1

جزا و پاداش روح و جان انسان بارقه و دم خدایی است

  • کد خبر : 56152
  • ۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۱۸

صدیقی گفت: اگر آدم‌های بدی در این لباس یعنی لباس روحانیت دیدید، زده نشوید این عمامه و لباس صاحب دارد، باید قدر این عمامه‌ها را بدانید

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی مشعل پرفروغ و پناهگاهی برای مردم تهران و اخلاقیون جامعه بود، تصریح کرد: نیاز ما به علمای دین و انبیاء نیازی است که هیچ کس نمی‌تواند از آن بی‌نیاز شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین صدیقی در مراسم ختم آیت‌الله آقامجتبی تهرانی که از سوی بیت آن مرحوم در مسجد جامع بازار تهران و با حضور اقشار مختلف مردم، علما، روحانیون، شاگردان و ارادتمندان ایشان برگزار شده بود، ادامه داد: انبیاء آمدند تا بگویند این دنیا کلاس و مدرسه است که باید دوره‌هایی را در آن طی کرد و پس از کسب قبولی به مرتبه بهشت برین و پیش ملک مقتدر رسید. یعنی بهشت ارزش و اجر بدن ماست اما ارزش روح و جان ما بالاتر از بهشت است.

وی خاطرنشان کرد: بدبخت هستند آنهایی که خود را سرگرم تخیلات کرده‌اند و خیال می‌کنند بدون اطاعت بدنی و مالی می‌توان به بهشت رسید، زیرا اسلام دینی است که دنیا و آخرت ما را مرتبط کرده است، لذا کسانی که بدن‌شان را در راه تحصیل رضایت خدا خرج کرده‌اند بهشت به آنها پاداش داده شده است.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه آنهایی که در این مسیر حواس‌شان جمع است، تمام لذت‌ها را در راه خدا قرار می‌دهند، گفت: جزا و پاداش روح و جان انسان بارقه و دم خدایی است، زیرا ما حقیقتی از خدا هستیم و به او بر می‌گردیم و خدا خود متولی کار این افراد است که اخلاق عملی‌شان را ساخته‌اند و قدر و ارزش روح و جان خود را دانسته‌اند.

صدیقی یادآور شد: بشر به جایی می‌رسد که قلب او عرش خدا می‌شود و رحمان بر این عرش استوار می‌گردد، چرا که ما باید به زندگی ابدی برسیم و خداوند به این خاطر انبیاء را فرستاد تا مسافرین را سالم به این مقصد برساند.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت علوم اسلامی به ویژه فقه، گفت: بشر، با علوم تجربی هم دنیای مادی‌اش ناقص است و هم هیچ راهی به دنیای غیرمادی ندارد، لذا انبیاء برای ما وسایل الکترونیکی، پزشکی و دنیای مادی را نیاوردند، چرا که خود بشر آنها را می‌سازد. انبیاء چیزی آوردند که از دست بشر ساخته نیست و از آن خبر ندارد. خداوند انبیاء را برای اموری فرستاد که من و شما نمی‌توانیم آن را حل کنیم، آنها برای آباد کردن آخرت و ساختن بهشت به اینجا آمده‌اند. آنها آمدند تا وجود ما آیینه صفات خداوند شود.

صدیقی با تاکید بر اینکه اگر انسان رنگ خدا گرفت، به بهشت می‌رسد و نزد ملک مقتدر جای می‌گیرد اظهار کرد:‌ هیچ علم و تخصصی جای راه انبیاء را نخواهد گرفت و دنیای ما بدون دین آباد نخواهد شد و این کار انبیاء است که ما را در این مسیر راهنمایی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نیاز ما به علمای دین و انبیاء نیازی است که هیچ کس نمی‌تواند از آن بی‌نیاز شود، گفت: تمامی ما به فقه احتیاج داریم که تابلوهای ورود ممنوع به جهنم را ترسیم کرده و فرمول سعادت ماست و این احکام آن‌قدر برای ما مهم است که هر کس یکی از آنها را انکار کند، انگار تمام دین را منکر شده است. ما باید به احکام دین باور و به اصول اعتقادی یقین داشته باشیم چرا که احکام عملی به انسان یقین می‌دهد و راه رسیدن به یقین، راه پاکی‌هاست.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این امورات اخلاقی انسان را انسان می‌کند و این است که آیت‌الله تهرانی‌ها و علمای بزرگ دیگر ستاره‌های آسمان هستند که در ظلمات، نور و چراغ هدایت می‌شوند و خط زندگی را برای ما مشخص می‌کنند، همانطور که اگر کشور ما، سپاه و ارتش و سایر نیروهای دفاعی و نظامی را نداشت امروز این نظام اسلامی و مجالس امام حسین(ع) را نداشتیم. دفاع هشت ساله به ما نظام شیعی داده که می‌توانیم مجالس عزا برگزار کنیم و برای پرچم‌داران امام زمان (عج) مراسم بزرگداشت بگیریم.

صدیقی با بیان اینکه عالم مثل طبیب است اما روح و جان‌ها را درمان می‌کند، گفت:‌ شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله حاج آقا تهرانی با کلاس‌های اخلاق و درس‌های خود که آنها را رها نکردند تلاش کردند تا روح و روان مردم را درمان کنند، زیرا می‌دانستند خطر بیماری‌های اخلاقی بسیار بیشتر و خطرناک‌تر از بیماری‌های جسمی است که اساس دنیای ما را به آتش می‌کشد. او می‌خواست آدم بسازد و به خاطر آن پشت میز ننشست، چون می‌دانست میز آدم نمی‌سازد اما عالم دینی که خدا او را بالا برده است پشت میز و جلوی میز فرقی برای او نمی‌کند، بلکه اوست که به میز زینت می‌دهد.

وی با ابراز تاسف از این ضایعه دردناک، افزود: ما دیگر امثال آیت‌الله بهجت‌ها و آیت‌الله تهرانی‌ها را پیدا نمی‌کنیم که در مسائل سیاسی، اجتماعی و حکومتی بی‌تفاوت نباشند، بلکه نقش ارزشی داشته باشند و این مسائل برایشان مهم باشد.

وی خاطرنشان کرد: آقامجتبی این مسوولیت الهی را پذیرفت تا برای حوزه‌های علمیه و درس‌های اخلاق که بعد از انقلاب کاری نکرده بودیم، برایشان کاری انجام دهد و کار کردن در این مسوولیت را بسیار مهم‌تر می‌دانست.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آیت‌الله تهرانی امام شناس‌ترین فرد بود، افزود: امام (ره) مجاهدترین مجاهد عالم تشیع بود که کار انبیاء را انجام داد، امام نقطه عطف، مدیر و مدبر و اخلاقی بود. از حاج آقا مجتبی تهرانی نزدیک‌تر به امام کسی را نداشتیم و رفتاری که در این ۳۰ سال از ایشان دریافت کردیم ذی انبیاء بود.

صدیقی تصریح کرد: ایشان به مشکلات سیاسی و اجتماعی بینش داشت. او بی‌تفاوت نبود او می‌دانست مشکلات را به چه کسی و چگونه بگوید. او فقیه بود، اهل غوغاسالاری نبود. مرحوم حاج آقا مجتبی کوه بود، دریا بود‌،‌ کشتی بود که جامعه را به سوی سعادت هدایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه دو ویژگی علمای شیعه را همیشه شاخص کرده است، گفت: یکی علم آنها و دیگری اینکه علمای شیعه دین را با تمام ابعادشان یافته‌ بودند و فقیه بودند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خلاء حاج آقا مجتبی از جهت درک همه ابعاد برای ما بسیار دردناک و ضایعه‌ی عظیمی است، گفت: ما فقیه زیاد داریم اما دست جوانان و بازاری‌های ما به دست آنها نمی‌رسد. زندگی و رفتارشان به گونه‌ای نیست که آنها بتوانند به او برسند اما مرحوم آقا مجتبی در بازار راه می‌افتاد و با همه ارتباط داشت.

صدیقی در عین حال خاطرنشان کرد: این دانشگاه و مکتب، مکتب امام صادق(ع) است به علمایتان خوشبین باشید چرا که راه و مکتب آن حضرت شاگردانی همچون آیت‌الله تهرانی تربیت کرده است.

وی هم‌چنین خطاب به ارادتمندان و عزاداران آن مرحوم گفت: اگر آدم‌های بدی در این لباس یعنی لباس روحانیت دیدید، زده نشوید این عمامه و لباس صاحب دارد، باید قدر این عمامه‌ها را بدانید، زیرا بدون عمامه، بازار، بازار شلوغی است.

وی در پایان تاکید کرد: آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی یک فقیه،‌ کارشناس،‌ انسان اخلاقی، مرزبان،‌ امین امت و امام و نظام و متعهد به مردم بود که دیگر کسی با این جامعیت پیدا نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، در مراسم ترحیم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی که از سوی بیت ایشان در مسجد بازار تهران برگزار شد، علاوه بر ارادتمندان،‌ شاگردان آن مرحوم و اقشار مختلف مردم شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی، کشوری و لشکری حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان آیت‌الله امامی کاشانی، حجت‌الاسلام صدیقی، حجت‌الاسلام محمدی، حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، حجت‌اسلام ابوترابی‌فرد، حجت‌الاسلام روحانی‌نژاد، فرزند آیت‌الله بهجت، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و غیره اشاره کرد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن و فاتحه، کلیپ‌هایی از مرحوم آیت‌الله تهرانی و توصیه‌هایی که آن مرحوم در جلسات اخلاق داشتند پخش شد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=56152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر