2

کرزی وعده داد در سال ۲۰۱۴ از قدرت کناره‎گیری کند

  • کد خبر : 57569
  • ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹

افق نیوز:رئیس‎جمهور افغانستان وعده داده است در سال ۲۰۱۴ و در پایان دوره دوم ریاست‎جمهوری خود، با برگزاری انتخابات آزاد از قدرت کناره‎گیری کند.

حامد کرزی روز جمعه در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با باراک اوباما رئیس‌جمهوری امریکا در واشنگتن، در همین خصوص گفت: «مهمترین دستاورد من از نظر مردم افغانستان، برگزاری انتخاباتی آزاد، بدون دخالت خواهد بود که مردم آن را به رسمیت بشناسند و از طریق آن بتوانند رئیس‎جمهور آینده خود را انتخاب کنند.»

وی در ادامه تصریح کرد: « بدون شک من در آن زمان رئیس‎جمهوری بازنشسته و از این بابت خوشحال خواهم بود.»

حامد کرزی در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان رئیس‎جمهور افغانستان انتخاب شد. وی در سال ۲۰۰۹ نیز برای بار دوم به عنوان رئیس جمهور افغانستان انتخاب شد.

بر اساس گزارش‎های موجود، در هر دو انتخابات ریاست‎جمهوری که منجر به پیروزی وی شد، تقلب به طور گسترده وجود داشته است.

روسای جمهور امریکا و افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود در روز گذشته توافق کردند که نیروهای امریکایی در ماه‎های آینده مسولیت اصلی مبارزه با شبه‎نظامیان طالبان را به نیروهای افغان محول کنند.

رئیس جمهور امریکا در همین خصوص گفت: « ما امروز توافق کردیم که نیروهای افغان نقش اصلی را در افغانستان به عهده بگیرند و هم‎زمان با این‎که رئیس‎جمهور کرزی مرحله دوم دوره انتقال را اعلام می‎کند، نیروهای امریکایی نیز از بهار سال جاری مسولیت و نقش حمایتی را به عهده بگیرند.»

رئیس جمهور امریکا همچنین اعلام کرد که نیروهای امریکایی در بهار سال جاری به آموزش نیروهای افغان، مشورت دادن و کمک به آنان خواهند پرداخت.

دولت اوباما در حال حاضر موضوع حضور دائم حدود ۳ تا ۹ هزار تن از نیروهای امریکایی را در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴، مورد بررسی قرار داده است.

این درحالی است که کاخ سفید اخیرا اخطار داده، تا زمانی‎که کابل مصونیت نیروهای امریکایی را تامین نکند، هیچ نیروی امریکایی در افغانستان باقی نخواهد ماند.

کرزی که روز سه‎شنبه به منظور دیداری سه روزه وارد واشنگتن شد، علاوه بر رئیس جمهور امریکا ، روز پنجشنبه با لئون پانتا وزیر دفاع و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان لشگر کشی کرد و هرچند که تهاجم نیروهای ائتلاف تحت امر امریکا به این کشور منجر به سرنگونی طالبان از قدرت شد ولی ناامنی و خشونت به رغم حضور هزاران تن از نیروهای خارجی همچنان در افغانستان موج می‎زند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=57569

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر