1

خاتمی: عطای حضور را به لقایش می بخشم

  • کد خبر : 78939
  • ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۲

محمد خاتمی در واکنش به گمانه زنی‌های مطرح شده درباره کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری وی در انتخابات پیش رو گفت: باز هم تأکید می کنم اگر فردی را مردم بخواهند که بیاید، ولی نگذارند و به هر قیمتی جلو او را بگیرند آیا امیدها به یأس تبدیل نمی شود؟

به گزارش ایسنا، سید محمد خاتمی در دیدار با جمعی از وکلا و حقوقدانان با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله و روز زن با یادآوری این‌که در سال دوم ریاست جمهوری دور اول در دانشگاه تهران گفتم که دو دسته هستند که می گویند آزادی و دین باهم سازگار نیست، گفت: در دو طیف مختلف یکی می گوید برای این‌که دین باشد آزادی برود و دیگری می گوید تا آزادی بماند دین را کنار بگذاریم و من گفتم دین و آزادی را با هم می خواهیم و اصلاً دین به آزادی فرا می خواند.

وی ادامه داد: کسانی می گویند اسلام با جمهوریت سازگار نیست و قدرت مبتنی بر رأی و آرا و خواست مردم نیست و عملاً آن را نفی می کنند و دیگری می گوید جمهوریت با دین و اسلام سازگار نیست. پس دین را کنار بگذاریم و من می گویم جمهوری اسلامی و اسلامی که من می شناسم با جمهوریت سازگار است و الان می گویم حداقلی که نمی توان از آن دست برداشت همین است.

رییس بنیاد باران با تاکید بر این‌که جمهوریت مقتضای روزگار ما است و اسلامی که من می شناسم سازگار با جمهوریت است، گفت: فرمایشات امام و قانون اساسی هم بر این مطلب تأکید می کند و در این رابطه است که ارکان نظام هم باید با این دید معنی شود.

وی ادامه داد: در دوران ما تفکری درست مقابل این قرار گرفته که بسیاری از مشکلات جامعه ما ناشی از این است. نمی خواهم بگویم کسانیکه مسوولیت اصلی را دارند چنین می اندیشند، ولی این فکر در جامعه غالب است و امکانات را به دست می گیرد یا می خواهد بگیرد و از مصونیت آهنین برخوردار است اما طرف مقابل با تمام محدودیت ها روبرو است. اگر شرط حضور دست برداشتن از این باشد عطای حضور را به لقایش می بخشم.

وی با یادآوری این‌که ما در جمهوری اسلامی بسر می بریم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی مبنایی دارد؛ قانون اساسی. هرکس که می آید در چارچوب قانون اساسی باید عمل کند. هدف ما اجرای همه جانبه قانون اساسی است. کسی نمی تواند پایبند به قانون اساسی نباشد و به صحنه بیاید.

خاتمی با انتقاد از رویکردهای جاری کشور گفت: درست است که کارکردها موجب خسارت ها و مشکلاتی در همه جهات شده است، اما غافل نباشیم که بسیاری از رویکردها به این کارکردها و وضع منجر شده است. در مورد تحریم و فشارهای بین المللی که منشاء مشکلات است خطابم به کسانی است که تحریم می کنند تا نظام را تحت فشار قرار دهند و اوضاع را موافق خواست خود عوض کنند.

وی بابیان این که بزرگ ترین فشار تحریم ها متوجه مردم است، تصریح کرد: اگر امروز مردم به خاطر دارو و معیشت در تنگنا قرار گرفته‌اند از جمله به خاطر این تحریم ها است و مطمئناً مردم ما از تحریم کنندگان خشمگین می شوند. من هشدار می دهم هرچه زودتر این تحریم ها برداشته شود به نفع مردم ما است و در صورت ادامه، دود آن به چشم مردم می رود و البته همبستگی مردم در برابر تحریم کنندگان بیشتر می شود. فارغ از هر امری این تحریم های ظالمانه و مغرضانه باید برداشته شود.

خاتمی در ادامه با تاکید براین که به هر حال برای برون رفت از مشکل باید هم رویکردها و هم کارکردها عوض شود، گفت:نشانه اش هم می تواند جلوگیری از یکه تازی خشونتگران دورغ پرداز باشد. وی ابراز عقیده کرد: امروز کسانی به نام انقلاب تهمت می زند و دروغ می گوید از مصونیت کامل برخوردار است. حتی علیه دروغ ها و تهمت ها شکایت هم شده، اما کسی برخورد نمی کند. و نیز این جریان می کوشد تا در همه جا نفوذ کند و دستگاه های مختلف را نیز تحت تأثیر قرار دهد. باید نظام با سعه صدر برخورد کند.

خاتمی ادامه داد: باز هم تأکید می کنم اگر فردی را مردم بخواهند که بیاید، ولی نگذارند و به هر قیمتی جلو او را بگیرند آیا امیدها به یأس تبدیل نمی شود؟ آیا امیدها از طرف کسانی که دل بسته بودند به کینه تبدیل نمی شود؟ باید اول کاری کنیم که کینه ها فروکش کند تا لااقل امکان بحث کردن فراهم آید. و اگر هم آن فرد بیاید ولی دستگاه ها و نهادها در برابر او بایستند نمی تواند مشکلات را حل کند و به مطالبات به حق مردم پاسخ دهد.

وی با تاکید بر این‌که امیدوارم انتخابات موجب ایجاد فضایی شود که سوء تفاهم ها و دشمنی ها را کمتر کند، گفت: ما باید روی مسأله برد برد فکر کنیم، نه باخت باخت. امروز همه در معرض تهدید هستیم. ما حکومت مقتدر می خواهیم و اقتدار واقعی هنگامی است که اعتماد متقابل دولت و ملت باشد و رضایت واقعی در مردم ایجاد شود و اگر این نباشد قدرت نظامی و امنیتی اقتدار واقعی نمی آورد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم کینه ها کمتر و دل ها بهم نزدیک تر شود. امکان دیالوگ و بحث وجود داشته باشد نه این‌که انتقاد هزینه داشته باشد، امیدوارم انتخابات به گونه ای باشد که سبب رسیدن مردم به خواسته های اساسی شان باشد. در این صورت هم نظام حفظ می شود و تقویت می گردد و هم به یاری خداوند مشکلات به تدریج حل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=78939

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر