2

حضور یک روحانی در بام آفریقا+تصاویر

  • کد خبر : 61273
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۸:۲۰

حجت‌الاسلام شریفیان مهر، فاتح قله‌های آرارات و کلیمانجارو درباره واکنش کوهنوردان خارجی پس از مشاهده وی گفت: آن‌ها می‌گفتند تصور نمی‌‌کردیم افرادی که در این لباس هستند، در ورزش‌‌های دشواری مانند کوهنوردی شرکت کنند.

حجت‌الاسلام  علی شریفیان مهر، طلبه اهل مشهد که در حوزه علمیه قم درس می‌خواند، از کوهنوردان موفق کشور  است که فاتح قله‌هایی مانند کلیمانجارو (بلندترین کوه آفریقا)، دماوند، آرارات و … شده است. وی مبلغ دینی مناطق کوهستانی و صعب‌العبور شمال کشور است.

او می‌گوید: خاصیت طبیعی ورزش این است که ورزشکار را از حالت خمود و رکورد بیرون می‌‌آورد و جامعه هم جامعه با نشاطی می‌شود و وقتی جوانها و افراد جامعه با نشاط باشند موجب پیشرفت علمی کشور خواهند شد.

شریفیان‌مهر با اشاره به فعالیت‌های ورزشی خود ادامه می‌دهد: در حال حاضر ۵ تیم کوهنوردی حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند که همه اعضای آنها را طلاب و روحانیون تشکیل می‌دهند.

فاتح بام آفریقا تأکید دارد اگر اسپانسری از او حمایت کند، قادر به فتح قله مشهور اورست هم هست.

 

 

 

* اگر موافق باشید ابتدا از خود ورزش شروع کنیم. نظر دین درباره ورزش چیست؟

ـ دین مبین اسلام تأکید زیادی بر ورزش و سلامت بدن دارد. این اهمیت را از روایات به خوبی می‌شود فهمید.

ورزش در تمام مقاطع سنی از کودکی و نوجوانی گرفته تا میان سالی و پیری می‌تواند برای ارتقاء سطح سلامتی جسم و روح مؤثر باشد و هر چیزی که در ارتقاء سلامتی روح و روان موثر باشد – به شرطی که با گناه آلوده نشود – مورد تایید اسلام است.

جسم و روح بر یکدیگر تأثیر متقابل می‌‌‌گذارند. این دو اگر سالم باشند دو بال پرواز هستند لذا همانطور که به مسائل معنوی باید اهمیت بدهیم به جسم هم باید اهمیت بدهیم و می‌توان به وسیله این دو بال به موفقیت رسید.

مقام معظم رهبری همیشه به ورزش سفارش می‌کنند

مقام معظم رهبری همواره هم با گفتار خود و هم در عمل به ورزش سفارش می‌کنند و بارها در خلال سخنرانی‌های خودشان جوانان و نوجوانان را به ورزش ترغیب کرده‌اند.

همچنین مقام معظم رهبری در مورد اهمیت ورزش، عبارات زیبایی دارند و می‌فرمایند: اگر بخواهید جسم را به قدرت و زیبایی و توانایی و بروز قدرت و استعدادهای گوناگون برسانید باید ورزش کنید. از ایشان نقل شده که می‌‌فرمایند: اگر در یک جمله کوتاه از من بپرسند از جوانها چه می‌‌خواهید می‌‌گویم تحصیل، تهذیب و ورزش.

به هر حال، قدرت و استعدادی که در انسان نهفته است می‌‌شود با ورزش شکوفا شود و واقعا اگر این سه مورد (تحصیل، تهذیب و ورزش) در کنار هم قرار بگیرد به موفقیت خواهیم رسید.

 

 

 

کوهپیمایی یک ورزش سالم و کم هزینه است

* به ورزش کوهنوری برسیم. نظر شما در این‌باره چیست؟

ـ لازم نیست مردم به ورزش به صورت تخصصی بپردازند. می‌‌توانند برای سلامتی بدن، ورزش کنند و کوهپیمایی از این ورزش‌هاست که یک ورزش کم خرج و کم هزینه است و می‌توانند در برنامه هفتگی خود قرار دهند و با یک جفت، کفش به کوه‌های اطراف شهر خود بروند و از این ورزش لذت ببرند.

مقام معظم رهبری نیز از ایام جوانی به کوهنوردی علاقه‌مند بودند و کوهپیمایی می‌رفتند حتی ایشان می‌فرمایند من تأسف می‌خورم و وقتی می‌آیم در دل طبیعت و می‌بینم جوان‌ها از این نعمت الهی و این فرصت کم‌یاب استفاده نمی‌کنند.

کوهنوردی انگیزه‌های درونی را بالا می‌برد و انسان، تسلیم مشکلات نمی‌شود

اصل ورزش فواید زیادی دارد و اعتماد به نفس در انسان ایجاد می‌کند و ورزش کوهنوردی هم مزیت‌‌هایی دارد؛ عزم و اراده را در انسان بالا می‌‌برد و انگیزه‌های درونی را رشد می‌دهد.

امروزه جوانها وقتی با یک مشکل برخورد می‌کنند خیلی زود دچار یأس و ناامیدی و افسردگی می‌شوند در حالیکه افرادی که در یک برنامه کوهنوردی شرکت می‌کنند زمانیکه با سختی دست و پنجه نرم می‌‌کنند و با سختی قله را فتح می‌کنند اگر در زندگی هم دچار مشکلات شوند به خودشان خواهند گفت من همان کسی بودم که با آن سختی، قله را فتح کردم لذا دیگر با مشکلات کوچک روحیه خودش را از دست نخواهد داد.

 

 

 

کوهنوردی انسان را منظم می‌کند

یک نکته هم درباره تأثیر کوهنوردی در نظم زندگی بگویم. کوهنورد، نظم را به خوبی درک می‌کند چون اگر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خوبی نداشته باشد ممکن است جان خود را از دست بدهد کسی که با نظم به قله برسد در زندگی هم منظم خواهد بود و به قله زندگی هم خواهد رسید.

خاصیت طبیعی ورزش این است که ورزشکار را از حالت خمود و رکورد بیرون می‌‌آورد و جامعه هم جامعه با نشاطی می‌شود و وقتی جوانها و افراد جامعه با نشاط باشند موجب پیشرفت علمی کشور خواهند شد.

کوهنوردی ورزش بعضی از انبیاء بود

کوهنوردی، ورزش بعضی انبیاست. حضرت خضر نبی(ع)، کوهی در کنار شهر قم را برای محل عبادت خود انتخاب کرده بودند و یا خود پیغمبر اکرم (ص) بخشی از عبادتهای خود را در بلندای کوه و خارج از شهر انجام می‌دادند و همه اینها نشان می‌دهد که حتماً در دل کوه چیزی است که با این سختی این مسافت را طی می‌کردند و به بالای کوه می‌رفتند.

 

 

 

عظمت خداوند در کوه قابل مشاهده است

یک استاد اخلاق می‌‌فرمود: بعضی از آیات الهی را کنج حجره و اتاق نمی‌‌‌شود فهمید. این سیر در آفاق و انفس و نشانه‌‌هایی که خداوند در قرآن بیان کرده است را باید در دل طبیعت، مشاهده و تداعی کرد و قطعاً حضور در طبیعت و تفکر در آیات خدا بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

بعضی از کوهنوردها شاید خیلی به مسائل شرعی مقید نباشند ولی وقتی با آنها صحبت می‌کنیم می‌بینیم از لحاظ توحیدی خوب فکر می‌کنند چون وقتی بر بلندای کوه قرار می‌‌گیرد ناخواسته خدا را شکر می‌‌کند و عظمت خداوند بر زبانش جاری می‌‌شود.

ورزش را می‌شود مقدس کرد

کنار بعضی از کوهها مزار شهدا قرار دارد و با شروع کوهنوردی از کنار مزار شهدا و یا اگر مثلاً صبح جمعه باشد با قرائت دعای ندبه و یا عصر جمعه با قرائت زیارت آل یاسین و از قبیل، می‌توان آن را مقدس‌ کرد.

 

 

 

* ورزش چه تاثیری در کار تبلیغی شما دارد؟

ـ بعضی از دوستان روحانی سال‌ها در مکتب امام صادق علیه‌السلام زحمت می‌کشند و به مراتب بالای علمی و معنوی می‌رسند ولی زمانی که می‌خواهند برای تبلیغ به شهرستان بروند و زمانی که می‌خواهند ثمره این زحمت‌ها را به مردم برسانند به دلیل ورزش نکردن، دچار درد کمر و زانو و بیماری شده و نمی‌توانند مثمر ثمر باشند.

 

 

 

 

تشکیل ۵ تیم حرفه‌ای کوهنوردی با حضور طلاب

* آیا غیر از شما، از طلبه‌ها کسی هم این رشته را ادامه می‌دهد؟

ـ بله. در حال حاضر، ۱۵ تیم مبتدی و ۵ تیم در حد تیم‌‌های حرفه‌ای مشغول فعالیت هستند که همه آنها طلبه و روحانی هستند و هر هفته برای تمرین به کوه‌های اطراف قم می‌رویم.

تیم‌های طلاب اکثر قله‌های مرتفع کشور را فتح کردند و برنامه‌های خوب در حد کشوری داشته‌اند کاری که خیلی از تیم‌ها با گذشت زمان بسیار انجام می‌دادند ولی ما با تمرین‌های مداوم و آموزش طلاب و پشتوانه حوزه علمیه قم به خوبی این تیم‌ها را ساماندهی کردیم.

تشکیل کمیته‌های ورزشی در حوزه علمیه قم

چند سال است که اداره سلامت بدنی حوزه علمیه قم در چند رشته کوهنوردی، رشته‌‌های رزمی و شنا و آمادگی جسمانی فعالیت می‌‌کنند و حتی المپیاد و مسابقات کشوری طلاب هم برگزار می‌‌شود.

 

 

 

به وسیله کوهنوردی دین اسلام را تبیلغ می‌‌کنم

* به مسئله تبلیغ دین برسیم که یکی از مهم‌ترین وظایف روحانیت است. تبلیغ هم می‌کنید؟

ـ بعضی از روستاها به دلیل صعب‌العبور بودن نمی‌‌توانند از وجود روحانی بهره‌مند شوند. ما با بعضی از دوستان روحانی که کوهنورد و ورزشکار هستند در ایام تبلیغی با گذشتن از کوهها و محل‌‌های صعب‌العبور و پشت سر گذاشتن آبها و رودخانه‌‌ها خودمان را به روستاها می‌رسانیم تا بتوانیم احکام دین را برای مردم بازگو کنیم لذا اگر این آمادگی جسمانی نباشد این امر محقق نخواهد شد.

نگاه بنده به کوهنوردی علاوه بر ورزش بودن یک نگاه تبلیغی است چون در صعود‌‌های کشوری و برون مرزی با افراد مختلف در ارتباط هستم و همینکه آنها از بنده درباره شغلم می‌‌پرسند و می‌گویم روحانی هستم و به وسیله ارتباط‌‌های کلامی که با کوهنوردها دارم و بعضاً گفتمان‌‌های دینی و اعتقادی که در طول سفر با آنها پیش می‌آید همه اینها خودش یک نوع تبلیغ محسوب می‌‌شود.

جوانها وقتی بنده را در بین خودشون می‌بینند که مثل آنها به کوهنوردی مشغول هستم احساس می‌کنند من از جنس خودشان هستم و خیلی راحت‌تر با من ارتباط می‌گیرند و احساس راحتی می‌کنند بنا به گفته خودشان اگر در شهر بودند نمی‌توانستند به این راحتی با یک روحانی صحبت کنند.

 

 

 

تعجب کوهنوردان خارجی از حضور یک روحانی در بام آفریقا

صعودهای برون مرزی هم با لباس روحانیت بوده است. در سفر آفریقا و صعود به کلیمانجارو بنده به عنوان اولین نفر گروه صعود کردم زمانیکه به قله رسیدم برای آنها جای سؤال بود که چرا تنها رسیدم بنده هم توضیح دادم گروه ما هنوز نرسیده و در حال رسیدن است.

در آنجا بنده وقتی می‌‌خواستم کنار نماد قله عکس بگیرم لباس روحانیت را از داخل کوله پشتی بیرون آوردم، آنها تعجب کردند من در دمای زیر صفر درجه و ارتفاع  ۶ هزار متری دارم چکار می‌‌کنم؟ وقتی لباس و عمامه را با آن پیچش خاص روی سرم قرار دادم و پرچم ایران را دستم گرفتم تازه فهمیدند قضیه از چه قرار است!

در همه سفرها سعی می‌‌کنم لباس روحانیت همراه داشته باشم با وجود اینکه حمل آنها بسیار سخت است ولی همیشه لباس همراهم هست.

برگزاری نماز جماعت در کوه

ما در صعودهای برون مرزی هم مقید هستیم نماز را به جماعت برگزار کنیم. این نماز خواندن ما بارها باعث شده مردم سایر کشورها سؤال کنند این حرکت چه کاری است و با ما در این زمینه صحبت کنند لذا در این صعودها هم با افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کنیم و به نحوی تبلیغ دین می‌کنیم.

 

 

 

حضور مؤثر طلاب میان ورزشکاران

در یکی از سفرهای خارج از کشور، همراهان می‌گفتند ما چند روز اول ناراحت بودیم که وجود روحانی مانع تفریح ما خواهد شد ولی با دوستی که ایجاد شد مشاهده کردند آن طوری که آن‌ها فکر می‌‌کردند نیست و حتی در دست‌نوشته‌‌های خودشان بنده را به عنوان بهترین دوست خود خطاب کرده بودند و هنوز هم که از آن سفر مدتی گذشته ارتباط تلفنی و مجازی داریم و حتی افراد و کوهنوردان خارجی هم می‌‌گفتند ما فکر نمی‌‌کردیم افرادی که در این لباس هستند در این نوع ورزش‌‌ها و حرکت‌‌ها شرکت کنند.

 

به دنبال اسپانسر برای فتح هیمالیا

* اگر نکته‌ای در پایان گفت‌وگو دارید، بفرمایید…

ـ ازخبرگزاری فارس تشکر می‌کنم. این را هم اضافه کنم برای صعود به هیمالیا دنبال اسپانسر می‌گردم که امیدوارم پیدا شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=61273

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر