خواهد شد و در مقابل آن ۶۰ درصد زمین به دولت واگذار می کنند.

حسین دربانی اضافه کرد: نقشه برداری و واگذاری زمینهای “چزکین” انجام شده اما واگذاری زمینهای “موسیر” باید توسط کارگروه تأیید شود و هر کدام از دو منطقه “موسیر” و “چزکین” را که مردم بخواهند، به آنها واگذار می شود.

وی تصریح  کرد: بعد از تکمیل خدمات زیربنایی در منطقه مورد نظر، ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی برای جانمایی روستای “سله بن” در برنامه بنیاد مسکن فیروزکوه است که ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام با بهره چهار درصد و دو میلیون تومان وام قرض الحسنه برای ساخت به روستاییان داده خواهد شد.

آغاز فروش ۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت سد “نم رود”

مدیرعامل شرکت آب منطقه ‏ای تهران از آغاز فروش اوراق مشارکت سد “نم رود” فیروزکوه به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال خبر داد.

خسرو ارتقایی صبح جمعه در حاشیه بازدید از طرح مسکن مهر شهر جدید پردیس که با حضور وزرای راه و شهرسازی و نیرو، فرماندار تهران، مدیران کل برخی دستگاه‏های خدماتی استان تهران و سایر مسئولان استانی و محلی انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سد “نم رود” در شهرستان فیروزکوه با پیشرفت ۷۰ درصدی مراحل عملیاتی خود را پشت سر می‏ گذارد و در حال حاضر، برخی امور نظیر تملک مناطق روستایی اطراف و حواشی این سد باقی مانده است.

وی یکی از مسائل مورد پیگیری از سوی شرکت آب منطقه ‏ای تهران را فروش اوراق مشارکت سد “نم رود” فیروزکوه به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال دانست و افزود: این مهم در صورت موافقت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، صورت اجرایی به خود می‏ گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ‏ای تهران تصریح کرد: آغاز این امر کمک بسزایی در تسهیل روند اجرای پروژه سد “نم رود” فیروزکوه قلمداد می‏ شود.

سه مشکل اصلی، موانع پیش روی پروژه در حال احداث سد “نم رود”

وی ادامه داد: در حال حاضر به دلیل سه مشکل اصلی، پروژه در حال احداث سد “نم رود” با موانعی مواجه است که معضل نخست به وضع اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه سردسیری فیروزکوه باز می‏ گردد و مانع بعدی، بافت خاک آن منطقه و وجود لایه‏ های رسی است که کار را در زمستان با مشکل روبرو می ‏کند.

ارتقایی در خصوص مشکل سوم اظهار داشت: علاوه بر این دو مشکل، کمبود اعتبارات نیز بر طرح سد “نم رود” شهرستان فیروزکوه سایه افکنده و اگر مشکلات بودجه ‏ای وجود نداشت، این طرح قبل از پایان سال ۹۱ با پیشرفتی ۸۵ درصدی همراه بود و در ۶ ماهه نخست سال ۹۲ آبگیری می ‏شد.

گزارش و عکس: مجید بلوری

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=49243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر