2

شطرنج بازی هسته ای ایران

  • کد خبر : 76332
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۷:۱۰

“آلن بن میر” کارشناس مرکز امور بین الملل در نیویورک در مقاله ای تحت عنوان “مهارت های بازی شطرنج هسته ای” با اذعان به مهارت کشورمان در پیشبرد موفقیت ها و مذاکرات هسته ای به دولت آمریکا توصیه می کند تا با ایران تعامل داشته باشد و تلاش نماید تا مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران را آغاز نماید.

 

به گزارش روزنامه هافینگتن پست؛ نویسنده با اذعان به خردمندی کشورمان در روند برنامه هسته ای و نوع اتخاذ مواضع در قبال قدرتهای جهانی در این باره اذعان می کند ” ایران مهارت بی نظیری از خود در بازی شطرنج هسته ای در مقابل کشورهای عضو گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه آلمان) نشان داده است. تهران موفق شده با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نماید و در عین حال در برنامه هسته ای خود نیز پیشرفت کند و در زمینه تحقیقات هسته ای نیز به موفقیت قابل توجهی دست یابد. تهران پیشرفت هسته ای خود در حالی انجام داده است که تحریم های اقتصادی از سوی قدرتهای غربی علیه آن کشور اعمال شده است.”

 

نویسنده در ادامه با اذعان به مهارت ایرانیان در پیشبرد مذاکرات و برنامه هسته ای می افزاید “ایرانیان نشان داده اند که ماهرانه در جهت رسیدن به اهدافی که در نظر گرفته اند گام بر می دارند. برای اکثریت ایرانیان موفقیت در برنامه هسته ای باعث تقویت “غرور ملی” آنان می شود. از نظر تاریخی، ایران یک قدرت بزرگ جهانی بوده است و بسیاری از ایرانیان نیز به تاریخ پرشکوه گذشته خود می بالند. بایستی توجه کرد که پاکستان و هند در آن منطقه سلاح های اتمی در اختیار دارند و افغانستان نیز در ناآرامی و بی ثباتی به سر می برد. یک ایران هسته ای می تواند قدرت خود را در منطقه حفظ نماید و در راستای منافع استراتژیک اش گام بردارد.

 

همچنین در سطح امنیت ملی نیز دغدغه هایی برای ایران در مورد حضور و نقش آمریکا در منطقه وجود دارد که ایران هسته ای می تواند تهدید های موجود از این جانب را خنثی نماید. ایران هسته ای می تواند قدرت منطقه ای خود را افزایش دهد. ایران هسته ای همچنین می تواند قدرت هسته ای رژیم صهیونیستی را خنثی نماید.”

 

نویسنده در ادامه با اذعان به حقانیت مقامات کشورمان در ادامه مذاکرات هسته ای می افزاید ” ایران در ادامه مذاکرات مهارت خاصی از خود به خرج داده است. ایران از طریق مذاکرات موفق شده تا کاری کند که کشورهای عضو گروه ۱+۵ بخواهند در مورد موضع هسته ای ایران با اختلاف نظر مواجه شوند.

در این میان می توان مشاهده کرد که روسیه بعنوان همکار ایران در ساخت نیروگاه هسته ای و چین بعنوان وارد کننده نفت از ایران نظرات متفاوتی با قدرتهای غربی عضو ان گروه پیرامون برنامه هسته ای ایران و روند مذاکرات دارد. ایرانیان همچنین در مذاکرات شرط رفع کامل تحریم های اعمال شده علیه آن کشور از سوی قدرتهای غربی را قرار داده اند.

جمهوری اسلامی ایران از این طریق نشان داده که خواهان حل دیپلماتیک موضوع برنامه هسته ای و می خواهد به پیشرفت های هسته ای خود ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران همچنین بر حق غنی سازی اورانیوم نیز تاکید کرده است و اظهار داشته که این مسئله غیر قابل مذاکره است.”

نویسنده در پایان به دولت اوباما توصیه هایی را مبنی بر روند مذاکرات هسته ای ارایه می دهد و می افزاید “نخست آنکه، دولت اوباما می بایستی با ایران تعامل داشته باشد و مذاکره مستقیم با ایران را آغاز نماید تا به بحث بر سر موضوع هسته ای پایان دهد. همچنین دولت آمریکا می بایستی تلاش نماید تا رژیم صهیونیستی را از حمله احتمالی یکجانبه علیه تاسیسات هسته ای ایران بازدارد.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=76332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر