1

مامور رابطه با آمریکا

  • کد خبر : 53840
  • ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۸:۳۵

عباس امیر انتظام در بازجویی های صورت گرفته گفته است از سوی دولت مامور برقراری ارتباط با سفارت آمریکا بوده و با سفارت آمریکا و کارکنان آن ارتباط داشته است .

دادستان کل انقلاب: عباس امیر انتظام در بازجویی های صورت گرفته گفته است از سوی دولت مامور برقراری ارتباط با سفارت آمریکا بوده و با سفارت آمریکا و کارکنان آن ارتباط داشته است .

خبرگزاری فارس: مامور رابطه با آمریکا

رخدادهای ۵ دی ۱۳۵۸

چکیده

رهبر انقلاب امروز در جمع اعضای موسسه اسلامی مستضعفان مبارزه با اعتیاد بر تلاش همه اقشار جامعه برای رسیدن به خودکفایی تاکید کرده و فرمودند : این شایسته یک مملکت اسلامی، یک جمهوری اسلامی نیست که پیوسته به غیر باشد در اقتصادش.

به دنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درباره ارتباط نهضت آزادی با سفارت آمریکا پیش و پس از انقلاب این حزب و تعدادی از شخصیت های سیاسی واکنش نشان دادند . نهضت آزادی در بیانیه شدید اللحنی تاکید کرده است : میگویند انقلاب فرزندان خود را میخورد ولی ما را گمان نبوده و نیست که انقلاب اسلامی ایران هم از همان ارزش ها و معیارها برخوردار باشد . در این بیانیه هیچ اشاره ای به اسناد افشاشده از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مورد ارتباط نهضت آزادی با آمریکا نشده است .

سید احمد خمینی فرزند امام  امروز با انتشار بیانیه ای تاکید کرد بنا به دستور رهبر انقلاب هیچ یک از نزدیکان ایشان حق دخالت و یا توصیه به ادارات را ندارند .

شورای انقلاب برای رسیدگی به مسئله گروگان های آمریکایی با نمایندگان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مذاکره میکند .

در حالیکه تنها چهار روز به پایان مهلت وزارت کشور برای کاندیداتوری نامزدهای ریاست جمهوری مانده است دکتر باهنر عضو شورای انقلاب اسلامی ایران در گفت و گویی اعلام کرد : روحانیون عضو این شورا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیستند .

اتحاد جماهیرشوروی تقاضای سفیرآمریکا در مسکو مبنی بر اینکه تصمیمات اقتصادی شورای امنیت علیه ایران را وتو نکند را رد کرد .

یوسف طاهری قزوینی وزیر راه و ترابری به علت خستگی و کسالت از ادامه کار عذرخواسته و استعفا داد .

استاندار ایلام گفت : در حال حاضر دولت عراق در نواحی مرزی مهران و دهلران در فاصله پانصد و حتی یکصد متری میله های مرزی ایران و عراق اقدام به حفر بیش از ۵۰حلقه چاه نفت نموده است که اکثر این چاهها از نوع انحرافی است و احتمالا از منابع نفت ایران استفاده می کنند .

آیت الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب ایران در بیانیه ای به جزئیاتی از اتهامات حسن نزیه اشاره کرد . آیت الله قدوسی همچنین با اشاره به مطالبات میلیاردی ایران از کمپانی های آمریکایی[کنسرسیوم] تاکید کرده است نزیه در مدت مسئولیت خود اقدامی جهت دریافت این مطالبات نکرده است . آیت الله قدوسی همچنین در مورد عباس امیرانتظام گفت : متهم در بازجویی های صورت گرفته گفته است از سوی دولت ماموربرقراری ارتباط با سفارت آمریکا بوده و با سفارت آمریکا و کارکنان آن ارتباط داشته است .

ده تن از پاسداران سپاه که با دریافت مرخصی برای دیدار اقوام خود عازم کردستان بودند در نزدیکی روستای قشلاق گروگان گرفته شدند .

شایسته جمهوری اسلامی نیست که وابسته باشد

رهبر انقلاب امروز در جمع اعضای موسسه اسلامی مستضعفان مبارزه با اعتیاد بر تلاش همه اقشار جامعه برای رسیدن به خودکفایی تاکید کردند .

امام خمینی فرمودند : [همه اقشار] ادراک این را بکنند که ما اگر اقتصادمان تابع خارج باشد آن وقت یک روز می‌بینید که خارجیها نمی‌خواهند به ما چیزی بدهند، و وقتی که در را بستند ما باید تسلیم آنها بشویم که هرچه می‌گویند عمل کنیم. و این شایسته یک مملکت اسلامی، یک جمهوری اسلامی نیست که پیوسته به غیر باشد در اقتصادش.(۱)

اعتراض شدید نهضت آزادی به افشاگری دانشجویان

به دنبال افشاگری دانشجویان مسلمان پیرو خط امام درباره ارتباط نهضت آزادی با سفارت آمریکا پیش و پس از انقلاب این حزب و تعدادی از شخصیت های سیاسی واکنش نشان دادند . نهضت آزادی در بیانیه شدید اللحنی تاکید کرده است : میگویند انقلاب فرزندان خود را میخورد ولی ما را گمان نبوده و نیست که انقلاب اسلامی ایران هم از همان ارزش ها و معیارها برخوردار باشد که سایر انقلاب ها.

در ادامه این بیانیه آمده است : ما آماده هرگونه مناظره و مبارزه سیاسی هستیم و اگر تاکنون را به سکوت و تحمل گذرانده ایم بخاطر احساس مسئولیت عمیق و دقیق مان نسبت به سرنوشت انقلاب اسلامی ایران است . نهضت آزادی با نسنجیده و غیرمرتبط خواندن افشاگری دانشجویان ادامه می دهد : اگر امام و رهبر عالیقدر انقلاب مجاز بدانند بزودی جریانات قبل از انقلاب را تفسیر و تحلیل خواهیم کرد. (۲)

گفتنی است در این بیانیه هیچ اشاره ای به اسناد افشاشده از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در مورد ارتباط نهضت آزادی با آمریکا نشده است .
حسن نزیه مدعی است از شرکت نفت حقوقی دریافت نکرده است آیت الله قدوسی لیست دریافتی های نزیه را به اطلاع عموم رسانده دریافتی هایی که به جز مبلغ اندکی از آن به صورت ارز در بانک های خارجی ذخیره شده است . آیت الله قدوسی همچنین با اشاره به مطالبات میلیاردی ایران از کمپانی های آمریکایی[کنسرسیوم] تاکید کرده است حسن نزیه در مدت مسئولیت خود اقدامی جهت دریافت این مطالبات نکرده است .
باید اسناد را به دادستان تحویل می دادند

جلال الدین فارسی صبح امروز با اعلام اینکه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بهتر بود اسناد خود را به دادستان تحویل می دادند در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد نهضت آزادی چیست گفت : من نظری ندارم چون قضاوت من نمی تواند زیاد درست باشد چرا که تخصص ندارم .

وی ادامه داد : اصلا به نظر من یک چنین مسائلی نباید زیاد از طریق مطبوعات و رسانه های گروهی پخش شود چرا که ممکن است غلو شود . وی در پایان گفت : حسن نیت دانشجویان قابل تقدیس است . (۳)

دکتر ممکن معاون وزارت ارشاد ملی نیز با بیان اینکه امیر انتظام یکی از اعضای نهضت آزادی است گفت : تاکید بر نام نهضت آزادی و انتساب افعال امیرانتظام به این حزب می تواند نتیجه عکس بدهد . (۴)

سید احمد خمینی : با جعل اسم و امضای من از مردم کمک جمع می کنند

سید احمد خمینی فرزند امام خمینی امروز با انتشار بیانیه ای تاکید کرد بنا به دستور امام هیچ یک از نزدیکان ایشان حق دخالت و یا توصیه به ادارات را ندارند . در این پیام آمده است : عده ای بنام اینجانب و یا با جعل نامه هایی به اسم و امضای بنده با مراجعه به ادارات تقاضای کار، پول و یا موادغذایی نموده اند .

وی ادامه داد : من باردیگر از تمام ادارات و موسسات ملی و دولتی خواهش می کنم به اینگونه نامه ها و سفارشات هیچگونه ترتیب اثری ندهند که دروغ محض است . (۵)

مذاکره شورای انقلاب با دانشجویان بر سر گروگان ها

شورای انقلاب برای رسیدگی به مسئله گروگان های آمریکایی با نمایندگان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام مذاکره میکند . در جلسه اخیر شورای انقلاب تصمیم گرفته شد بین دانشجویان پیرو خط امام و این شورا رابطه مستقیم برقرار شود . (۶)

آخرین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

در حالیکه تنها چهار روز به پایان مهلت وزارت کشور برای کاندیداتوری نامزدهای ریاست جمهوری مانده است دکتر باهنر عضو شورای انقلاب اسلامی ایران در گفت و گویی اعلام کرد : روحانیون عضو این شورا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیستند .

از سوی دیگر مهندس بنی اسدی معاون نخست وزیر دولت موقت و در عین حال داماد وی نیز گفت : مهندس بازرگان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیستند و به این ترتیب یکی دیگر از نامزدهای انتخابات از گردونه انتخابات خارج شد .

در این میان همچنان نام دو تن بیشتر بر سر زبان ها است ، دکتر حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب و ابوالحسن بنی صدر عضو شورای انقلاب و وزیر اقتصاد و دارایی . گفتنی است در میان کسانی که نام آنها بیشتر از همه در بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به چشم میخورد شانس بنی صدر و مدنی از همه بیشتر است . (۷)
سید احمد خمینی فرزند امام خمینی امروز با انتشار بیانیه ای تاکید کرد بنا به دستور امام هیچ یک از نزدیکان ایشان حق دخالت و یا توصیه به ادارات را ندارند . در این پیام آمده است : عده ای بنام اینجانب و یا با جعل نامه هایی به اسم و امضای بنده با مراجعه به ادارات تقاضای کار، پول و یا موادغذایی نموده اند
مخالفت شوروی با طرح آمریکا برای تحریم ایران

اتحاد جماهیرشوروی تقاضای سفیرآمریکا در مسکو مبنی بر اینکه تصمیمات اقتصادی شورای امنیت علیه ایران را وتو نکند را رد کرد . (۸)

وزیر راه استعفا کرد

حسن حبیبی سخنگوی شورای انقلاب و وزیرفرهنگ و آموزش عالی امروز اعلام کرد که یوسف طاهری قزوینی وزیر راه و ترابری بعلت خستگی و کسالت از ادامه کار عذرخواسته و استعفا داده است . (۹)

عراق در مرز ایران چاههای انحرافی نفت حفر می کند

استاندار ایلام گفت : عراق در فاصله یکصد متری میله های مرز ایران اقدام به حفر ۵۰چاه نفتی نموده است. اصغر ابراهیمی گفت : در حال حاضر دولت عراق در نواحی مرزی مهران و دهلران در فاصله پانصد و حتی یکصد متری میله های مرزی ایران و عراق اقدام به حفر بیش از ۵۰حلقه چاه نفت نموده است که اکثر این چاهها از نوع انحرافی است و احتمالا از منابع نفت ایران استفاده می کنند . (۱۰)

دادستان کل انقلاب افشا کرد / جزئیات تازه ای از سوء استفاده های نزیه

آیت الله علی قدوسی دادستان کل انقلاب ایران در رابطه با اتهامات حسن نزیه بیانیه ای منتشر و در اختیار رسانه ها قرار داد .

در بخشی از این اطلاعیه در حالی که حسن نزیه مدعی است از شرکت نفت حقوقی دریافت نکرده است آیت الله قدوسی لیست دریافتی های نزیه را به اطلاع عموم رسانده دریافتی هایی که به جز مبلغ اندکی از آن به صورت ارز در بانک های خارجی ذخیره شده است .

آیت الله قدوسی همچنین با اشاره به مطالبات میلیاردی ایران از کمپانی های آمریکایی[کنسرسیوم] تاکید کرده است حسن نزیه در مدت مسئولیت خود اقدامی جهت دریافت این مطالبات نکرده است .

براساس اسناد منتشر شده توسط آیت الله قدوسی حسن نزیه در قرارداد خانه سازی منعقده با شرکت خارجی دامینو در حالی که ۷۳ درصد کار انجام شده بود از این شرکت خلع ید کرده و ۲۷درصد باقیمانده کار را در ازای پرداختی معادل دو برابر هزینه ۷۳ درصد کار به شرکت ساختمانی گردون داده است .

امیرانتظام : از سوی دولت موقت مامور رابطه با آمریکا بودم

آیت الله قدوسی در مورد عباس امیرانتظام نیز گفت : متهم در بازجویی های صورت گرفته گفته است از سوی دولت مامور برقراری ارتباط با سفارت آمریکا بوده و با سفارت آمریکا و کارکنان آن ارتباط داشته است و نیز هیچ کس نمی دانسته است که کارکنان سفارتخانه جاسوس و یا عضو سیا بوده اند .

دادستان کل انقلاب ادامه داد : اطلاعاتی که نشان دهد امیرانتظام از سوی دولت با سفارت آمریکا تماس داشته هنوز بما نرسیده است . (۱۱)

۱۰پاسدار در پاوه گروگان گرفته شدند

ده تن از پاسداران سپاه که با دریافت مرخصی برای دیدار اقوام خود عازم کردستان بودند در نزدیکی روستای قشلاق گروگان گرفته شدند . سپاه پاسداران به دنبال این گروگانگیری با انتشار اطلاعیه ای تاکید کرد در صورت عدم آزادی این گروه واکنش شدیدی نشان خواهد داد . به دنبال این گروگانگیری همچنین مردم مسلمان پاوه دست به تحصن زدند .(۱۲)
از نکات جالب توجه این گروگانگیری و حوادث بعد از آن اینکه گروهی بیانیه داده و ضمن محکوم کردن گروگانگیری توسط گروه های مسلح تاکید می کنند در صورتی که آسیبی به گروگانها که همه آنها سپاهی هستند برسد نظام جمهوری اسلامی مسئول است و باید پاسخگو باشد !!!
پی نوشت :

۱- صحیفه امام ، جلد ۱۱، صفحه ۴۲۳

۲- اطلاعات ، ۶دی۱۳۵۸، صفحه ۱۲ ، نهضت آزادی در این بیانیه اشاره ای به محتوای افشاگری دانشجویان نکرده و به صورت کلی و با استفاده از حربه مظلوم نمایی و این ترجیع بند کهنه که «انقلاب فرزندان خود را می خورد » در تلاش است تا از زیر بار فشار افکار عمومی خود را نجات دهد ، در حالی که انقلاب هرگز فرزندان خود را نمی خورد بلکه افراد و گروههای فاسد که خود را به انقلاب متصل کرده اند تصفیه کرده و همواره در مسیر صحیح و پویایی که قبلا بوده حرکت می کند و در غیر این صورت اگر انقلاب خون های آلوده را از جسم خود تصفیه نکند تبدیل به همانی خواهد شد که در برخی کشورهای اسلامی شاهد آن بوده و هستیم . مردمی با اهدافی اصیل انقلاب کرده و همه سدها را می شکنند ولی انقلابیون فرسوده از راه رسیده و با دشمنان انقلاب مصالحه کرده و همه چیز را بر باد می دهند . امام خمینی در نامه ای به وزیر کشور وقت درباره نهضت آزادی به نکات جالب و در عین حال پند آموزی اشاره می کنند که عنایت به آن خالی از لطف نیست . امام خمینی در این نامه خطاب به محتشمی پور می نویسند :« آنچه باید اجمالا گفت آن است که پرونده این نهضت و همین طور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب شهادت می‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدی وابستگی کشور ایران به آمریکا است، و در این باره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است ؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهان‌خوار را، که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملت‌های تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست، بهتر از شوروی ملحد می‌دانند. و این از اشتباهات آنها است.» امام خمینی در بخش دیگری از این نامه تاریخی تاکید می کنند :« در هر صورت، به حسب این پرونده‌های قطور و نیز ملاقات‌های مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند ملت‌های مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا می‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلی از این ستمکاران می‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمی‌کرد»( رک صحیفه امام ، جلد ۲۰، صفحه ۴۸۱)

۳- کیهان ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۱۲

۴- کیهان ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۱۲

۵- کیهان ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۱۲

۶- کیهان ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۲

۷- کیهان، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۲

۸- کیهان ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۴

۹- کیهان ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۱

۱۰- جمهوری اسلامی ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۵

۱۱- اطلاعات ، ۵دی۱۳۵۸، صفحه ۲

۱۲- اطلاعات ، ۶دی۱۳۵۸، صفحه ۱و۲ ، از نکات جالب توجه این گروگانگیری و حوادث بعد از آن اینکه گروهی بیانیه داده و ضمن محکوم کردن گروگانگیری توسط گروه های مسلح تاکید می کنند در صورتی که آسیبی به گروگانها که همه آنها سپاهی هستند برسد نظام جمهوری اسلامی مسئول است و باید پاسخگو باشد !!!  (رک اطلاعات ، ۶دی ۱۳۵۸، صفحه ۲ )

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=53840

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر