3

کمک نقدی آغاز گام دوم را کلید می زند؟

  • کد خبر : 64303
  • ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۹:۳۱

در حالی که کمک نقدی ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی به زودی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که آیا هدف از این کمک آغاز گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌هاست؟

افق(ofoghnews.ir) دولت و مجلس طی یکی دو ماه گذشته جلساتی را برای بررسی مشکلات اقتصادی مردم برگزار کردند و در نهایت نتیجه جلسات مشترک کمک نقدی به مردم برای جبران افزایش قیمت‌ها شد.

اما از یک سو چگونگی تامین منابع لازم برای پرداخت کمک مطرح و نهایتا بنا شد که صندوق توسعه ملی منابع لازم برای پرداخت این کمک را به دولت قرض بدهد و از سویی دیگر امکان آن وجود دارد که کمک نقدی به مردم به معنای اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه باشد و این در حالی است که اجرای گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری از سوی مجلس ممنوع اعلام شد.

* هزینه کردن منابع صندوق برای موضوعاتی مانند یارانه ممنوع است

استقراض دولت از صندوق توسعه در حالی مطرح شده که بنا به ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم هدف اصلی از ایجاد این صندوق تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به سرمایه‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی است و بر حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی از طریق این صندوق تاکید شده است.

علاوه بر این طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، شرکت‌هایی که حداکثر ۲۰ درصد سهام آنها دولتی باشد، می‌توانند از منابع صندوق استفاده کنند و در واقع برای استفاده از منابع صندوق توسط شرکت‌هایی که ممکن است مالکیت دولت را داشته باشند، محدودیت درنظر گرفته شده است.

پیش از این نمایندگان مجلس چندین بار از اینکه منابع صندوق در جایی خارج از اساسنامه مصوب خرج شده و یا انحراف داشته باشد ابراز نگرانی کرده و مصوباتی را به تصویب رسانده‌ بودند.

در راستا جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس معتقد است: پرداخت این مبلغ از محل صندوق توسعه ملی نیاز به مجوز مجلس ندارد زیرا این اقدام برداشت از صندوق نیست بلکه نوعی استقراض است.

نماینده مردم شیراز با بیان این‌که اگر قرار باشد منابع پرداخت عیدانه به مردم از طریق بانک مرکزی تامین شود، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد، گفت: پرداخت عیدانه به مردم نوعی استقراض از صندوق توسعه است که باید منابع آن به شکلی به این صندوق برگردد که در این رابطه دولت و مجلس باید بعدا به جمع بندی برسند.

البته در این زمینه یک عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفته بود که در صورتی صندوق به دولت مبلغ کمک را قرض می دهد که بستر قانونی فراهم شده باشد.

وی همچنین با بیان این که هنوز ساز و کار و چگونگی باز پرداخت این مبلغ به صندوق توسعه ملی مشخص نیست، گفت: مبلغی که به دولت قرض داده می شود در مرکز مبادلات ارزی به ریال تبدیل می‌شود.

* کمک نقدی آغاز گام دوم را کلید می زند؟

به هر حال بنا شده اول اسفند ماه، ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانوار واریز شود اما هنوز مشخص نیست کدام اقشار جامعه این کمک را دریافت می‌کنند و میزان این یارانه بسته به تعداد افرادی که مشمول دریافت این کمک می‌شوند متفاوت است.

بر این اساس با توجه مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه پرداخت کمک نقدی، می‌تواند آغاز گام دوم را کلید بزند باید منتظر ماند تا دولت و مجلس در این زمینه به تفاهم برسند البته این در حالی است که پیش ازاین اعلام شده بود که گام دوم قانون هدفمندسازی یارانه ها در سال جاری اجرا نمی‌شود.

البته در این باره اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان با اشاره به این‌که پرداخت عیدانه و اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد،‌ اعلام کرد: در جلسات مشترک دولت و مجلس نیز این دو موضوع به صورت مجزا مطرح و توافق شد عیدانه یک بار به همه مردم پرداخت شود اما برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها هیچ تفاهمی نشده است.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=64303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر