2

رسوایی ،دامن‌ ستاره‌های ورزش را هم گرفته است+تصاویر

  • کد خبر : 62336
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۰:۲۳

آنهایی که با عنوان «قهرمانان» ورزشی آمریکا شناخته می‌شوند یک‌به‌یک با رسوایی‌هایی همراه می‌شوند که به‌دلیل عمق فاجعه، چاره‌ای جز کناره‌گیری و ادامه زندگی در سکوت ندارند.

لانس آرمسترانگ تازه‌ترین نمونه از این مجموعه است. او را می‌توان خبرسازترین قهرمان رسواشده آمریکا در یک دهه گذشته نامید با این حال او تنها نیست. در این مدت چهره‌های مختلفی در آمریکا با برملا شدن زوایای پنهان زندگی‌شان رسوا شده‌اند که نمونه‌های ورزشی آنها بیش از سایر گروه‌ها به چشم می‌آید.

قهرمانان ورزشی آمریکا همواره جزئی از داستان‌ها و اتفاقات هیجان‌انگیز این کشور بوده‌اند.

مردم این کشور دورانی را به یاد می‌آورند که در آن قهرمانان آمریکایی همان گاوبازها و اسب‌چران‌ها بودند که با هر حرکت خود طرفدارانشان را به هیجان می‌آوردند اما حالا همه چیز فرق کرده است. برای آمریکایی‌ها نیل آرمسترانگ که سال گذشته از دنیا رفت همواره به عنوان یک قهرمان به‌شمار می‌آید. او نخستین انسانی است که قدم به ماه گذاشت.

اما این روزها آرمسترانگ دیگری این بار با نام لانس دقیقا در طرف مقابل نیل قرار گرفته است. قهرمان افسانه‌ای توردوفرانس که توانسته هفت بار عنوان قهرمانی را از آن خود کند دیگر شایسته این عنوان نیست. او در یکی از پرطرفدارترین گفت‌وگوهای تلویزیونی جهان حاضر شده و اعتراف می‌کند که به عمد از مواد نیروزا استفاده می‌کرده است. همین اعترافات کافی بود تا او را به‌عنوان یک متقلب بزرگ به شمار آورند.

برخی در آمریکا بر آن شده‌اند تا تعریف تازه‌ای از «قهرمان» ارائه کنند! کمتر آمریکایی است که «مانتی تئو» را نشناسد. او یکی از شاخص‌ترین بازیکنان راگبی در آمریکاست با این حال اکنون یکی از بزرگ‌ترین دروغگوهای این کشور به شمار می‌آید. او با دختری نامزد می‌کند که پس از ۳ سال به دلیل سرطان خون از دنیا می‌رود. با این حال با گذشت اندک‌زمانی مشخص می‌شود که اصلا چنین دختری با مشخصاتی که تئو از آن صحبت کرده بود وجود نداشته است.

همین افشاگری کافی بود تا او به عنوان یک متقلب بزرگ شناخته شود. دامنه این رسوایی‌ها به رشته‌های دیگر هم سرایت کرده که بیسبال از جمله آنهاست.

الکس رودریگز که ۱۰ سال پیش نشان برترین بازیکن آمریکای شمالی را از آن خود کرد حالا به‌عنوان یکی از شناخته شده ترین ورزشکاران دوپینگی آمریکا به شمار می‌آید.


الکس رودریگز

تحقیقات گسترده‌ای که درخصوص نحوه بدنسازی او انجام گرفت به افشاگری بی‌سابقه‌ای منجر شد. تنها چند هفته بعد رودریگز به همراه ۱۰۳ ورزشکار دیگر به استفاده از موادنیروزا طی رقابت‌های سال ۲۰۰۳ متهم شدند. او که در سال ۲۰۰۳ به همراه تیمش به عنوان قهرمانی لیگ برتر بیسبال آمریکا دست‌یافته بود و در آن سال نشان بهترین بازیکن آمریکای‌شمالی را هم دریافت کرد با بررسی مجدد نمونه‌های گرفته شده مشخص شد از دو هورمون استروئید و تستسترون استفاده می‌کرده است.

این داستان اما همچنان ادامه دارد. بسکتبال آمریکا با چهره‌هایی همچون کوبی برایانت در دنیا شناخته می‌شود اما حتی این ستاره‌ها هم با مشکلات و حواشی زیادی همراه هستند. همین چند هفته پیش بود که درخواست طلاق همسر برایانت از وی به تیتر اول بسیاری از روزنامه‌های آمریکا تبدیل شد.

وانسا برایانت، همسر ستاره لس‌‌آنجلس لیکرز در لیگ ان.‌بی.‌ای درحالی از دادگاه تقاضای طلاق کرد که عدم وفاداری همسرش به وی را غیرقابل بخشش توصیف کرده بود. سرنوشتی مشابه نیز برای تایگر وودز، سلطان گلف چند سال پیش جهان، رقم خورده است.

او که زمانی ثروتمندترین ورزشکار جهان به شمار می‌آمد به دلیل رسوایی‌های اخلاقی به عنوان یک قهرمان سقوط کرد، شناخته می‌شود. این رسوایی جدا از آنکه کانون خانوادگی او را نابود و شهرتش را خدشه‌دار کرد، امپراتوری عظیم تجاری او را که از زمان نخستین قهرمانی و مطرح شدنش در ورزش گلف تا به اکنون بنا شده بود را هم ویران کرد.

تایگر وودز با درآمدی نزدیک به یک میلیارد دلار که حاصل دریافتی‌های او از دستمزدها، مبالغ جوایز قهرمانی و فعالیت‌های تبلیغاتی او برای شرکت‌های معروف بود، لقب ثروتمندترین ورزشکار جهان را از آن خود کرده بود.

او برای شرکت‌هایی همچون نایک، ژیلت و دهها شرکت معروف دیگر تبلیغ می‌کرد. عمده اسپانسر تایگر، شرکت لوازم ورزشی نایک سالانه ۳۰ میلیون دلار برای تبلیغات به او پرداخت می‌کرد. شرکت لوازم بهداشتی ژیلت برای هر تیزر تبلیغاتی که وودز در آن بازی می‌کرد ۳ میلیون دلار به او می‌داد.

اما رسوایی تایگر او را از عرش به فرش کشاند و بسیاری از اسپانسر‌های او پس از شنیدن خبر رسوایی‌اش به فکر تجدید نظر در قراردادهایشان با این ستاره گلف افتادند. به نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه داشته باشد و در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد سقوط ستاره‌های دیگر ورزش آمریکا باشیم.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=62336

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر