4

ما باید مدیریت خود را اصلاح کنیم

  • کد خبر : 49835
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۲۲:۴۰

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: اگر استراتژی مبنا باشد مسئولان امر می‌توانند به تناسب وضعیت در تاکتیک صحبت کنند و چیزی که منافع ملی ما را در بر دارد انجام دهند.

افق(ofoghnews.ir) دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اطلاعاتی که از رسانه‌های غربی پخش می‌شود به ذهن برخی‌ها شبیخون زده است در صورتی که نباید اجازه دهیم یک مشت لمپن غربی افکار غلط را وارد ذهن ما کنند.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ دانشگاه علم و صنعت درباره مذاکره با آمریکا در سالن شهید بهرامی این دانشگاه گفت: صیانت تفکر مبتنی بر بصیرت است و بصیرت طوری نیست که هر کس ادعا کند از طریق خواب نما شدن یا حلقه‌های عرفانی به آن رسیده است بلکه بصیرت اساس تفکر ما و مبتنی بر تفقه در دین است.

وی ادامه داد: حتی خداوند در قرآن می‌فرماید در زمان جنگ چرا همه به دنبال جنگ می‌روند از هر قومی باید گروهی به دنبال تفقه باشند تا مردم به آنها رجوع کنند.

لاریجانی اظهار داشت: برخی که مدعی بصیرت بودند بصیرت مد نظر دین را انجام ندادند. زیرا بصیرت مورد نظر مکتب اهل بیت تفقه در دین است و تفقه در دین مبتنی بر ثقلین (کتاب و عترت) است.

وی ادامه داد: بصیرت سیاسی مربوط به زندگی جمعی ما است زیرا اسلام دین جامعی است که سپهر خصوصی و عمومی را فرا می‌گیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: اسلام دین اقامه کردنی است و دین باید در زندگی جمعی اقامه شود و این کار نیاز به بصیرت سیاسی دارد.

وی بصیرت سیاسی را مبتنی بر سه رکن دانست و گفت: رکن اول فهم صحیح از وضعیت حقیقی است یعنی اینکه رهبر ما را در وضعیت پیروزی فتح خیبر می‌داند یعنی فهم درست از وضعیت دارد و رکن دوم فهم وظیفه است. به طوری که باید بدانیم در هر برهه‌ای بر اساس وضعیت چه وظیفه‌ای داریم و رکن سوم نیز قیام برای انجام وظیفه است به طوری که به اندازه و به موقع باشد.

لاریجانی با بیان اینکه گاهی باید جیغ بنفش بکشیم و گاهی باید سکوت کنیم ولی با آگاهی، گفت: نکته بعدی در مورد رابطه با آمریکا است، رابطه با آمریکا باید مبتنی بر ارکان ثلاثه بصیرت سیاسی باشد.

وی تأکید کرد که ما باید وضعیت را درست بفهمیم و بر اساس وضعیت اقدام درست انجام دهیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه در وضعیت فعلی سر فصل مهم ما مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکا است، گفت: این حرف را از باب کارشناسی می‌گویم نه احساسی؛ فصل ما فصل ایستادگی است و نباید کوتاه بیایم و این حرف نیز دلایل محکمی دارد.

وی گفت: دلیل اول این است که آمریکا از ابتدای انقلاب وسیع‌ترین شبکه تخاصم را علیه ما تشکیل داده و رهبری وسیع‌ترین دشمنی علیه ما، توسط آمریکاست و این اقدامات حکومت به حکومت دست به دست شده و سلیقه‌ای نیست.

لاریجانی با بیان اینکه منافع آمریکا در این است که ایران را مورد هجمه قرار دهد و ما در برابر هر هجومی شرعا و قانون موظف به دفاع هستیم و باید ایستادگی کنیم، خاطرنشان کرد: منطق ایستادگی این است که ما وظیفه دفاع داریم و می‌توانیم دفاع کنیم.

وی افزود: برخی می‌گفتند ما وظیفه دفاع داریم ولی نمی‌توانیم دفاع کنیم در صورتی که امام خمینی (ره) این تابو را شکست و فرمود ما وظیفه داریم و می‌توانیم دفاع کنیم.

* ایران به غول علمی و صنعتی تبدیل شده است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: در داخل و خارج کشور برخی می‌گفتند مگر می‌شود ایران و نظام اسلامی پیشرفت کند و حتی در دولت اصلاحات یک ابله با پول بیت المال در روزنامه عمومی نوشت افرادی که می‌گویند با حکومت اسلامی می‌توان پیشرفت کرد مثل این است که بگوییم می‌توانیم با دوچرخه به کره ماه برویم ولی غربی‌ها پس از سه دهه دیدند که ایران تبدیل به غول علمی و صنعتی شده و زمینه تکنولوژی و دانش کشوری سرآمد در منطقه است.

وی با بیان اینکه تنها کشوری که رآکتور اتمی آن چراغ‌ها را روشن می‌کند و جزئیات انجام آن نیز بومی است کشور ما است، تصریح کرد: اکتشافات علمی ما در ژورنال‌های مهم غربی قرار می‌گیرد و از همه مهم‌تر اینکه نظام مدنی کشور ما مبتنی بر شریعت و دموکراتیک است که در هیچ کشوری در خاورمیانه حتی در کشورهایی که انقلاب شده و با بیداری اسلامی دچار تحول شده‌اند این نظام مدنی وجود ندارد.

لاریجانی عنوان کرد که دشمنی غربی‌ها با ما مربوط به پیشرفت و توفیقات ماست و غرب در مسیر افزایش دشمنی است.

وی ادامه داد: استراتژی ما که امام خمینی (ره) بانی آن بوده و مقام معظم رهبری آن را هدایت کرده این است که ما باید در برابر این تهاجم محکم بایستیم. استراتژی ما استراتژی محکم و قاطعانه است و این استراتژی ما را به پیروزی می‌رساند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در رابطه با مذاکره ایران با آمریکا گفت: در زمان دولت هاشمی رفسنجانی این بحث مطرح بود که روابط با آمریکا تلطیف شود اولین سؤال این است که چرا باید این کار انجام شود و چه نتایجی دارد؟

وی ادامه داد: برخی مسئله دهکده جهانی را مطرح می‌کردند که این مسئله به عنوان یک ادبیات معمولی کلیشه‌ای طرح شد در صورتی که دنیا به دهکده جهانی تبدیل نشد و حتی مجمع الجزایر از هم گسیخته‌ای شده است.

لاریجانی ادامه داد: استدلال آن زمان این بود که ما باید قدرتمند باشیم و آمریکا نمی‌گذارد که ما قدرتمند باشیم و اقتصاد دنیا نیز رو به جهانی شدن است و اگر ما تلاش نکنیم جای خود را از دست می‌دهیم و ما باید سهمی از اقتصاد دنیا بگیریم که مقام معظم رهبری در آن زمان با این استدلال برخورد کردند.

وی ادامه داد: استدلال دیگر این است که تحریم‌ها سبب نابسامانی اقتصادی می‌شود و مردم را آزار می‌دهد و کارهای مهم دست آمریکا است و ۱+۵ نیز نخودی است و ما باید با آمریکا مذاکره کنیم. که این استدلال نیز از جهات مختلف اشکال دارد.

* آمریکا به دنبال انهدام نظام اسلامی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: اشکال اول این است که آمریکا در ابتدا تزریقات اقتصادی را گذاشت و سپس آنها را برداشت زیرا آمریکا به دنبال انهدام نظام اسلامی و روی کار آوردن دیکتاتوری سکولار با نمای دموکراسی در کشور ما است.

وی ادامه داد: در فتنه ۸۸ بر علیه دموکراسی کودتا شد و آمریکا از کودتا چی‌ها حمایت کرد. آمریکا در منطقه از دموکراسی حمایت نمی‌کند و حتی اگر در کشوری ۱۰ درصد دموکراسی حاکم باشد مردم به اسلام رأی می‌دهند. آمریکا دموکراسی سکولار می‌خواهد و در ایران نیز به دنبال همین است.

* باید مدیریت خود را اصلاح کنیم

لاریجانی گفت: ولی ما باید مدیریت خود را اصلاح کنیم کسانی که در ایران مدیر شده‌اند باید بنا بر شرایط کشور و پارامتر‌های موجود مدیریت کنند.

وی افزود: بنابراین طرح این مسئله که چند درصد مسائل اقتصادی ما از فشار آمریکاست منطق غلطی است زیرا آنها را خوشحال می‌کند در حالی که صورت مسئله این نیست، صورت مسئله این است که در همه زمینه‌ها با پارامتر‌های موجود مدیریت کنیم. بنابراین نسخه مذاکره غلط است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: اگر استراتژی مبنا باشد مسئولان امر می‌توانند به تناسب وضعیت در تاکتیک صحبت کنند و چیزی که منافع ملی ما را در بر دارد انجام دهند.

به گفته لاریجانی منافع ملی ماهیت اسلام و اهداف نظام و منافع حقوقی است.

وی ادامه داد: تخاصمی که آمریکا سازماندهی کرده تخاصم پیچیده و ریشه‌ای است. آنها بر اساس سلیقه با ما تخاصم ندارند و بر اساس محاسبات کلی به دشمنی با ما می‌پردازند.

لاریجانی گفت: پس از جنگ جهانی دوم یک جمع بندی در غرب انجام شد که به این نتیجه رسید که دنیا را فاتحان جنگ جهانی دوم اداره کنند و چالش‌هایی که در برابرشان وجود داشت را از بین ببرند. یکی از چالش‌ها کمونیست بود و چالش بعدی ظهور قدرت‌هایی که در راس آنها اسلام است، بود. آنها معتقد بودند اگر اسلام که به عنوان یک شیر مطرح است از بین نرود می‌تواند قدرت را از آنها بگیرد و ۳ کشور ترکیه، مصر و ایران را مطرح کردند.

وی ادامه داد: دشمنی آنها با ما یک دشمنی فتحی و شوخی نیست آنها در رابطه با منافع ملی محاسبه دارند و غرب خواستار جهان گشایی است و می‌خواهد دنیا را فتح کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به اینکه چرا ستاد حقوق بشر وضعیت منفعلانه دارد، گفت: اقدامات ما منفعلان نیست و ناشی از شناخت ما از طرف است. استراتژی ما بر اساس حقوق فعال است و منزوی نیست بلکه مبتنی بر فهم درست است.

وی گفت: غرب به دنبال فتح جهانی است و حقوق بشر نیز به معنای جهان شمول تنظیم شده است یعنی به ملت‌ها امکان نمی‌دهند که با فرهنگ خود در پروسه حقوق بشر حضور فعال داشته باشند.

لاریجانی ادامه داد: ما به دنبال زندگی اسلامی هستیم چرا نباید این حق را داشته باشیم.

وی گفت: حق حقوق بشر این است که ما باید مثل آنها زندگی کنیم و احکام مبتنی بر شرط عوض شود. آنها توهین به انبیاء و کفر گفتن را مهم نمی‌دانند و به ما نیز حق زندگی اسلامی را نمی‌دهند و دعوا بر سر همین است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه اظهار داشت: ما می‌خواهیم امر به معروف کنیم و زندگی مسلمانانه داشته باشیم آنها می‌گویند چرا شما همجنس بازی را مجازات می‌کنید؟ در صورتی که ما باید حق داشته باشیم جامعه را این طور اداره کنیم. غربی‌ها نیز در سال ۱۹۹۳ این کار را محکوم می‌کردند ولی وقتی این مسئله به یک مشکل همه گیر تبدیل شد آن را آزاد گذاشتند.

وی ادامه داد: در زندان‌های آمریکا هر ماه حداقل ۲۰ نفر کشته می‌شوند ولی کسی برخورد نمی‌کند، ولی ما با چنین موضوعی برخورد می‌کنیم و سند افتخار ما رسیدگی قاطع به زندان‌ها است. زمانی که فهمیدیم حق فردی در زندان کهریزک ضایع شده به سرعت با آن برخورد کردیم.

لاریجانی قضیه کهریزک را اسف انگیز دانست و گفت: نمی‌توانیم چشمانمان را ببینیم و وظیفه داریم رسیدگی کنیم ولی نمی‌توان گفت در مورد کهریزک بد عمل شده بلکه نظام به دور از جنجال متهم را مجازات کرده است.

وی در رابطه با اینکه جمهوری اسلامی پاسخی در مورد قضیه کهریزک نمی‌دهد، گفت: گاهی رسانه‌ها مسائل را شلوغ می‌کنند و حکومت نباید با رسانه‌ها کاری داشته باشد. جواب رسانه‌های غربی را رسانه‌های داخلی باید بدهند، ولی اگر نهادهای بین المللی از ما سؤال کنند جواب قاطع و روشن می‌دهیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: باید در دانشگاه‌ها نیز تفکر سکولار لیبرالسیم خوب شناسایی شود و همچنین دانشجویان باید زندگی اهل بیت را خوب بدانند و بر اساس آن عمل کنند. جهان بینی غربی را نیز باید بشناسیم. تا به فهم درستی ازوضعیت برسیم.

* اطلاعات رسانه‌های غربی به ذهن برخی شبیخون زده است

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که خشونت عربستان را به اسلام ربط داد، گفت: اطلاعاتی که از رسانه‌های غربی پخش می‌شود به ذهن برخی‌ها شبیخون زده است در صورتی که نباید اجازه دهیم یک مشت لمپن غربی افکار غلط را وارد ذهن ما کنند.

وی افزود: حقوق بشر عنوان مطلقی نیست ما راجع به منشور حقوق بشر صحبت می‌کنیم و بحث‌مان در رابطه با اسنادی است که رو به روی‌‌ ماست. این اسناد جهان گشایی فردی را در بر دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: خونریزی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم توسط غربی‌ها شکل گرفت و این یعنی حقوق بشر مطرح نبوده بلکه سیطره و ملاک مطرح بوده است پس ما باید حقوق بشر را با سند‌های دقیق محاسبه کنیم.

وی ادامه داد: آنها معتقدند حقوق بشر یک دین است که در آن خدا وجود ندارد و پیغمبرش خودشان هستند ولی دین اسلام ایدئولوژی کاملی دارد. ما برای هر انسانی حقی قائلیم و منشا این حق با منشا حقوق بشر آنها متفاوت است. برای اینکه آنها بر مبنای جعلی کار می‌کنند.

لاریجانی با بیان اینکه ما معتقدیم هیچ حقی بدون اتصال به مبنای حق که خداست قابل توجیه نیست، خاطرنشان کرد: اینکه دین بر اساس زندگی خصوصی است نظر آنهاست ولی اسلام دین جامعی است که هم مسائل عمومی و هم مسائل خصوصی را پوشش می‌دهد.

وی خطاب به دانشجویی گفت: حقوق بشر با زیست اسلامی منافاتی ندارد، عزیز من شما الفبای فقه را بخوان. به خدا قسم اشتباه می‌کنی. فقه جعفری قدیمی نیست و مربوط به عربستان نیز نیست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه عنوان کرد: فقه جعفری پر از ظرایف و مبتنی بر حق مداری است. دین مبنای زندگی است و ربطی به خشونت عربستان ندارد.

وی با اشاره به صحبت دانشجویی که گفت در اسلام به حقوق زنان ظلم می‌شود، اظهار داشت: حقوق زن در غرب بر مبنای عدالت نیست، حجاب غفلت را پاره کنید، ویژگی سقراط نیز همین بود.

لاریجانی خطاب به آن دانشجو عنوان کرد: برادر من شما دنیا را نمی‌شناسید. من تجربه خودم را می‌گویم در دنیا ۳ ژانر برای حقوق بشر وجود دارد یکی از آنها ngo ها هستند دیگر نهادهای دولتی است و یک ژانر هم بین این دو قرار دارد که قرار است در مجلس تصویب شود.

وی ادامه داد: اینکه کسی اسمش فعال حقوق بشر باشد مفهومش این نیست که جرم او از بین برود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: در حکومت فرانسه با روسری زنان مخالفت می‌شود و شیراک در صدا و سیما می‌گوید برای ما لائیستیه حیاتی است و هر چیزی لائیستیه را تهدید کند تهدید امنیت ملی است.

لاریجانی افزود: اگر برای فرانسوی‌ها لائیستیه مهم است برای ما زندگی بر مبنای اسلام هزار برابر اهمیت دارد و هرگز نمی‌خواهیم این منفعت ملی از بین برود.

وی ادامه داد: ما در رابطه با اقدامات‌مان به آمریکا هیچ توضیحی نمی‌دهیم ما باید به مکتب اهل بیت توضیح دهیم و حق مسلم ما زندگی اسلامی است که آنها می‌خواهند این حق را از ما بگیرند و دعوای مهم امروز نیز همین است.

وی با بیان اینکه فقه ما توسط مغزهای درجه یک درست شده است، گفت: اینکه می‌گویند ما با زندانیان سیاسی برخورد می‌کنیم به این دلیل است که باید بدانند زندانی سیاسی کسی است که فعالیت مجاز سیاسی انجام می‌دهد ولی برخی نهادهای حکومت این فعالیت را بر نمی‌تابند و فرد را به زندان محاکم می‌کنند. در صورتی که غربی‌ها به کسی که بر علیه جمهوری اسلامی فعالیت غیر مجاز می‌کند و ما با آن برخورد می‌کنیم نیز زندانی سیاسی می‌گویند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: فعالیت‌های سیاسی مانند کاندیدا شدن و حزب درست کردن قانونی است و اگر کسی به این دلیل به زندان برود زندانی سیاسی نیست ولی غربی‌ها کسی را که بر علیه جمهوری اسلامی اقدام می‌کنند زندانی سیاسی می‌گویند حتی اگر تروریست باشد.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=49835

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر