به گزارش افق گسترش تجمل گرایی به عنوان یک پدیده اجتماعی در سالهای اخیر در کشورمان تاثیرات منفی بسیاری بر جای گذاشته است .
توجه به نامگذاری سالهای اخبر توسط مقام معظم رهبری امام خامنه ای(مدظله العالی) تحت عناوین “اصلاح الگوی مصرف ” و “کار،سرمایه و تولید ملی” بخوبی موید اثرات منفی تجمل گرایی است. بدیهی است هرگونه اقدام جهت ترمیم آثار منفی این پدیده نیازمند کاری علمی است.برای تغییر رفتار مصرف کنندگان ،سنجش نگرش آنها نسبت به موضوع بسیار حائز اهمیت است .
“موسسه خبرگان راه دانش” به جهت این مهم، اقدام به پژوهشی درخصوص بررسی نگرش شهروندان تهرانی نسبت به تجمل گرایی در کشورمان کرده است و آنچه در ذیل می آید خلاصه ای از نتایج این تحقیق است.
این پژوهش با روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه با حجم نمونه ۱۵۰۰ نفر بانمونه گیری احتمالی با رویکرد تصادفی صورت پذیرفته است و محدوده زمانی طرح بهمن ۱۳۹۱ تا اسفند همان سال می باشد و محدوده مکانی نیز کلان شهر تهران است.
بر اساس یافته های این پژوهش ۸۱٫۹ درصد شهروندان میزان رواج تجمل گرایی در جامعه را زیاد ارزیابی کرده اند و اکثر شهروندان بر این باورند که این پدیده طی ۱۰ سال گذشته بیشتر شده است.۶۳٫۷ درصد از مردم میزان تجمل گرایی در بین مسئولین را در ۱۰ سال گذشته زیاد و ۸٫۳ درصد تجمل گرایی مسئولین نسبت به گذشته کمتر نیز معتقد اند ،۲۸ درصد معتقدند تجمل گرایی مسئولین نسبت به گذشته تغییری نکرده است.
برای حل مسئله تجمل گرایی ۳۸٫۴ درصد از شهروندان معتقدند باید از ابزارهای قانونی استفاده شود ، و ۲۸٫۴ درصد اقدامات فرهنگی را کار گشا می دانند . ۲۱٫۲ درصد بهترین روش را اصلاح ساختارهای اقتصادی می دانند و ۱۲ درصد سایر گزینه ها را برای اصلاح تجمل گرایی لازم می دانند.
بر اساس نتایج این تحقیق،کسب ثروت اندوزی و سپس کسب شهرت و مقام به ترتیب هدف اول و دوم مردم در زندگی است و بر این اساس ثروت معیار منزلت شده است. فیلم و سریال های تلویزیونی ، ،برنامه های ماهواره ،نمایش رفتار مصرفی اقشار ثروتمند ،فیلم سینمایی ،جذابیت لوازم و کالاهای جدید ،ورود و گسترش کالاهای لوکس و… به ترتیب از نظر اکثر پاسخگویان عامل تجمل گرایی در جامعه است.
منبع: سایت موسسه خبرگان www.kherad-co.com