1

میکروسکوپی که سن پوست را تعیین می‌کند

  • کد خبر : 53006
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۹:۴۹

گروهی از محققان تایوانی با استفاده از میکروسکوپ تخصصی لیزری بی‌ضرر، توانستند تغییرات طبیعی وابسته به سن سلول‌های پوست را اندازه‌گیری کنند.

نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان شاخصی مطمئن برای تعیین اثربخشی فرآورده‌های “ضد پیری” و همچنین مطالعه پدیده عمومی پیری پوست مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگران تایوانی، با به‌کارگیری نور لیزر مادون قرمز بر قسمت پوست ساعد درونی ۵۲ فرد ۱۹ تا ۷۹ ساله، تغییرات پوستی را مورد ارزیابی قرار دادند.

پوست ساعد درونی منطقه‌ای است که معمولا از تابش آفتاب که روند پیری طبیعی پوست را تسریع می‌بخشد، در امان است.

طی این پژوهش، نور لیزر به عمق ۳۰۰ میلیونیوم یک متر، جایی که تقریبا اپیدرم (سطحی ترین لایه پوست) و درم (لایه میانی پوست) واقع شده است، نفوذ داده شد.

دانشمندان با استفاده از تکنیک harmonic generation microscopy موسوم به (HGM)، اسکن‌های سه بعدی با قدرت تفکیکی بالایی را از بافت‌های پوستی موردنظر به دست آوردند.

اسکن‌های به دست آمده نشان داد که طی روند پیری، تغییرات قابل توجهی در اندازه کلی و نیز هسته سلول‌هایی موسوم به “کراتینوسیت‌ها” – بیشترین سلول‌های موجود در خارجی‌ترین لایه پوست- رخ می‌دهد. با این وجود، تغییرات ذکر شده در سایر سلول‌های پوستی موسوم به “گرانول‌ها” از الگوی متفاوتی پیروی می‌کرد.

بر اساس این گزارش، تغییرات نسبی در این دو نوع سلول پوستی می‌تواند به عنوان شاخصی برای درجه بندی پیری طبیعی یا اصطلاحا ذاتی پوست در نظر گرفته شود.

پیر شدن طبیعی پوست توسط عوامل پیشروی‌کننده برنامه‌ریزی شده مانند گذشت زمان یا عوامل ژنتیکی اتفاق می‌افتد.

علاوه بر عوامل طبیعی، مولفه‌های خارجی نظیر نور آفتاب، سیگار کشیدن و استرس نیز می‌تواند سرعت پیری پوست را تسریع بخشد. این عوامل بسته به نوع شغل، عادات شخصی و نوع پوست فرد تاثیرات متفاوتی را بر افراد مختلف می‌گذارد.

به گفته دکتر “سان”، سرپرست این پژوهش، شاخص سنی پوست، مقیاسی کمی و استانداردی را برای تعیین صحیح سن پوست فراهم می‌آورد که این مقیاس نیز می‌تواند پزشکان را از طریق ارزیابی سرعت پیری پوست یا تاثیر درمان‌های ضد پیری در بررسی سلامت عمومی پوست یاری کند.

دکتر “سان” نیز در جهت تایید صحت نتیجه تحقیق به این جمله مزاحی نیز اشاره کرد: می‌توان با استفاده از تکنولوژی (HGM) از ورود افراد به مکان‌هایی که دارای محدویت سنی است جلوگیری کرد!

این پژوهش در مجله “Biomedical Optics Express” منتشر شده است.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53006

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر