2

پژو در ایران از آغاز تا امروز +تصاویر

  • کد خبر : 65370
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۹

صنعت خودروی ایران با پیکان انگلیسی معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. اگر همین برند نبود ایران‌ خودرویی‌ها بعد از حذف پیکان با بحران مواجه می‌‌شدند. پژو پیش از آنکه ساختار انواع و اقسام سمند را تشکیل بدهد برای خودش اسم و رسمی در ایران داشت.

شرکتی که در سال ۱۸۱۰ کار خود را با ساخت قهوه‌ساز آغاز کرد و بعد از آن در ۱۸۳۰ سراغ دوچرخه رفت، سپس برای اولین بار در ۱۸۸۲ یک اتومبیل ابتدایی ساخت، اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا شناخته می‌شود. فرانسوی‌ها از همان ابتدا سودای همکاری را دیگر کشورها داشتند.

ابتدا با آلمان‌ها آبشان توی یک جوی نمی‌رفت. ولی بعدها با دایملر برای ساخت مرسدس‌ به توافقاتی رسیدند. در ادامه توانستند نظر آمریکایی‌ها را برای انتقال مهندسی موتورهای حجیم جلب کند. مانند تمام کشورهای اروپایی درگیر جنگ جهانی دوم، دوران شکوفایی صنعت فرانسه نیز بعد از این جنگ معروف آغاز شد.

پژو با خودروسازان بسیاری وارد معامله شد. از رنو و سیتروئن هم‌وطن گرفته تا ولووی سوئد و حتی میتسوبیشی ژاپن.

اما تردیدی نیست که یکی از پرسودترین معاملات این خودروساز با ایران‌خودرو بود. اما پیش از آنکه پروژه‌های مشترکی به بازار عرضه شود، ایرانی‌ها خیلی قبل‌تر با مدل‌های اولیه این برند آشنا بودند.
Peugeot 404


بر اساس شواهد نخستین محصول پرفروش پژو در ایران، مدل چهار درب صندوق‌دار ۴۰۴ بود. خودرویی که سال ۱۹۶۰ رونمایی شد. مدل ۴۰۴ حتی تا سال ۱۹۹۰ نیز در کنیا تولید می‌شد. این خانوادگی کم‌هزینه یکی از معدود نمونه‌هایی در کلاس خودش بود که علاوه بر یک جعبه‌دنده ۴ سرعته دستی از یک مدل ۳ سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. طبق آمار دقیقاً ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۳۷۴ دستگاه از پژو ۴۰۴ تولید شد.

بد نیست بدانید این محصول را موسسه معتبر طراحی Pinifarina ایتالیا طراحی کرده بود. شرکتی که طراحی‌های فراری افسانه‌ای را نیز در کارنامه دارد.
Peugeot 504


به گزارش خبرنگار بازار خبر ، کمتر کسی است که از این خودرو خاطره‌ای نداشته باشد. جانشین ۴۰۴ یک خانوادگی سایز متوسط بود که در سال ۱۹۶۸ رونمایی شد. طراحی چشم‌گیر،‌ فنربندی فوق‌العاده نرم، فرمان‌پذیری هوشمند و موتوری قدرتمند از ویژگی‌هایی بود که این محصول را تبدیل به یکی از جهانی‌ترین خودروهای پژو کرد.

طبق بررسی‌ها این خودرو حتی تا سال ۲۰۰۶ نیز لیسانس تولید داشت. پژو ۴۰۵ را غیر از فرانسه، در ۹ خط تولید دیگر در سرتاسر دنیا نیز ساخته می‌شد. ۵۰۴ در ایران طرفداران و مشتریان خاصی داشت.
Peugeot 205

بعد از مدل نه چندان موفق پژو ۱۰۴، این شرکت بر آن شد تا یک هاچ‌بک سایز کوچک را هم برای جوانان و هم برای خانواده‌های کم‌جمعیت تولید کند. پروژه‌ای که سال ۱۹۸۳ به بار نشست. مجله Car این محصول را خودروی دهه لقب داد، همان سال مجله معتبری معتبری چون What Car  این هاچ‌بک را خودروی سال معرفی کرد. موتور این خودرو بین ۹۵۴ تا ۱۹۰۵ سی‌سی حجم داشت.

حضور ۲۰۵ در بازار ایران با اقبال درخشانی همراه شد. با حضور انواع گلف‌ها و پاسات‌ها و کورساها از آلمان یک رقیب فرانسوی در این کلاس، ذائقه مشتریان را تغییر داد.
Peugeot 405


تردیدی نیست که موفق‌ترین سدان خانوادگی دنیا در دهه ۸۰ میلادی مدل ۴۰۵ بود. خودرویی که در سال ۱۹۸۸ به عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شد. بسیاری بر این باورند که پلت‌فرم این خودرو با آلفارومئو ۱۶۴ (از دیگر طراحی‌های پینین‌فارینا) مشارکت دارد. قابلیت بالای فنی، فضای داخلی وسیع، آپشن‌های کاربردی و قیمت مناسب یکی از برتری‌های این خودرو نسبت به هم‌کلاسان آلمانی‌اش بود.

پس از ۲۳ سال هنوز می‌توان تاثیرات حضور این خودرو را در بازار ایران دید. ادعای گزافی نیست که نسخه‌های جدید این خودرو هنوز پس از ۲ دهه نیز با تغییرات «آنچنانی» مواجه نشده است. ۴۰۵ از یک سو پایه‌گذار سبک جدیدی از خودروهای ایران شده بود و از سوی دیگر خواسته یا ناخواسته ستون فقرات صنعتی را تشکیل داد که بارها با اسامی چون تمام ایرانی و ملی معرفی شد.

اگر پیکان گاو شیرده ایران‌خودرو بود، ۴۰۵ نیز معدن طلای این شرکت است. تیپ‌های GL، GLX و این اواخر SLX هر کدام با حذف و اضافه کردن یکی دو آپشن ساده،‌ مشتری خاصی را هدف قرار دادند.

انواع سریر، سمند و سورن بر پایه همین خودرو ساخته شده است.

مدل‌‌های RD (مخفف Rear Wheel به معنی محور عقب) و Roa نیز با شاسی و بدنه این خودرو و موتور پیکان ساخته می‌شد.


پرشیا یا با نام مشهورتر خود Pars نیز به عنوان یکی از فیس‌لیفت‌های ۴۰۵ در ایران هنوز هم تولید می‌شود. بعد از آغاز همکاری پژو با سیتروئن، ایران خودرو پارس ELX را با موتور زانتیا عرضه کرد. این اقدام جنجال‌های بسیاری را برانگیخت چراکه سیتروئن شریک تجاری خودروساز رقیب، یعنی سایپا بود.
Peugeot 206


این خودرو برای پژو همه‌چیز است. از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین گرفته تا مهم‌ترین عنوانش یعنی «ناجی». ۲۰۶ در دوره‌ای معرفی شد که پژو از نظر مالی اوضاع چندان مطلوبی نداشت. دولت فرانسه نیز خود را درگیر برگزاری جام جهانی می‌دید. بنا بر این وقتی و بودجه‌ای برای باآفرینی شرکت‌های تولیدی‌اش نداشت.
۲۰۶ به عنوان آخرین تیر پژو در سال ۱۹۹۸ رونمایی شد. هاچ‌بک فوق‌العاده‌ای که به طرزی وحشتناک از سوی بازارهای جهانی با استقبال روبه‌رو شد. تعداد کشورهایی که این خودرو در آنجا به صورت انبوه تولید یا توزیع می‌شود از شماره خارج است.

موفقیت ۲۰۶ به قدری تاریخی بود که توانست در بازار آمریکا با فورد Fiesta و فولکس‌واگن Polo رقابت کند.
۲۰۶ در ایران


بیایید صادق باشیم. ۲۰۶ در ایران ترکاند. کسی نیست که از آن خوشش نیاید. یا دوست نداشته باشد که آن را بخرد. از پیر و جوان، دختر و پسر، متاهل و مجرد همه و همه را به سوی خودش می‌کشد. داستان ۲۰۶ خوب شروع شد، خوب هم ادامه پیدا کرد ولی این اواخر به نظر می‌رسد پایان خوبی ندارد.
ابتدا تولید آن نزدیک به نصف شد. سپس قیمتش به بیش از ۲ برابر رسید. خودرویی که از سال ۲۰۰۱ در ایران روند رو به افزایش تولید داشت، حالا با اماها و اگرهایی روبه‌رو شده است. تازه همه اینها منهای قیمت بی‌رحمانه آن در بازار است.
از CC تا Runna


سال ۲۰۰۰ پژوی فرانسه محصولی به اسم CC (مخفف کوپه کانورتیبل) را روانه بازار کرد. خودرویی که می‌توان آن را یک الگو برای ساخت ۲۰۶ SD (که ابتدا با نام آریان شناخته می‌شد) معرفی کرد. بد نیست بدانید عبارت SD مخفف دست و پاشکسته‌ای از Sedan‌ است.

یکی دو سال پیش ایران‌خودرو در ادامه «ملی‌سازی» رانا را معرفی کرد. خودرویی که حتی ناآشناترین‌ها هم می‌توانستند آن را یک برداشت آزاد از روی ۲۰۶ SD قلمداد کنند.
Peugeot 207


اجازه بدهید نامش را یک محصول جنجالی بگذاریم. نه برای آنها، برای ما. ۲۰۷ واقعی خودرویی بود که در سال ۲۰۰۶ به عنوان جانشین ۲۰۶ معرفی شد. قضیه برای اروپایی‌ها خیلی منطقی به نظر می‌رسید. اما در ایران شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد.
آنچه در ایران با نام پژو ۲۰۷ عرضه می‌شود در حقیقت ۲۰۶+ یا همان فیس‌لیفت ۲۰۶ استاندارد است.
Peugeot 407


جدیدترین محصول پژو که در ایران آنچنان نتوانست موفق شود، سدان سایز بزرگی بود که خواهرخوانده سیتروئن C5 معرفی شده است. در حقیقت این خودرو توسط ایران‌خودرو زمانی به بازار عرضه شد که سایپا پیش از آن C5 را به مشتری ایرانی شناسانده بود. ایران‌خودرو بدون جار و جنجال تصمیم گرفت اعتبار برند پژو را جای دیگری حفظ کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=65370

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]