2

اعتیاد، هیولای بزرگ زندگی بشری

  • کد خبر : 50750
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۱ - ۸:۱۵

اعتیاد به مواد مخدر، چنان ابعاد آسیب وسیعی دارد که بی‌اغراق می‌توان از آن به عنوان هیولای بزرگ زندگی بشری نام برد.

متلاشی شدن شخصیت فرد، نابودی نهاد خانواده، افزایش انواع دیگر آسیب‌ها و جرایم اجتماعی، کاهش بازدهی کاری و شغلی، افزودن بر افراد بی‌کار و سربار جامعه، اشغال تخت‌های بیمارستانی، کاهش نرخ بهداشت عمومی و ده‌ها عارضه‌ی دیگر همگی وابستگی تام به میزان معتادان یک جامعه دارد.

اعتیاد یک طیف است و از یک گرایش آغاز می‌شود، با نخستین مصرف ادامه می‌یابد و با تداوم مصرف شدت و با سوءمصرف مواد و سپس اعتیاد ادامه می‌یابد.

بد نیست بدانیم که برای معتاد بودن (در نهایت نابود شدن)، نیاز نیست فرد حتماً معتاد آخرخطی یا کارتن خواب باشد. بسیارند معتادانی که با همین مصرف فعلی، گرفتار عواقب نابودکننده‌ی اعتیاد می‌شوند.

«ابراهیم مختاری» سرپرست و مسوول کلینیک ترک اعتیاد در خراسان‌جنوبی، در خصوص وابستگی اعتیاد، به ایسنا گفت: به‌طور کلی در بحث داروها واژه‌ای بنام (depende‌nt) یاهمان وابستگی وجود دارد که دارای دو بخش روحی و جسمی است.

وی افزود: افراد روزانه بامصرف چای یا قهوه به سبب کافیئنی که در آن وجود دارد، به این نوشیدنی‌ها وابسته می‌شوند.

مسوول کلینیک ترک اعتیاد در خراسان‌جنوبی، اعتیاد به مواد را به مخدرها و محرک‌ها تقسیم بندی و افزود: موادمخدر وابستگی‌های جسمی و روحی را در پی دارد که فرد با مصرف مخدرها در طول زمان به مصرف محرک‏‌ها گرایش می‌یابد.

مختاری اظهار کرد: فردی که به نوعی مواد یا دارو وابستگی دارد به تدریج و مرور زمان باید مصرف آن را کنار بگذارد در غیر این صورت با نبود مواد، با اثرات بدتری مواجه می‌شود.

 تنها ۵ درصد از افراد معتاد پس از درمان به سمت مواد بر نمی‏‌گردنند

وی ادامه داد: در خصوص درمان اعتیاد عوامل زیادی درگیر می‌شوند تا فرد عود نداشته باشد، و در واقع فرد معتاد ۹۵ درصد عود دارد و تنها ۵ درصد از افراد مبتلا به این بیماری پس از درمان به سمت مواد برنمی‌گردنند، این آمار ناچیز است که می‌تواند فرد را از این منجلاب نجات دهد و به وی زندگی دوباره بخشد.

مهدی.و یک بهبود یافته‌ی اعتیاد در خراسان‌جنوبی نخستین گام به دنیای اعتیاد را استفاده از سیگار و سهل‌انگاری در انتخاب دوست واقعی می‌داند.

وی دوران اول اعتیادش را دوران طلایی می‌داند و می‌افزاید: در این مدت با هیچ مشکلی به لحاظ اقتصادی و تخریب وجه اجتماعی خود مواجه نشدم.

این رهاشده از دام اعتیاد اظهار می‌کند: پس از مصرف سیگار خلأیی وجودم را گرفت که دیگر با کشیدن سیگارممکن نبود، بنابراین وسوسه شدم که مواد دیگر را امتحان کنم.

وی ادامه می‌دهد: در زندگی فردی لذت‌جو بودم از همین‌رو هفت سال از زندگی خود را تباه کردم. اما زمانی که به اعتیاد خود به عنوان یک بیماری نگریستم، توانستم اراده کنم و پس از هفت سال دوباره به زندگی برگردم.

مهدی.و در پاسخ به این پرسش که مصرف مواد چه تأثیری در زندگیش داشته است؟ افزود: پیش از اعتیاد ورزشکار بودم و در بین عوام اعتبار و جایگاهی داشتم اما با آغاز اعتیاد نه تنها ورزش را کنار گذاشتم بلکه اعتبار و آبروی خود را هم از دست دادم.

 بزرگترین عامل تخریبی مواد شکست فرد به لحاظ روحی است

 

وی با بیان این‌که بزرگترین عامل تخریبی مواد شکست فرد به لحاظ روحی است، می‌افزاید: پاکی و سلامتی امروز خود را مدیون تلاش‌های بیشمار مادرم هستم.

 

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین نوفرستی» نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی نیز در خصوص اعتیاد و عوارض آن به ایسنا گفت: اعتیاد،از حربه‌های دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت و تعالی جوانان است که مانع پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف می‌شود.

نوفرستی ادامه داد: افراد و عموم وابسته به مواد مخدر نه تنها سبب عقب‌ماندگی خود و جامعه هستند، بلکه به خودباوری نیز نمی‌رسند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین قشر هر جامعه قشر جوان و فعال است که اگر به دام اعتیاد گرفتار شوند به یک معضل تبدیل می‌شود؛چراکه دشمنان به راحتی می‌توانند بر جامعه مسلط شوند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: بنابراین اعتیاد و وابستگی به آن توطئه‌ای از سوی دشمنان برای ملت اسلامی در طول تاریخ است.

گزارش از؛ مریم بی‌نیاز خبرنگار ایسنا منطقه خراسان جنوبی

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=50750

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر