2

فکر نمی‌کنم کسی در وجود فشارهای سیاسی علیه ایران تردیدی داشته باشد

  • کد خبر : 69310
  • ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۳۷

رییس کل دادگستری استان تهران با اشاره به این‌که «گام‌های مثبت زیادی در زمینه حقوق بشر در ایران برداشته شده است» هجمه‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی علیه کشورمان را نادرست خواند.

سیدعلیرضا آوایی عضو هیات عالی‌رتبه حقوق بشری کشورمان که در ژنو به سر می‌برد، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستحق این هجمه‌های گسترده تبلیغاتی و سیاسی نیست؛ چراکه حرکت ما درخصوص حقوق بشر رو به جلو است.

آوایی با تاکید بر این‌که «هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که در مساله حقوق بشر تمام و کمال و بدون نقص است» گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از تقویت نهادهایی که در مسیر ارتقاء حقوق بشر قرار دارند استقبال کرده و به رعایت حقوق بشر اهتمام داشته است.

وی در پاسخ به سوالی درباره فشارهای سیاسی تبلیغی و قطعنامه‌های ضدایرانی شورای حقوق بشر علیه ایران گفت: جهان زمانی می‌تواند به آینده حقوق بشر امیدوار باشد که برخوردهای شورای حقوق بشر گزینشی نبوده و همراه با عدالت و انصاف باشد. یعنی کسانی که متولی این امورند خود عامل به آن باشند. اما اگر اغراض سیاسی در روش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تاثیر بگذارد که اکنون در مواردی این‌گونه است باید گفت که دورنمای این موضوع نامطلوب به نظر می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت حقوق بشر ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: تعداد انتخابات برگزار شده در ایران، تعداد مطبوعات و مباحث مطرح شده در رسانه، اهتمام نظام قضایی به موضوع زندانیان، توجه به تقویت ستاد حقوق بشر، تصویب قانون حفظ حقوق شهروندی و اراده جدی مبنی بر اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن، اعزام سرزده هیات‌های مربوطه به مراجع مختلف قضایی، انتظامی و زندان‌ها و بسیاری مسائل دیگر همه و همه نشانه‌ای بر وجود عزم جدی ما در ارتقاء و بهبود وضع حقوق بشر در ایران است.

رییس کل دادگستری استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا حدی برای مطلوب خواندن سطح حقوق بشر وجود دارد یا خیر؟ گفت: همه کشورها به هر سطحی از حقوق بشر که برسند باز هم جا برای ارتقاء و بهبود وجود دارد؛ زیرا عظمت و کرامت انسان به حدی است که نباید به داشته‌های موجود اکتفا نمود و باید هر روز گام‌های بلندتری در این جهت برداشت. حرکت جمهوری اسلامی ایران هم بر همین اساس و بدون توجه به این‌که زیر فشار رسانه‌ها و تبلیغات گسترده هست یا نه در همین راستاست.

وی با تاکید بر این‌که «این عزم و اراده در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد» گفت: فکر نمی‌کنم کسی در وجود فشارهای سیاسی علیه ایران تردیدی داشته باشد اما صرف نظر از این موضوع، ما باید بنا به تکلیف دینی و تعهدات بین‌المللی که داریم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و از انجام هر اقدامی که بی‌جهت اعتبار کشور را در معرض هجمه قرار می‌دهد اجتناب کنیم.

وی یکی از راه‌های اصلی تقویت حرکت کشور در مسیر حقوق بشر را اهتمام به اجرای قانون و تلاش برای قانونمند شدن دانست و در ادامه تسری موضوعات حقوق بشری در تمامی سطوح و حساس‌تر نمودن کارگزاران نظام به موضوع حقوق بشر را نیز از عوامل بهبود و ارتقاء حقوق بشر در ایران برشمرد.

سومین راهکار رییس کل دادگستری استان تهران برای این منظور تقویت آموزش مسائل حقوق بشری در کشور است به این معنی که باید آموزش مربوطه مسائل حقوق بشری ازدیدگاه اسلام، حداقل از سطح دبیرستان آغاز شود.

آوایی گفت: چنانچه آموزش حقوق بشر اسلامی آغاز شده و جدی گرفته شود خواهیم دید در این مباحث از همه جلوتر هستیم.

این مقام قضایی در پاسخ به این سوال که با برخی قوانین اسلامی که مغایر با مسائل حقوق بشری جهان است، چگونه باید برخورد کرد؟ گفت: ارزش‌های دینی ما خطوط قرمز ما هستند و در مواردی در تعارض با برخی مطالبات حقوق بشری فعلی هستند، اما در این‌خصوص نیز می‌توان، به اصول پایبند و با حسن تدبیر، به گونه‌ای عمل کرد که چالش‌های موجود را به حداقل ممکن کاهش داد.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=69310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر