1

نیروهای طرفدار معمر قذافی دست‌ کم ۱۹۰ نفر مخالف را در چنر روز گذشته کشته‌اند.

  • کد خبر : 7561
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۹

سخنگوی دولت لیبی اعلام کرد: نیروهای طرفدار معمر قذافی در درگیری‌های غرب این کشور دست‌ کم ۱۹۰ مخالف را کشتند. روزنامه مصری الیوم السابع، موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی اعلام کرد: نیروهای طرفدار معمر قذافی، رهبر این کشور در درگیری‌های غرب لیبی از روز چهارشنبه تاکنون دست‌ کم ۱۹۰ مخالف را کشته‌اند. ابراهیم همچنین اعلام […]

سخنگوی دولت لیبی اعلام کرد: نیروهای طرفدار معمر قذافی در درگیری‌های غرب این کشور دست‌ کم ۱۹۰ مخالف را کشتند. روزنامه مصری الیوم السابع، موسی ابراهیم، سخنگوی دولت لیبی اعلام کرد: نیروهای طرفدار معمر قذافی، رهبر این کشور در درگیری‌های غرب لیبی از روز چهارشنبه تاکنون دست‌ کم ۱۹۰ مخالف را کشته‌اند.

ابراهیم همچنین اعلام کرد: القاعده مسئول مرگ عبدالفتاح یونس، رهبر نظامی نیروهای مخالف است که روز پنجشنبه کشته شد.

موسی ابراهیم اعلام کرد که القاعده این اقدام را انجام داده، چراکه در منطقه شرقی لیبی حضور فعال دارد.

ابراهیم افزود: اعضای شورای ملی انتقالی لیبی، واقعیت را می‌دانند، اما نمی‌توانند این مساله را اعلام کنند.

سخنگو دولت لیبی اعلام کرد که کشته شدن عبدالفتاح یونس، دلیلی بر ضعف انقلابیون است.

وی گفت: اعضای القاعده با کمک شورای ملی انتقالی، یونس را دستگیر کرده و وی را به اتهام خیانت کشتند.

ابراهیم ادامه داد: کشته شدن فرمانده انقلابیون به منزله این است که شورای ملی انتقالی قادر به اداره هیچ دولت یا کنترل شهرهای شرق لیبی نیست.

تشییع پیکر عبدالفتاح یونس

از سوی دیگر هزاران ساکن شهر بنغازی، مقر انقلابیون پیکر عبدالفتاح یونس را تشییع کردند.

یکی از نزدیکان یونس اعلام کرد که پیکر یونس در میدان التحریر در شهر بنغازی تشییع شد و خانواده یونس پیکر وی را روز جمعه تحویل گرفتند.

اعلام سه روز عزای عمومی

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در کنفرانس خبری، تاسف و ناراحتی خود را از کشته شدن عبدالفتاح یونس و همچنین “محمد خمیس” و “ناصر مذکور” دو همراه وی اعلام کرد.

عبدالجلیل افزود: یونس، خمیس و مذکور از سوی افراد مسلح مورد تیراندازی قرار گرفتند و فرمانده نظامی انقلابیون در برابر کمیته بررسی وقایع نظامی حاضر شده بود، اما کشته شدن عبدالفتاح پیش از حضور وی در برابر کمیته بوده است.

عبدالجلیل گفت: تحقیقات برای کشف اجساد دیگر فرماندهان ادامه دارد و سه روز عزای عمومی به خاطر کشته شدن این سه فرمانده اعلام شده است.

رئیس شورای مالی انتقالی لیبی تاکید کرد: رئیس گروهی که متهم به اجرای این عملیات ترور است، دستگیر شده است.

از سوی دیگر یکی از اعضای شورای ملی انتقالی اعلام کرد که یونس قبل از اینکه کشته شود از خط جبهه برگشته و نسبت به اوضاع این منطقه ابراز ناخرسندی کرده بود.

انقلابیون عاملان مرگ عبدالفتاح یونس

در این راستا “الترهونی”، وزیر نفت دولت مخالف، اعلام کرد که عبدالفتاح یونس به ضرب گلوله انقلابیون کشته شد که وی را برای پاسخ دادن به چند سوال احضار کرده بودند. این مخالفان جسد وی را به خارج از شهر بنغازی انداختند.

الترهونی تصریح کرد: فرمانده انقلابیون که دستور احضار یونس را از خط جبهه در نزدیکی شهر البریقه داده بود، دستگیر شده است.

این وزیر افزود: این فرمانده اعتراف کرده است که سربازانش یونس را کشته‌اند، درحالی که جنایتکاران اصلی در حال حاضر آزاد هستند.

الترهونی به خبرنگاران گفت: معاونان فرماندهی گردان “۱۷ فوریه” این عمل ترور را اجرا کرده‌اند.

“مارک تونر”، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که شرایط کشته شدن عبدالفتاح بسیار پیچیده است و چالشی برای شورای ملی انتقالی محسوب می‌شود.

وی افزود: دیپلمات‌های آمریکایی در بخش شرق لیبی تلاش می‌کنند که نحوه کشته شدن وی را مشخص کنند.

تونر از انقلابیون خواست تلاش خود را در شرایط کنونی بر تحکیم وحدت داخلی‌شان متمرکز کنند و با جدیت و شفافیت در راستای تضمین وحدت مخالفان عمل نمایند.

تداوم حملات ناتو

از سوی دیگر سایت شبکه الجزیره گزارش داد که چندین انفجار، طرابلس پایتخت لیبی را لرزاند.

شاهدان عینی اعلام کردند: صدای پنج انفجار در منطقه “باب العزیزیه”، مقر معمر قذافی در مرکز طرابلس شنیده شده و دود شدیدی منطقه طرابلس را فرا گرفته است.

شاهدان عینی گفتند: انفجارها ناشی از بمباران جنگنده‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده است.

خبرگزاری‌ آسوشیتد پرس نیز امروز اعلام کرد: جنگنده‌های ناتو فرستنده‌های ماهواره‌ای تلویزیون دولتی لیبی را به منظور آنچه که جلوگیری از ترویج خشونت و تهدید غیرنظامیان خوانده شد، بمباران کردند.

در بیانیه ناتو عنوان شده است که این اقدام توانایی رژیم برای سرکوب غیرنظامیان را کم می‌کند.

پیشرفت انقلابیون در جبهه غرب لیبی

در غرب لیبی نیز انقلابیون در الجبل الغربی، حمله جدیدی علیه نیروهای قذافی داشتند و اعلام کردند که در چند شهرک این منطقه از جمله “الغزایا”، “تکوت”، “الرویس”، “الجویش” را که گردان‌های قذافی برای هدف قرار دادن شهر “نالوت” و گذرگاه “وازن ذهیبه” در مرزهای تونس از آن استفاده می‌کردند، به تصرف خود درآوردند.

سخنگوی اطلاع‌رسانی انقلابیون اعلام کرد: انقلابیون توانستند اعضای گردان‌های قذافی را به اسارت خود درآورند و تجهیزات نظامی آنها را بگیرند.

این در حالی است که درگیری‌ها در اطراف شهر مصراته ادامه دارد و “خمیس قذافی”، پسر معمر قذافی تهدید کرده است که دوباره برای پس گرفتن این شهر به مصراته باز می‌گردد.

ادامه حمایت جامعه جهانی از انقلابیون

از سوی دیگر وزارت خارجه پرتغال، اعلام کرد که این کشور شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان دولت قانونی لیبی به رسمیت می‌شناسند.

در بیانیه وزارت خارجه پرتغال آمده است: این تصمیم منعکس ‌کننده اعتراف به نقش شورای ملی انتقالی در اداره اوضاع اخیر لیبی است.

در این بیانیه آمده است: پرتغال از حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و اهداف ملت لیبی حمایت می‌کند.

روزنامه اماراتی الخلیج نیز نوشت: دولت آلمان قصد دارد تدابیر بیشتری در راستای منزوی کردن قذافی اتخاذ کند و در این راستا گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان از شورای ملی انتقالی لیبی خواسته است یک دیپلمات را به عنوان نماینده به برلین بفرستد.

از سوی دیگر مسئولان انگلیس و فرانسه ضمن محکوم کردن مرگ فرمانده ارتش انقلابیون لیبی خواستار انجام تحقیقات فوری در زمینه روشن شدن واقعیت ترورعبدالفتاح یونس شده‌ا‌ند.

احتمال سفر قذافی به چاد

همچنین صبری مالک، سخنگو حزب دموکراسی لیبی پیش‌بینی کرد که انقلابیون به علت تردیدهایی که نسبت به همکاری یونس با معمر قذافی داشتند، وی را کشتند.

مالک افزود:‌ ما اصلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد قذافی لیبی را به مقصد چاد ترک کرده است، چراکه می‌داند از این جنگ پیروز خارج نخواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=7561

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر