2

اولین زننده گل پرسپولیس در دربی

  • کد خبر : 65136
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۸

گل‌هایی که آخرین گل‌های تاریخ پرافتخار شاهین بودند. بعد از این بازی باشگاه شاهین منحل شد و ستارگان این تیم نیز راهی پرسپولیس شدند.

ناظم گنجاپور اول فروردین ۱۳۲۲ در شهر اهواز متولد شد. او فوتبال خود را با تیم معروف آن روزهای اهواز، کلوپ شنا، آغاز کرد و سپس در اوایل دهه چهل به تهران آمد و پیراهن تیم شاهین را بر تن کرد. او در این تیم به یک ستاره گلزن تبدیل شد و نقش مهمی در قهرمانی‌های شاهین در باشگاه‌های تهران داشت.

گنجاپور در بازی‌های دوستانه شاهین با تیم‌های خارجی نیز به همراه همایون بهزادی گلزنان این تیم بودند. روز ۱۶ تیرماه ۱۳۴۶ و در جریان مسابقات باشگاه‌های تهران، شاهین ۳-۱ تهرانجوان را شکست داد و هر سه گل شاهین را ناظم گنجاپور به ثمر رساند. گل‌هایی که آخرین گل‌های تاریخ پرافتخار شاهین بودند. بعد از این بازی باشگاه شاهین منحل شد و ستارگان این تیم نیز راهی پرسپولیس شدند.

گنجاپور در اولین روزهای حضورش در پرسپولیس گلزن اول سرخپوشان بود و ۵ گل در جام حذفی و ۳ گل در جام باشگاه‌های تهران زد که آخرین گل رسمی او برای پرسپولیس، اولین گل سرخپوشان در تاریخ دربی نیز بود. پس از حذف پرسپولیس از جام باشگاه‌های تهران، ستارگان این تیم راهی پیکان شدند که گنجاپور نیز در میان آنها بود. او در تیم پیکان یک سال بازی کرد و با این تیم نیز قهرمان باشگاه‌های تهران و جام بین المللی دوستی تهران شد. در سال ۱۳۴۹ به همراه سایر پرسپولیسی‌ها به جمع سرخپوشان بازگشت و در سال ۱۳۵۱ به تیم پاس تهران رفت و مدت کوتاهی در این تیم بازی کرد.

ناظم گنجاپور خیلی زود و در سن ۳۰ سالگی کفش‌هایش را آویخت و وارد عرصه مربیگری شد. او بعد از بازگشایی مجدد باشگاه شاهین که این بار با نام شهباز بود، به این تیم رفت و دستیار آلن راجرز شد. شهباز در سال ۱۳۵۴ قهرمان باشگاههای تهران شد و به لیگ تخت جمشید راه یافت. در فصل ۱۳۵۵ لیگ تخت جمشید، راجرز پس از ۴ هفته این تیم را ترک کرد و گنجاپور در ۲۶ بازی بعدی سرمربی این تیم شد.

شهباز با مربیگری گنجاپور مدعی قهرمانی بود و در نهایت با یک امتیاز کمتر نسبت به پرسپولیس در رده سوم قرار گرفت. گنجاپور در سال ۴۵ تا ۴۶ نیز بارها به تیم ملی دعوت شد، او چند بار نیز برای تیم منتخب تهران در بازی دوستانه به میدان رفته.

همایون بهزادی می‌گوید: ناظم گنجاپور در آن بازی جنجالی تیرماه ۴۶ که آخرین بازی شاهین قبل از انحلال بود، با اینکه آسیب دیده بود، ۳ گل زد. او با ما به پرسپولیس و سپس پیکان آمد و دوباره همراه ما به پرسپولیس بازگشت. گنجاپور در گوش چپ بازی می کرد. او یک انسان بسیار مودب و باشخصیت بود و اخلاقش زبانزد همه فوتبالی ها بود.

همایون بهزادی پیشکسوت پرسپولیس و رئیس کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال ضمن تسلیت به همه پرسپولیسی‌ها و فوتبال دوستان که یک انسان دوست داشتنی را از دست داده‌اند، به ذکر خاطره‌ای از آخرین دیدارش با وی پرداخت: دو هفته پیش جلسه پیشکسوتان در ساختمان باشگاه پرسپولیس بود و موضوع آن بحث درباره برنامه باشگاه پرسپولیس برای تجلیل از بازیکنان دهه ۵۰ این تیم بود. مرحوم گنجاپور نیز به اتفاق بنده، حسین کلانی، علی پروین، رضا وطنخواه، هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی و… یکی از مدوعوین این جلسه بود اما این انسان آنقدر با وقار و متواضع بود که هیچ صحبتی در آن جلسه نکرد و فقط گفت؛ من در حضور بزرگترها و کاپیتان‌های خودم صحبت نمی‌کنم و فقط از این برنامه مورد نظر باشگاه تشکر می‌کنم و نظرات مربیان و کاپیتان‌های خودم را می‌شنوم و خوشحالم که بعد از مدت‌ها دور هم جمع شده‌ایم و با همدیگر دیدار و گفت و گو می‌کنیم.

سایت باشگاه پرسپولیس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=65136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر