2

دیدار با ریش ‌سفیدان سیاست

  • کد خبر : 6750
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۶

نام «ابوالقاسم سرحدی‌زاده» ، شاید امروز در فضای سیاسی چندان شناخته شده نباشد یا کمتر از او یاد شود، اما کهنه‌کاران سیاسی این نام را به خوبی می‌شناسند، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران با این «مرد سیاست» که شاید بیماری را بهانه غیبت از عرصه سیاست کرده است، در عیادتی کوتاه به گفت‌وگو نشست. اولین حضور […]

نام «ابوالقاسم سرحدی‌زاده» ، شاید امروز در فضای سیاسی چندان شناخته شده نباشد یا کمتر از او یاد شود، اما کهنه‌کاران سیاسی این نام را به خوبی می‌شناسند، خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران با این «مرد سیاست» که شاید بیماری را بهانه غیبت از عرصه سیاست کرده است، در عیادتی کوتاه به گفت‌وگو نشست.

اولین حضور جدی سرحدی‌زاده در عرصه سیاست با عضویت در حزب ملل اسلامی در سال ۱۳۴۲ آغاز شد، اما فعالیت در این حزب به بیش از دو سال به طول نینجامید و وی به همراه تمامی اعضای این حزب دستگیر و به چند سال زندان محکوم شد.

وی پس از بیروزی انقلاب اسلامی به همکاری با سپاه پرداخت، مدتی بعد قائم مقام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی شد و سپس به پیشنهاد شهید بهشتی ریاست شورای سرپرستی زندان‌های کشور را بر عهده گرفت، بعد از آن وزیر کار شد و سه دوره نمایندگی مجلس را نیز تجربه کرد.

سرحدی‌زاده کهنه‌کاری است ۶۶ ساله که بیشتر با صفت حامی کارگران شناخته شده است و «بزرگترین افتخار» خود را نیز خدمت به همین قشر می‌داند.

حرکت‌های بجا و محکم دست چپش سکوت چندین ساله دست راستش را که از سکته مغزی عارض شده بود، جبران می‌کرد. گله زیاد داشت و معلوم بود زیاد غصه می‌خورد؛ گاهی آخر حرفش را ناتمام رها می‌کرد و سری از سر افسوس تکان می‌داد و منتظر سوال بعدی می‌نشست.

از دست کسانی که معتقد است «به نام اسلام و انقلاب و به کام خود چه کارها که نمی‌کنند» غمگین بود و نگران؛ گفت: حرف زیاد دارم، اما گفتن خیلی‌هاشان صلاح نیست، آن طرفی‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

گفت: مملکت خودمان است، خودمان باید درستش کنیم.

معتقد است: از انقلاب و اسلام مورد نظر امام(ره) فاصله زیادی داریم.

گفت: …

ابوالقاسم سرحدی‌زاه در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از اوضاع خود و این که چندان هم از بازار سیاست بی‌خبر نیست صحبت کرد و گفت: نمی‌شود آدم چشمش را به روی اتفاقاتی که می‌افتد ببندد، به هر حال با خبر می‌شویم، حرف زیاد است برای گفتن، من هم برای هر اتفاقی آماده‌ام؛ راستی هم آماده‌ام. بعضی اتفاق‌ها برایم گواراتر است از این‌که بنشینم پای تلویزیون و غصه بخورم، شنیدن برخی اخبار همان و داغان شدن اعصاب همان.

وی به برخی اظهار نظرهای انتخاباتی از جمله سخنان طائب اشاره کرد و هم‌چنین گفت: آقای خاتمی هم صحبت‌هایی کرده که حرف‌های خوبی هم نبوده است؛ گفته «بیایید همدیگر را ببخشیم»؛ چه کسی چه کسی را ببخشد؟ هاشمی هم با موتلفه جلسه‌ گذاشته؛ در آن جلسه گفته شده «اصلاحات‌زاده‌های حلال‌زاده می‌توانند در انتخابات شرکت کنند». آقای مطهری هم که حرف‌هایی زده، سرخود حرف نمی‌زند، گفته شده محفلی درست کند تا این‌ها بیایند.

وی با تاکید بر این‌که «انتخابات پیش رو انتخابات مهم و حساسی است» افزود: طبیعتا حضور عناصر تاثیرگذار پای صندوق‌ها تنور انتخابات را گرم می‌کند. ولی این‌که آخرش چه می‌شود را نمی‌دانم.

سرحدی‌زاده درباره وضعیت اصلاح‌طلبان و حضورشان در انتخابات آینده اظهار کرد: اصلاح‌طلبان، از پیش هم تقریباً جریان یکدست و روشنی نبودند و طیف‌ها و عناصر گوناگون با افکار و برداشت‌های مختلف در میان آن‌ها وجود داشت، اما مجموعاً می‌توان گفت که خواستار یک سلسله آزادی‌ها هستند و جامعه را بازتر می‌بینند. طیفی از اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات اخیر رنجیده خاطر شدند و بعید می‌دانم با این وضعیت اصلاً حضورشان معنا داشته باشد. این بدان معنا نیست که اصللاح‌طلبان خواستار یک انقلاب دوباره‌اند نه؛اصلاً چنین چیزی نمی‌خواهند و نمی‌خواهند خدای نکرده نظام اسلامی سقوط کند، ولی مشابهتی بین وضع موجود با انقلاب و آرمان‌های امام(ره) نمی‌بینند؛ گرچه برخی اسم وضعیت موجود را اصولگرایی می‌گذارند. گرایش‌های منحط مذهبی ـ که در طول تاریخ وجود داشته ـ نوعی از ارتجاع است اما انقلاب امام(ره) یک حرف دیگری بود که دنیا را تکان داد و واقعاً انفجار نور بود و دنیای معاصر را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان هنوز هم هستند، اما تردید دارم در شرایط فعلی بتوانند تغییری ایجاد کنند.

وی با اعتقاد به این‌که « جریانی وجود دارد که اعتقادی به انتخابات ندارد و انتخابات برای‌شان یک ظاهرسازی بیش نیست» در عین حال یادآور شد که « امام با صدای بلند فریاد زد که بالاترین رای، متعلق به مردم است» و افزود: بنابراین این‌ها نمی‌توانند از آن عدول کنند. هرچند در برخی اعتقادات‌شان هیچ شباهتی به اسلام ندارد و برخی اصولگرایان با اسلام ناب بی‌نهایت فاصله دارند.

این نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا با انتقاد از برخی عملکردهای مجلس نیز اظهار کرد: امام تکلیف مجلس را مشخص کرد، در راس قدرت‌ها قدرت ملت است و مجلس باید عصاره فضایل ملت باشد، اما این مجلس را ببینید، برخی هر کاری می‌خواهند می‌کنند و مجلس هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

سرحدی‌زاده که به گفته خودش تنها از حقوق بازنشستگی برخورداراست و بابت سه دوره نمایندگی مجلس هیچ مزایایی دریافت نمی‌کند، تصریح کرد: در زمان طاغوت این‌طور بود که، کسانی که سه دوره نماینده می‌شدند می‌توانستند تا آخر عمر، از مزایای آن بهره‌مند شوند، ولی بعد از انقلاب این امر لغو شد.

وی همچنین گفت: کسانی که برای رفتن به مجلس پول‌های هنگفت خرج می‌کنند به طور قطع می‌خواهند از این جایگاه سوءاستفاده کنند و بهره مادی ببرند، در حالی که باید کسانی در مجلس حضور پیدا کنند که عاشق انقلابند و در رنج‌هایی که برای انقلاب کشیده شده است، بزرگ شده‌اند و ما تا رسیدن به این مجلس هنوز کار داریم.

وی یادآور شد: در اولین انتخابات مجلس تمام گروه‌ها اعم از توده‌ای‌ها، ملی مذهبی‌ها و حزب جمهوری اسلامی مرا کاندیدا کردند، اما برای ائتلاف در مقابل بنی صدر، ناگزیر باید عده‌ای کنار می‌رفتند؛ لذا من داوطلبانه کنار کشیدم تا این ائتلاف صورت گیرد؛ چراکه مجلس برایم جای مقدسی بود و به چشم دیگری به آن نگاه می‌کردم. بعدها در دور سوم، کارگران آمدند و از من دوباره حمایت کردند.

سرحدی‌زاده با اشاره به برخی اتفاقات رخ داده در مجلس چهارم نیز خاطرنشان کرد: آن زمان گفته شد “لیبرال‌ها دارند می‌آیند، به کسانی رای ندهید که از رادیو اسرائیل صدای‌شان به گوش می‌رسد”، همان موقع من به آقای خوئینی‌ها و کروبی گفتم به شما لیبرال می‌گویند؛ از الان تکلیف‌تان را روشن کنید. هم‌چنین گفته شد”هر کسی هرچه می‌خواهد بگوید ما به کسی نیاز نداریم” و از همان موقع زدند زیر انتخابات و همه چپ‌ها را جارو کردند و گذاشتند کنار. آن موقع غفلت کردیم، باید محکم جلوی‌شان را می‌گرفتیم. آقای هاشمی هم به آن جریان کمک کرد و چیزی که الان برای‌شان می‌گذرد نتیجه کارهای خودشان است.

وی گفت: امروز من اگر حرفی نمی‌زنم به این خاطر است که از این که یک کلمه بگویم و BBC و مانند آن این‌حرف‌ها را بگیرند و از آن سوء استفاده کنند، وحشت دارم. وضعیت خیلی پیچیده است، نه می‌شود خاموش نشست، نه می‌شود حرف زد و نه می‌شود بعضی چیزها را تحمل کرد. مردم نیز آگاهی‌شان عمیق است، می‌دانند بر هم زدن وضعیت فعلی، منتهی به سوءاستفاده کسانی خواهد شد که هیچ اعتقادی به اسلام و انقلاب ندارند.

وزیر کار دوران دفاع مقدس در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا اظهار کرد: هدفمندی یارانه‌ها طرح بسیار اساسی و مهمی است، اما این‌که بخواهند با هیاهو و سر و صدا و شلوغی آن را جا بیاندازند درست نیست، باید سال‌های متمادی، کارشناسان و اقتصاددانان روی آن کار کنند، تنها این‌که یکی شعار بدهد و از فردایش شروع کنند عاقلانه نیست.

وی افزود: در جامعه باید اعتماد وجود داشته باشد و مردم بتوانند اعتماد کنند، از ۱۰ درصدی بودن رشد اقتصادی سخن می‌گویند، در حالی که مراکز تحقیقاتی داخلی و بین‌المللی می‌گویند این رشد اقتصادی صفر بوده است، با وجود این شرایط کدام ‌یک را باید باور کرد. بدون باور چگونه می‌توانیم، قضاوت کنیم. در مورد بیکاری هم همینطور؛ می‌گویند ۷/۱ میلیون شغل ایجاد کرده‌ایم، از آن طرف مراکز آماری آمار دیگری ارائه می‌دهند. حرفی می‌زنند، اما واقعیت‌ها چیز دیگری است.

سرحدی زاده اظهارکرد:« من به این مردم خوشبین هستم، اسلامیت در ذات‌شان نهفته است و هیچ آلودگی را نمی پذیرند و تمام کسانی که بخواهند مردم را فریب دهند مانند کف روی دریا در دریای ملت نابود خواهند شد و مردم آن‌ها را از خود دور خواهند کرد و در نهایت این اسلام و انقلاب است که پیروز خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=6750

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر