کسانی که در این صنف هستند، باید به فکر کار دیگری باشند، زیرا با توجه به شرایط فعلی این داشتن خودرو است که مهم جلوه میکند، نه داشتن خودرویی متفاوت یا اسپرت. حتی اگر داشتن خودرویی متفاوت هنوز اهمیت داشته باشد، حالا هزینههای ایجاد این تغییرات بهقدری بالا رفته است که انجام این کار به صرفه نخواهد بود.
افکار نیوز در ادامه نوشت: افزایش سرسامآور قیمت خودرو که به مدد تدبیر! شرکتهای خودروساز داخلی اتفاق افتاد، علاوه بر اینکه سود سرشاری را نصیب این شرکتها میکند بر دو شغل مرتبط هم تاثیر مستقیم گذاشته است.
این دو شغل یکی تیونرها هستند و دیگری تعمیرگاههای خودرو که یکی در معرض ورشکسته شدن است و دیگری روزهای طلایی خود را می گذراند. در این شرایط به نظر میرسد که بازار تیونرها تحت تاثیر تغییرات اخیر در شیوه قیمتگذاری قرار گرفته، زیرا با آزادسازی قیمت خودرو، اگر کسی موفق به خرید خودرو شود، آن را روی چشم خود نگه خواهد داشت و متفاوت بودن اهمیت خود را از دست میدهد! البته نباید دور از ذهن داشت که تغییرات شدید قیمت ارز و به تبع آن گران شدن قطعات و ابزارهای تیونینگ که عمدتا خارجی هستند نیز بر کسادی این بازار افزوده است.
یک فروشنده لوازم اسپرت خودرو نیز این موضوع را تایید میکند و میگوید: کسانی که در این صنف هستند، باید به فکر کار دیگری باشند، زیرا با توجه به شرایط فعلی این داشتن خودرو است که مهم جلوه میکند، نه داشتن خودرویی متفاوت یا اسپرت. حتی اگر داشتن خودرویی متفاوت هنوز اهمیت داشته باشد، حالا هزینههای ایجاد این تغییرات بهقدری بالا رفته است که انجام این کار به صرفه نخواهد بود.
گرچه حالا روند اسپرت کردن خودرو جای خود را به خودروهای گران و لوکس داده است و با وجود خودروهای خارجی با حجم موتور بالا دیگر کمتر کسی پیدا میشود که دنبال تیونینگ خودروی خود برود چراکه پورشهها و مازراتیها و دیگر خودروهای لوکس حالا جریان کار تیونرها را تغییر دادهاند و نظر عشق ماشینها را به خود جلب کردهاند.
لذا در این شرایط که افراد نسبت به همین چندماه قبل برای خرید خودروی دلخواهشان حداقل باید دو برابر قیمت هزینه کنند دیگر پولی برای اسپرت کردن ماشین و توی چشم کردن خودرو نمیماند که همان خرید خودرو یعنی فخرفروشی و دهانهای باز همسایهها!
اما در این میان اگر نگاهی به تعمیرگاههای خودرو اعم از مکانیکها، جلوبندیسازها و برق ماشین و … بیندازیم میبینیم که اکثر آنها خالی از مشتری نیستند. در واقع وقتی فردی با سالها آرزو و زدن از همه هزینههای زندگی صاحب خودرویی میشود، دیگر حاضر نیست اسب سفید خود را بیمار ببیند و با کوچکترین تب کردنی آن را به تعمیرگاه می برد و از همه هزینهها میزند تا خودرویش تعمیر شود و بتواند از آن استفاده کند؛ آن هم خودروهایی که باز هم به مدد تدبیر شرکتهای خودروساز! افت کیفیت پیدا کردهاند و برخیشان از کارخانه بیرون نیامده باید راهی بیمارستان خودرو شوند.
به همین خاطر است که این روزها از سوی تعمیرگاهها ناز است و از خودروداران نیاز و این قشر در قبال هر خدمتی هم که ارائه میکند نقد پولش را میگیرد و شاید با بیانصافی گرانی شدید قطعات را بهانهای برای افزایش دستمزد هم بکند. در این میان باید از این موضوع هم گذشت که بسیاری از همین متخصصان تعمیر خودرو در کار خرید و فروش خودرو هم هستند.