4

پاسخ ایران به جنگ تبلیغات گازی آمریکا

  • کد خبر : 78201
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱

ایران در پاسخ به جنگ جدید تبلیغاتی شرکت‌های نفتی آمریکایی علیه کشورهای گازخیز از کشف یکی از بزرگترین سفره‌های زیر زمینی نفت و گاز برای نخستین بار در لایه زیر پالوئوزیک “زکین” خبر داد که این سفره زیر زمینی هیدروکربوری از برازجان تا سواحل خلیج فارس امتداد دارد.

 

 ایالات متحده آمریکا با در اختیار داشتن ۹٫۱ تریلیون مترمکعب یکی از کشورهای گازخیز جهان بوده که از دو سال گذشته تاکنون با دستیابی به تکنولوژی استخراج و فرآورش گاز از ذخایر نامتعارف (شیل گس) علاوه بر توقف کامل واردات گاز به یکی از کشورهای صادرکننده LNG تبدیل شده است.همزمان با این موفقیت گازی، شرکت‌های مختلف آمریکایی از دو سال گذشته تاکنون با ایجاد یک جنگ تبلیغاتی علیه کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی متعارف، عملیات اجرایی طرح‌های استخراج گاز از ذخایر نامتعارف در آسیا و اروپا را آغاز کرده اند.بر این اساس هم اکنون برخی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی قراردادهایی را به منظور استخراج گاز از ذخایر شیل گس در هند، چین و برخی از کشورهای اروپایی همچون لهستان امضا کرده اند تا میزان وابستگی این کشورها را به ذخایر گاز طبیعی سایر کشورها همچون ایران و روسیه به حداقل کاهش دهند.

از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان بین‌المللی استخراج گاز از ذخایر نامتعارف تنها در قیمت های بالای ۱۰۰ و حتی ۱۱۰ دلار نفت خام توجیه اقتصادی دارد و در صورت سقوط قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار به همان اندازه توجیه اقتصادی اجرای این چین پروژه‌هایی فروکش می کند.

در این بین ایران در واکنش به تبلیغات گسترده گازی آمریکایی ها در اروپا و آسیا یک برگ بنده جدید گازی رو کرده است که می تواند سرنوشت بازار گاز جهان را برای چندین دهه آینده دستخوش تغییرات گسترده ای کند.

مطابق با آخرین گزارش رسمی وزارت نفت در حال حاضر حجم ذخایر گاز طبیعی قابل برداشت ایران به بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب افزایش یافته است و با توجه به روند فعلی تولید (سالانه ۱۵۰ میلیارد مترمکعب) ایران برای بیش از ۱۰۰ سال آینده بدون اکتشافات جدید، گاز برای تولید و صادرات در اختیار خواهد داشت.

جزئیات اکتشافات طلایی گاز در قلب ایران

هرمز قلاوند در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر ایران علاوه بر بیش از ۳۳ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی از ذخایر گسترده و عظیم گاز نامتعارف همچون هیدرات و گاز و شیل گس برخوردار است، گفت: با توجه به هزینه پایین استخراج گاز از ذخایر متعارف، در شرایط فعلی تمرکز کشور بیشتر بر روی اکتشاف و توسعه این نوع از ذخایر است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون مطالعاتی به منظور دستیابی به تکنولوژی استخراج و فرآورش ذخایر گاز متعارف آغاز شده است، تصریح کرد: مطالعات اولیه نشان می دهد که در دریای عمان و دریای خزر ایران ذخایر نامتعارف گسترده گاز همچون شیل گس و هیدارات گازی در اختیار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اما اخیرا ایران در استان فارس به یک سفره عظیم زیر زمینی گاز طبیعی دست یافته است، بیان کرد: پیش بینی می شود این سفره عظیم گاز طبیعی از منطقه برازجان آغاز و تا گسل میناب و سواحل خلیج فارس امتداد داشته باشد.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه این سفره عظیم گاز طبیعی با حفر یک حلقه چاه در عمق ۳۳۰۰ متری زیر زمین کشف و شناسایی شده است، بیان کرد: برای نخستین بار با حفاری این چاه اکتشافی در لایه هیدروکربوری “زکین” که لایه زیرین پالوئوزیک بوده ذخایر غنی هیدروکروبوری به ویژه گاز طبیعی و نفت سبک کشف شده است.

قلاوند با با بیان اینکه نفت استخراجی از این سفر زیر زمینی را درجه API حدود ۵۶ است، تبیین کرد: هم اکنون مطالعات تکمیلی زمین شناسی و حفاری دست کم ۹ حلقه چاه جدید گازی در دستور کار شرکت نفت قرار دارد.

وی در پاسخ به مهر درباره زمان بندی حفاری چاه‌های جدید اکتشافی در این سفره زیر زمینی توضیح داد: این چاه ها با توجه به مستقل بودن این سفره زیر زمینی در مدت چند سال و به تدریج حفاری خواهد شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه با توجه به کشف و آماده توسعه بودن ۱۵۰ میدان کوچک و بزرگ عجله ای برای تکمیل مراحل اکتشافی و توسعه این سفره زیر زمینی نفت و گاز نداریم، در خصوص حجم دقیق ذخایر هیدروکربوری این سفره توضیح داد: هم اکنون مراحل مطالعاتی در حال انجام بوده و با تکمیل مطالعات و حفاری تعدادی چاه، وزارت نفت به‌طور رسمی حجم دقیق ذخایر را اعلام خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر