2

سرداری که«بهشتی سیستان‌و‌بلوچستان» لقب گرفت +تصویر

  • کد خبر : 66430
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۲

درنخستین روزهایی که وارد ایرانشهر شده بودیم با آقای کریمپور آشنا شدیم .چند نفر از برادران خوب و خدمتگزار در ایرانشهر بودند که هر کسی به عنوان تبعیدی می رفت آنجا ،اینها علیرغم دستگاه، از او پذیرایی می کردند.

شهید محمد حسین کریمپور احمدی یکی از سرداران رشید اسلام است که درمبارزه سیاسی با رژیم پهلوی و هدایت حرکت های مردمی در سیستان و بلوچستان نقش موثر و فعالی را ایفا کرد.

حاج محمد حسین کریمپور از جمله کسانی است که نخستین راهپیمایی را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زاهدان براه انداخت و بواسطه ارتباط مستمر با مقام معظم رهبری در زمان تبعید ایشان در ایرانشهر توانست به عنوان بازوی مشورتی قابل اعتماد نقش موثری در اصلاح امورایفا نمای تا انجا که مقام معظم رهبری به ایشان لقب  بهشتی سیستان و بلوچستان دادند.

«شهید کریمپور» نشانگر حاکمیت جریان انقلابی اصیل در بلوچستان و زاهدان بود

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در قسمتی از خاطرات خود در زمان تبعید شان در شهر ایرانشهر در توصیف شهید کریمپور می فرمایند: « آن وقتی که من درتهران بودم ، شهید کریمپور غالباً گزارشاتی از زاهدان برای ما می فرستاد .می دیدم که مسائل را خیلی روشن و خوب بیان می کند.»

ایشان در بخشی دیگری از خاطرات خود آورده اند:«درنخستین روزهایی که وارد ایرانشهر شده بودیم با آقای کریمپور آشنا شدیم .چند نفر از برادران خوب و خدمتگزار در ایرانشهر بودند که هر کسی به عنوان تبعیدی می رفت آنجا ،اینها علیرغم دستگاه، از او پذیرایی می کردند.

وقتی که شهید کریمپور در اولین ساعات ورودم مرا ملاقات کرد ،خاطرم جمع شد. دیدیم این جوان مؤمن همانند بسیاری از جوانهای خوب زاهدان در خط درست قرار دارد و من از همان اوایل انقلاب تا انتها در همه جریانات و موضع گیریهای سیاسی و دوخطی هایی که در زاهدان انجام می گرفت، همواره شهید کریمپور را در خط درست یافتم .

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در باره این شهید بزرگوار می فرمایند:«ما آقای کریمپور را تشویق کردیم که در زاهدان به تلاش های تبلیغاتی ،اسلامی و انقلابی بپردازد .ایشان هم طبق همان برنامه ریزی که ما می کردیم، عمل می کرد. جوانی بود مؤمن،باصفا ،شجاع و با اخلاص و بخاطر گرمی و گیرایی و خوش صحبتی دارای جاذبه و دوستی و رفاقت بود و خیلی زود توانست با مرحوم آقای کفعمی ارتباط نزدیک بر قرار کند و ایشان را وادار کند که مسجد خود را پایگاه تبلیغات اسلامی قرار دهد، که این کار در آن روز زاهدان مسأله مهمی محسوب می شد.لکن در رابطه با بلوچستان هر کاری که داشتیم، حتی قبل از انقلاب که برای سیل زدگان یک گروه امداد تشکیل دادیم، در تمام این کارهایی که من درجریان بودم، شهید کریمپور یکی از عناصر فعال و تعیین کننده و بسیار مؤثر بود و  چهره او نشانگر حاکمیت خط امام و جریان انقلابی اصیل در بلوچستان و زاهدان بود.»

«شهید کریمپور» تمام وقتش را صرف انقلاب کرد

مقام معظم رهبری درباره نحوه زندگی شهید کریمپور در خاطرات خود آورده اند:«باید بگویم که تمام وقت او بعد از انقلاب ،صرف خدمت می شد .شاید نتوانستم فهرستی از خدمات این شهید را ارائه بدهم و آن هم به خاطر این است که ایشان درشهرستان زندگی می کرد و مسائل جزئی و ریزی که در آنجاها جریان دارد، ممکن است ما به صورت ریز و دقیق از آن مطلع نباشیم .خود او هم اهل تظاهر نبود که بیاید و بگوید .زندگی اش بسیار ساده و فقیرانه می گذشت و با قناعت زندگی می کرد و تمام وقتش را صرف انقلاب می نمود . حقیقتاً دشوار خواهد بود که انسان، همین قدر می دانم که بعد از انقلاب ،نه پست و مقامی ،نه فرماندهی و نه مسائل مالی و پولی هیچ کدام اورا به خودش جذب نکرد ،خدمات یک چنین فردی راکه تمام عمرش به خدمت می گذرد ،یک به یک بیان کند؛ لکن در رابطه با بلوچستان هر کاری که داشتیم، حتی قبل از انقلاب که برای سیل زدگان یک گروه امداد تشکیل دادیم، در تمام این کارهایی که من درجریان بودم، شهید کریمپور یکی از عناصر فعال و تعیین کننده و بسیار مؤثر بود.»

لطف الهی شامل حال «شهید کریمپور» شد

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه لطف الهی شامل حال شهید کریمپور شده است می فرمایند:«این شهید عزیز از جمله مصادیق کامل آن مطلبی است که من یک وقتی گفتم :آن که شهادت مزدی و پاداشی است که خدای متعال برای جهاد افراد با اخلاص می دهد و خداوند متعال این زندگی منور و روشن و سرتا پا اخلاص و شور و هیجان انقلابی را باید با یک چنین پایان مبارکی ،یک فرجام پرافتخاری یعنی شهادت ختم می کرد و لطف الهی شامل حال ایشان شد و به شهادت رسید»

از خاک تا افلاک

«محمد حسین کریمپوراحمدی» در سال ۱۳۳۱ در شهرستان «بیرجند» در خانواده ای متدین پا به عرصه وجود گذاشت .پس از پایان تحصیلات خود در مقطع دیپلم در سال ۱۳۵۰ ،برای انجام خدمت سربازی به اصفهان رفت .این دوران نقش مهمی در شکل گیری شخصیت فکری و سیاسی او داشت .

وی به عنوان نگهبان زندان ،امکانات معاشرت با زندانیان سیاسی را پیدا کرد و از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را کرد و حتی با قبول شیفت نگهبانی دوستانش سعی کرد تا زمان بیشتری را در کنار زندانیان بگذراند.

این معاشرت ها موجب گردید تا دیدگاه او نسبت به مسائل روز و شناخت بهتر رژیم پهلوی وسعت بخشیده شود.

با اعتمادی که به تدریج بین او و زندانیان به وجود آمد ،امکان برقراری ارتباط بین آنها خصوصاً زندانیان انفرادی فراهم آمد.

محمد حسین بعد از دوره سربازی به زاهدان آمد و در اداره تعاون مشغول کار شد .وظیفه ای را که به او محول شده بود ،در کمال صداقت انجام می داد. شهید در محیط کار ،عاملی برای توجه بیشتر همکاران به مسائل مذهبی بود و تا آنجا که امکان داشت سعی می کرد بر اطلاعات مذهبی و سیاسی خود و دیگران بیفزاید .

قرآن انیس او در این ایام بود و همه روزه قبل از رفتن به محل کار ،قرآن می خواند و خواندن آن را به دیگران نیز توصیه می کرد.

وی در سال ۱۳۳۵ با برگزاری مراسم ساده ای ،دختر مؤمنه ای را به همسری برگزید و زندگی جدیدی را آغاز کر و  همزمان با آن ،تحصیلات خود را در رشته اقتصاد و تعاون روستایی در یکی از دانشگاه های کشور پی گرفت اما داشتن زن و فرزند و کار و تحصیل ،او را از فعالیت سیاسی باز نداشت

شهید کریمپور با برقراری ارتباط با روحانیان  و مبارزان سیاسی ،سعی در افزایش اطلاعات مذهبی و سیاسی خود داشت به همین منظور در سال های ۱۳۵۶و ۱۳۵۷ که  تعدادی از روحانیان به استان سیستان و بلوچستان تبعید شده بودند ،با آنها ارتباط برقرار کرد و ضمن کسب رهنمودهای لازم ،در رفع مشکلات افرادتبعیدی نیز می کوشید .

یکی از روحانیان تبعید شده به استان ،مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای بودند که از افتخارات شهید کریم پور ،برقراری ارتباط با معظم له در روزهای اول تبعید شان بود .

تکثیر و انتشار اعلامیه های امام از جمله فعالیت هایی بود که در ابلاغ پیام رهبر و ایجاد جو مبارزه در شهر زاهدان بسیار مؤثر بود.

شهید کریمپور با آغاز انقلاب اسلامی ،نقش بیشتری را در صحنه سیاسی استان ایفا کرد و با توجه به شناخت قبلی رهبران و بزرگان انقلاب توانست علاوه بر مسئولی تهایی که به او محول شده بود ،به عنوان یک بازوی مشروطی قابل اعتماد برای آنان باشد و با ارائه تحلیل های صحیح و واقع بینانه به اصلاح روند امور کمک کند .

شهید کریمپور پس از پیروزی انقلاب با هدف حراست و پاسداری از ارمان های امام و انقلاب به جبهه های حق علیه باطل شتافت و در آخرین نوبتی که در سال ۱۳۶۵ به جبهه شلمچه اعزام شد ،در میدان نبرد  به فیض شهادت نایل آمد.

مهر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=66430

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر