2

درآمد ارزی دولت در ۸ سال گذشته

  • کد خبر : 73469
  • ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۹

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : در بودجه امسال بر افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت در بانکها تاکید می کنیم تا قدرت وام‌دهی بانکها زیاد شود.

غلامرضا مصباحی مقدم امروز در بیست و یکمین نشست نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بودجه دولت از نظر ارقام رشد ۳۰ درصدی دارد و بودجه مصوب سال گذشته هم در مقایسه با عملکرد ۴۵ درصد فاصله دارد.
وی گفت : بودجه سال گذشته ۱۶۴ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمد اقتصادی دستگاه‌ها و همچنین ۱۴۴ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی بود، اما کمتر از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تحقق یافت.
وی افزود: بودجه پیشنهادی دولت برای سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۴۶ هزار میلیارد تومان آن مربوط به درآمدهای نفتی ، مالیات و گمرک، ۲۵ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدهای عمومی ، ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به فاینانس   است.
وی  گفت: از نکات بودجه پیشنهادی امسال ، کاهش اتکا به نفت است که در اثر تحریم صورت گرفته است، به طوری که در بودجه سال گذشته فروش نفت روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه لحاظ شده بود و امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است.
وی گفت : اتکای کمتر به نفت باعث می‌شود، تا اقتصاد بهتری داشته باشیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درآمد مالیات و گمرک در سال گذشته در حدود ۹۲ درصد تحقق یافت و از پیش‌بینی ۴۵ هزار میلیارد تومانی ۴۲ هزار میلیارد تومان تحقق یافته است و برای سال جاری نیز ۵۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
مصباحی‌مقدم گفت: مجلس موافق اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیست و در شرایطی موافقت خواهیم کرد که تورم تک نرخی و ثبات اقتصادی ایجاد شود و نگرانی‌های مردم کاهش یابد، اما این بدان معنا نیست که قانون رها شود، بلکه ممکن است با تأخیر اجرا شود.
وی افزود: اجرای مرحله اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با نرخ تورم ۱۱ درصد اتفاق افتاد، اما اگر درست اجرا می‌شد، مسائلی که رخ داد ، اتفاق نمی‌افتاد.
مصباحی افزود: پرداخت یارانه نقدی استمرار پیدا می‌کند، اما افزایش آن را به مصلحت نمی‌بینیم، اما اگر اصلاح قیمتی در حامل‌های انرژی صورت گیرد، هدف اول ما حمایت از تولید خواهد بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متأسفانه نرخ رشد اقتصادی حدود صفر است و از فرصتهای اجرا شده در اقتصاد نتوانستیم به درستی استفاده کنیم.
مصباحی مقدم  در باره درآمدهای ارزی و مدیریت آن گفت : این در آمدها حدود ۸۰۰ میلیارد دلار در ۸ سال گذشته بوده در حالی که بعد از جنگ تحمیلی سالانه ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار درآمد داشته ایم.
مصباحی مقدم گفت :‌ این درآمدها را نباید دولت مصرف می کرد زیرا باعث بزرگ و ناکارآمد شدن آن می شود  و البته این به این معنی نیست که کسی خورده یا برده است.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت هشتم نیز با افزایش بودجه دولت مخالف بودم ، گفت : این کار باعث تورم می شود.
نماینده مجلس افزود : کاش یک اقتصاددان در این انتخابات نامزد می شد و اگر اقتصاددان هم نباشد حداقل بگوید وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دولت وی چه کسانی هستند.

واحد مرکزی خبر

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=73469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر